وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

كیاموتورز هم ایران را تحریم کرد!

كیاموتورز هم ایران را تحریم کرد!
شركت خودروسازی كیاموتورز كره‌جنوبی كه همه در ایران آن‌را با نام خودرو پرایدش می‌شناسند، از توقف صادرات خود به ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، مایكل چو – سخنگوی كیا – به فرانس‌پرس گفت:‌ دولت كره‌ جنوبی در قبال ایران سیاست‌هایی اتخاذ كرده و شركت ما نیز بخشی از این تصمیم دولت كره‌ جنوبی محسوب می‌شود.

او از ارایه توضیح بیشتر در این‌باره خودداری كرد.

بر اساس اعلام شركت كیا، خودرو پراید این شركت به‌عنوان هاچ‌بكی كوچك بین 30 تا 40 درصد از خودروهای موجود در جاده‌های ایران را تشكیل می‌دهد كه البته بیشتر آن تولید داخل ایران در گروه خودروساز سایپا محسوب می‌شود. درواقع كیا سال گذشته تنها چهار هزار و 210 دستگاه از محصولاتش را به ایران صادر كرده كه شامل خودروهای اسپورتیج، موهاوی، سراتو، اپیروس، اوپتیما بوده است. البته این شركت 17 هزار و 40 دستگاه كیت را در همین مدت زمان برای مونتاژ خودرو به ایران صادر كرده است.

با این حال كیا در اظهاراتی توام با بزرگنمایی، اعلام كرده از ماه گذشته كلیه صادرات محصولاتش را به ایران متوقف كرده كه این توقف صادرات شامل خودروهای كامل، كیت و قطعات خودرو می‌شود.

توقف صادرات كیا به ایران در حالی رخ می‌دهد كه این شركت هم‌اكنون با بحران فراخوان بیش از 100 هزار دستگاه از محصولاتش در بازارهای جهانی روبه‌رو بوده و اخیرا به همین دلیل مدیرعامل این شركت از سمت خود استعفا كرد.

پیشتر بزرگترین خودروساز جهان یعنی شركت ژاپنی تویوتاموتور نیز كه با بحران فراخوان محصولاتش در بازارهای جهان روبه‌روست، از توقف صادرات خود به ایران خبر داده بود.

در هر حال، تحریم‌های یك‌طرفه دولت كره‌ جنوبی علیه كشورمان در حالی رخ می‌دهد كه مقامات ایرانی بارها تاكید كرده‌اند این تحریم‌ها بیشتر به ضرر شركت‌های كوچك و متوسط كره‌یی تمام خواهد شد و این موضوع مورد تایید اكثر كارشناسان حوزه خودرو نیز هست.

براساس تحقیقاتی كه اخیرا انجام شده، بیش از سه چهارم شركت‌های كوچك و متوسط صادراتی كره‌ جنوبی بر اثر تحریم‌ها صادرات خود را به ایران را متوقف كرده‌اند.

پیشتر محمدرضا بختیاری – سفیر ایران در كره‌جنوبی – به شركت‌های كره‌یی توصیه كرده بود كه در تحریم ایران شركت نكنند.

سفیر ایران در كره‌جنوبی هشدار داده بود كه هرگونه تحریم علیه ایران ممكن است فقط یك شركت بزرگ كره‌یی را دچار ضرر كند، اما در عین حال بیش از دو هزار شركت كوچك و متوسط این كشور نیز از این بابت لطمه خواهند خورد.

حجم روابط تجاری میان ایران و كره‌ جنوبی در سال گذشته به 10 میلیارد دلار رسید كه از این میزان ارزش پروژه‌های ساختمانی كره در ایران به هفت میلیارد دلار می‌رسد.

در پنج ماه نخست سال جاری میلادی نیز حجم روابط تجاری دو كشور به شش میلیارد دلار رسیده است.