وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

با بیماری سل چقدر آشنا هستید

با بیماری سل چقدر آشنا هستید

با بیماری سل چقدر آشنا هستید

 

بیماری سل معمولا روی ریه ها تاثیر می گذارد و در مقایسه با سایر بیماری های عفونی جز خطرناک ترین ها محسوب می شود و دومین بیماری مرگبار در سراسر جهان است.پیشینه این بیماری به 17000 سال پیش باز می گردد زمانی که بقایای گاومیش ها در آمریکا ناقل این بیماری شناخته شده است..مراقب این بیماری خطرناک باشید

 

اما با این حال هنوز مشخص نیست که آیا این بیماری از جد مشترک بین این دو پدید آمده است و یا نخستین بار توسط لاشه این حیوان تولید شده است. قبل از اینکه انقلاب صنعتی رخ دهد در فرهنگ عامه این بیماری را ناشی از خون آشام ها می دانستند. هنگامی که یک فرد در خانواده جان خود را به دلیل این بیماری از دست می داد دیگر اعضا نیز به علت آلودگی کم کم جان خود را از دست میدادند، در باور آنها بیماری فرد زندگی را از سایرین می ربود.

 

باسیلی که علت بیماری سل شناخته شد در سال 1882 توسط رابرت کخ شناخته شد. او معتقد بود که این بیماری با نوع حیوانی آن که در گاومیش دیده شده بود متفاوت و از نوع دیگری بود. علی رغم اینکه واکسن این بیماری هم اکنون ساخته و در اختیار عموم قرار گرفته است اما همچنان یک سوم مردم کل جهان و حدود 50 درصد از کسانی که مهاجرت می کنند به این بیماری دچار هستند که این میزان در نهایت باعث مرگ یک نفر در هر 10 ثانیه خواهد شد.

 

در بین تمامی موارد، آنهایی که مشکوک به سل ریوی هستند بیش از سایرین دیده می شوند. این بیماران اغلب سرفه های پایدار و متمادی را به مدت سه هفته یا بیشتر همراه با خلط خونی خواهند داشت. سل به دو نوع ریوی و خارج ریوی تقسیم می شود. علائم نوع خارج ریوی بسته به عضوی که مبتلا میشود متفاوت است و میتواند شامل موارد زیر باشد.

 

در نوع پلور، فرد دچار درد قفسه سینه خواهد شد.
در نوع مفصلی فرد دچار درد و تورم مفاصل خواهد شد.
سل اعضای تناسلی در نهایت منجر به نازایی می شود.

در نوع کلیوی فرد دچار اختلال ادرار خواهد شد و همچنین علائمی همچون خون در ادرار آنها پدیدار خواهد شد.
در مننژیت ، فرد دچار سردرد، تب و سفتی گردن خواهد شد.

نوع گره های لنفاوی با تحت تاثیر قرار دادن غدد لنفاوی باعث بزرگ شدن و خروج چرک از آنها می شود.
نوع استخوانی باعث تغییر شکل استخوان ها می شود.

 

با بیماری سل چقدر آشنا هستید

 

علائم نوع ریوی

در سل ریوی انواع خلط ایجاد می شود. در آزمایش میکروسکوپی نیز میکروب این بیماری مشاهده خواهد شد. افراد مبتلا به آن ریوی می تواند این میکروب را از طریق هوا منتشر کند و باعث انتقال آن به سایرین شود از این رو باید قرنطینه باشد. همچنین علائم عمومی نیز در بیماران مبتلا به آن به وفور دیده می شود.

 

نوع ریوی معمولا با یک سرفه آغاز می شود و گاهی اوقات یک درد مبهم در ناحیه قفسه سینه خبر از این بیماری می دهد. همچنین علائمی نظیر تب، لرز، درد عضلانی و تعریق نیز از دیگر علائمیست که در سل های ریوی و غیر ریوی دیده می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و بیماری های دیگر و روش های درمان آنها می توانید به وبسایت مرکز چشم پزشکی بصیر مراجعه کنید.