وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

زندانی كه زندانیان عاشق آن هستند!

اكثر زندانیان ،بازداشت در زندان اوین را به دیگر بازداشتگاه‌ها ترجیح می كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران برای چندمین بار پیاپی و خلاف روال معمول دیگر كشورها، درهای یكی از زندانهای خود كه به "زندان اوین" مشهور است به روی خبرنگاران داخلی و خارجی گشود تا یك بار دیگر اصحاب رسانه با حس كنجكاوی خاص خود واقعیت‌های موجود در بازداشتگاههای ایران و شرایط زندگی در داخل زندان را موشكافانه برای افكار عمومی منعكس كنند.
آنگونه كه سلیمانی، مدیر كل زندانهای استان تهران در جریان این بازدید چندین ساعته اعلام كرد ظرفیت اسمی زندان اوین هزار نفر است اما آمار كل زندانیان در این بازداشتگاه 5 هزار و 300 نفر می‌باشد كه تعداد 2 هزار و 500 نفر از آنان در حال حاضر در زندان و ما بقی در مرخصی به سر می‌برند.
اندرزگاه 7 با 6 سالن و حدود هزار زندانی اولین بندی بود كه از آن بازدید كردیم،سلول‌ها كه ابعاد هر كدام 28 متر مربع تخمین زده می شود و در خود بین 15 الی 20 زندانی را جای داده است با روشنایی كافی همراه با كف سرامیك و دیوار رنگ روغن و دارا بودن امكانات زندگی از جمله، تلویزیون رنگی، یخچال، كولر، تلفن و تخت خواب شرایط زندگی را برای زندانیان مناسب جلوه می دهد.
اكثر زندانیان كه با آنان گفتگو می‌كنم از وضعیت زندان اوین و در مقایسه با دیگر زندان‌ها در تهران و كرج رضایت دارند و تحمل دوران بازداشت در این زندان را به دیگر بازداشتگاهها ترجیح می‌‌دهند.
شنیدن چنین اظهاراتی حداقل برای من دور از انتظار نبود چرا كه استخر روباز واقع در محوطه زندان اوین قرینه‌ روشنی بر اثبات این موضوع بود.
زندانیان از این كه به طور صریح با خبرنگاران صحبت می‌كنند و كسی از مسئولان آنان را از بیان روشن حقایق و واقعیت های موجود در زندان اوین منع نمی‌كند نظر مرا جلب می كند و شاید هضم چنین فضایی برای برخی‌ در بیرون از زندان به همین آسانی هم نباشد اما در هر صورت این نیز واقعیتی انكار ناپذیر است كه خبرنگاران آن را مشاهده كردند.
در اندرزگاه 7 میانگین سنی زندانیان 35 الی 40 سال به نظر می‌رسد اما حضور زندانیان با سن 18 سال و حتی 70 سال نیز نظرها را جلب می‌كند.
اكثر بازداشتی‌ها در این بند را محكومان مالی از جمله محكومان به دیه، صدور چك‌ بی‌محل، كلاهبرداری شامل می‌شود و از این كه آنان بر اساس قانون آیین دادرسی كیفری مجبورند چندین سال تحت قرار در بازداشت باشند و بموقع به پرونده هایشان رسیدگی نمی‌شود، ناراضی هستند.
یكی از زندانیان كه 40 ساله به نظر می‌رسد می‌گوید"حدود 2 سال پیش هنگام رانندگی در قائم شهر و در اثر تصادف مرتكب قتل غیر عمدی شدم و به رغم پرداخت 30 میلیون تومان دیه از طرف شركت بیمه و تنها به خاطر ناتوانی در پرداخت 4 میلیون خسارت به دو مجروح حادثه از دو سال پیش تاكنون در بازداشت به سر می‌برم و همچنان امیدوارم كسی پیدا شود كه مرا ضمانت كند تا بتوانم وام 5 میلیون تومانی از ستاد دیه بگیرم.
او البته می‌گوید كه از دو سال پیش تاكنون به خاطر عجز از پرداخت مبلغ 4 میلیون تومان نتوانسته از زندان خارج و برای دیدن خانواده اش به مرخصی برود.
از یك زندانی محكوم به حمل مواد مخدر كه 39 سال دارد، می پرسم آیا محدودیتی در استفاده از تلفن در محل بازداشتگاه دارید یا خیر؟ در پاسخ می‌گوید "نه تنها برای داخل كشور، بلكه برای تماس با خارج نیز هیچ محدودیتی نداریم، فقط مشكل ما كیفیت پائین غذا است كه هیچ نظارتی بر آن نیست و البته قیمت میوه هم در زندان بسیار گران است".
مشاهدات خبرنگار ما از گوشه هایی از زندان اوین و شرایط زندگی آنان، گفته‌های مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر این كه زندانهای ایران در جهت حفظ حقوق شهروندی و حقوق زندانیان بمراتب بهتر از زندانهای دیگر كشورها است تائید می‌كند.
در اندرزگاه 7 با حدود هزار زندانی، كتابخانه‌ای نیز دایر است كه حدود 4 هزار و 850 جلد كتاب در 40 موضوع دارد و آنگونه كه مسئول كتابخانه می‌گوید بیشترین داوطلب برای مطالعه، كتاب‌هایی با موضوع رمان می‌باشد.
اما بند مربوط به زنان كه در زندان اوین به بند "نسوان" معروف است، در خود حدود 450 زن بازداشتی را جای داده است، شرایط و امكانات رفاهی در این بند در مقایسه با بند مردان بهتر به نظر می‌رسد طوری كه فضای اتاق‌ها بزرگتر و جمعیت زندانیان به نسبت كمتر است.
استفاده از كلاس‌های دانشگاه علمی كاربردی پیام نور، كلاس قرآن و احكام و دوره‌های كامپیوتر، امكانات مساوی زندانیان زن و مرد و دوره‌های آموزش عروسك سازی، قالی بافی، خیاطی، آرایشگری مختص زنان است، اگر چه برای مردان نیز دوره‌های تخصصی دیگر دایر است.
در بازدید از بند زنان، بر خلاف بند مردان كه برای بیان مشكلات و خواسته‌های خود به سمت خبرنگاران می‌آیند و صحبت می‌كنند، زنان كمتر به این مسئله اقبال نشان می دهند و از چهره آنان می‌شود آثار و نشانه های گوشه نشینی را فهمید.

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز