وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سوءهاضمه و مشكلات گوارشی در ماه رمضان

سوءهاضمه و مشكلات گوارشی در ماه رمضان
علی شمس نورایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: سوءهاضمه و مشكلات گوارشی در ماه مبارك رمضان شیوع بالایی دارد و علائمی مثل سوزش سردل، ترش كردن، دردهای شكمی، یبوست، نفخ و تهوع اغلب در افرادی دیده می‌شود كه معمولاً قبل از ماه رمضان و در ایام عادی نیز به این مشكلات مبتلا هستند.
وی گفت: حتی در بسیاری از بیماران گوارشی ملاحظه شده است كه با رعایت و اصلاح برنامه رژیم غذایی در ایام روزه‌داری بسیاری از مشكلات این بیماران بهبود می‌یابد. مصرف لیموترش نیز در وعده سحر در كنار نوشیدن مایعات از تشنگی در طول روز پیشگیری می‌كند.
این متخصص تغذیه افزود: مشكلات گوارشی و سوء هاضمه كه با رعایت رژیم غذایی، كاهش استرس، قطع استعمال سیگار و عدم مصرف مواد محرك مثل غذاهای چرب و ادویه‌دار، فست‌فودها و كاهش مصرف قهوه و چای پررنگ بهبود می‌یابند و منعی بر روزه‌داری در ماه مبارك رمضان نیست.
شمس نورایی گفت: بیماران مبتلا به زخم‌های گوارشی مثل زخم معده و اثنی‌عشر برای روزه گرفتن باید با پزشك خود مشورت كنند چون روزه‌داری منجر به تشدید ترشح اسید معده، فعال شدن زخم و بروز خونریزی می‌شود و در افرادی كه زخم معده آنها كنترل شده و هیچ گونه علائمی مثل درد شكمی و سوزش سردل ندارند با رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو با نظر پزشك معالج خود می‌توانند روزه بگیرند.