وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

انتقاد برخی دولتی ها از «قهوه تلخ»!

انتقاد برخی دولتی ها از «قهوه تلخ»!
تا چندی پیش انتقاد از سریال «قهوه تلخ» به ننوشتن نام علی‌اكبر خان شیدا آهنگساز «شب مهتاب» در تیتراژ آغازین مجموعه ختم می‌شد، اما با مطلبی كه دیروز خبرگزاری رسمی دولت «ایرنا» روی خروجی خود قرار داد، این انتقادها وارد فاز تازه‌ای شد.
 
این خبرگزاری دیروز در انتقاد از «قهوه تلخ» به قلم هادی مولوی‌نیا نوك انتقاد خود را به رویكرد مهران مدیری و شیوه حاكم بر ساخت مجموعه وارد كرد. در این یادداشت انتقادی، مستشارالدوله كه نقش آن را سیامك انصاری به عهده دارد به عنوان شخصیتی غربگرا معرفی شده كه به دنبال زیر سوال بردن برخی تفكرهای روستایی حاكم بر شخصیت‌هاست.
 
نویسنده به سابقه مهران مدیری در ساخت چنین مجموعه‌هایی اشاره كرده و در ادامه نیز انتقادی تلویحی از تلویزیون كرده چرا كه «تلویزیون به عنوان سکوی پرتاب این هنرمند و گروه تقریبا همیشه همکار وی نقش ایفا کرده است و در موضوع قهوه تلخ نیز با افت و خیزهای فراوان پخش یا پخش نکردن آن، زمینه گفت وگوها و توجه مردمی در این زمینه را هر چه بیشتر فراهم کرد.»
 
اشاره نویسنده درباره افت‌وخیزها به اختلاف تهیه‌كنندگان و سازندگان «قهوه تلخ» باز‌ می‌گردد كه از مدت‌ها پیش از توزیع سریال در ویدئوی خانگی، در رسانه‌ها مطرح شد. این اختلاف‌ها هم سر مسائل مالی بود، هم سر رویكرد سریال.
 
اما در ادامه مطلب «ایرنا» به نشانه‌هایی اشاره شده كه در مجموعه‌های مهران مدیری وجود دارد: «این نقد نمی تواند ناظر بر تمامی کارنامه مهران مدیری از ساعت خوش تاکنون باشد بلکه بیشتر نگاهی گذرا به سیر دگرگونی کاری وی از شب های برره به بعد است که تقریبا در قهوه تلخ نیز می توان نشانه های قوی آن را یافت.
 
در «شب های برره» جامعه روستایی بالا و پایین دستی در زمانی نه چندان دور به تصویر کشیده می‌شود که در هیچ جای آن نشانی از فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست اما با نام بردن مکرر از شهری در استان فارس برای واقع ‌نمایی هر چه بیشتر تلاش می‌شود. در این مجموعه، روابط حاکم و کاملا نکوهیده‌ای در جامعه روستایی ایران نمایانده شد که تمامی عرصه‌های زندگی آنان را دربرگرفته بود در حالی که هیچ نشانی از واقعیت نداشت.»
 
نقد خبرگزاری رسمی دولت در ادامه متوجه سیامك انصاری متجدد در نقش مستشار است: «در قهوه تلخ نیز سیامک انصاری با همان کت و شلوار بدون کراوات و تیپ و رفتاری که حتی برای تغییر جدی آن کوچک‌ترین زحمتی کشیده نشده فقط با تعویض عنوان روزنامه‌نگار و روشنفکر در برره با مستشار، به دوران دربار منقرض شده منتقل می شود تا مانند قبل رفتارهای نسبت داده شده کارگردان به مجموعه هدف را باز هم از زبان کارگردان تقبیح کند.»
منتقد «ایرنا» ادامه می‌‌دهد: «کت و شلوار پوش برره این بار با رفتارهای متمدن نمایانه غلیظ تر پاپیون بر گردن نشان می‌دهد که نسبت به مردم عصر قهوه تلخ بسیار بیشتر از دوران شب های برره می فهمد و رفتارهای غربی و نگاه های تحقیر آمیزش به شخصیت‌ها و رفتارهای این مجموعه هم بیانگر این موضوع است که مستشار ماموریت دارد همه را سیاه ببیند و سیاه‌تر اعلام کند.
 
کارگردان قهوه تلخ باز هم همچون برره، اما این بار به بهانه نمایش زشتی‌های دربار، با اطلاق رفتارهای نکوهیده به جامعه هدف، از این رویه برای خنده سازی استفاده کرده است.» و پایان داستان: «این سخن نغز که «با هم نه بر هم بخندیم» شاید اشاره‌ای به این موضوع باشد که نباید خودزنی کنیم .»
 
اما یكی دیگر از اخباری كه بی‌ارتباط با این موضوع نیست و دیروز در خبرآنلاین منتشر شد، این است: «در تازه‌ترین لوح فشرده «قهوه تلخ» تیزر تبلیغاتی هفدهمین جشنواره و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که از سوی معاونت مطبوعاتی وزیرات ارشاد در حال برگزاری است، به چشم می‌خورد. نکته جالب توجه در مورد این آگهی تبلیغاتی نریشن روی این آگهی است که با صدای «علی لک‌پوریان» مدیر تولید و بازیگر نقش «دامبول‌السلطنه» قرائت شده است.»