وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

در دیوان عالی کشور به چه پرونده هایی رسیدگی می شود

در دیوان عالی کشور به چه پرونده هایی رسیدگی می شود

در دیوان عالی کشور به چه پرونده هایی رسیدگی می شود

 

مرجع قضایی دارای سلسله مراتبی است که با صدور رای در مراجع بالاتر و اجرای آن در مراتب پایینی، کار می‌کند و این کارکرد سلسله مراتبی در تمامی کشور های دنیا، وجود دارد.

 

در ایران، دیوان عالی کشور، عالی ترین مرجع قضایی است که از شعب مختلفی تشکیل شده و تنها قاضی های با سابقه که سال ها در این منصب، مشغول بوده اند، اجازه قضاوت در این دیوان را دارند چرا که پرونده های بسیار مهم و حیاتی به این مرجع قضایی فرستاده می‌شوند و با یک اشتباه کوچک در پرونده های مورد بررسی توسط قاضی، امکان دارد سرنوشت کسی که مورد قضاوت قرار می‌گیرد، تغییر کند.

 

در دیوان عالی کشور به چه پرونده هایی رسیدگی می شود

 

در این مطلب سعی داریم متوجه شویم که در دیوان عالی کشور به چه پرونده هایی رسیدگی می‌شود. پس اگر به مشکلی برخورده اید که پرونده شما را برای پیگیری به این بخش فرستاده، برای کسب اطلاعات پیرامون آن، به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

همچنین اگر در خصوص پرونده شخصی خود، سوالی دارید یا نیازمند مشاوره حقوقی مناسب در جهت پیگیری پرونده قضاییتان هستید، موسسات معتبری چون:

وکلای دیوان، و تهران طلاق وجود دارند که در تمامی امور مربوط به روند دادگاه و پیگیری پرونده، پاسخگوی سوالات شما بوده و با معرفی وکلای مجرب، شما را تا حل مشکلتان، همراهی می‌کنند.

 

نحوه کارکرد دیوان عالی کشور

پیش از آن که بفهمیم در دیوان عالی کشور به چه پرونده هایی رسیدگی می‌شود، نیاز به شناخت شیوه کارکرد این دیوان و  حد اختیاراتش داریم.

 

این مرجع عالی قضایی، برای نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم ایجاد وحدت رویه قضایی، بر اساس ضوابط تعیین شده، توسط رئیس قوه قضاییه، ایجاد شده است. که شامل برجسته ترین قضات کشوری می‌شود.

 

دیوان عالی کشور، متشکل از تعدادی عضو معاون است که هر کدام از آن ها می‌توانند وظایف مستشار، که در هر دادگاه به دو نفر از آن ها نیاز است، را بر عهده بگیرند.

 

دادگاه تشکیل شده در دیوان، علاوه بر مستشار ها، به یک رئیس هم احتیاج دارد که در دادگاه کیفری یک و تمامی مواردی که رسیدگی به پرونده، با قاضی های متعدد پیش بینی شده باشد، به رای و اتفاق نظر اکثریت اعضا، برای صدور حکم نیاز است.

 

در دادگاهی که همه اعضا حضور نداشته باشند، یک عضو مستشار، توسط مقام ارجاع، اضافه می‌شود. چرا که پرونده های مورد بررسی واقع شده در این دیوان بسیار پر اهمیت هستند و رای یک نفر برای تعیین حکم، کافی نیست.

 

وظایف و حدود اختیارات دیوان عالی کشور

به علت اهمیت بسیار زیاد این دیوان در سلسله مراتب قضایی کشور، به شرح وظایف آن می‌پردازیم تا حدود و اختیارات دیوان عالی کشور را بررسی کنیم.

1. نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم

2. ایجاد وحدت رویه قضایی

3. حل اختلاف در صلاحیت و تعیین مرجع صالح

4. موافقت با اعاده دادرسی از احکام کیفری

5. رسیدگی به تخلف رئیس جمهور

 

با توجه به موارد بالا، بر مهم بودن دادگاهی که در این دیوان، برگزار می‌شود، پی می‌بریم. پس اگر سرو کارتان به این دیوان افتاده، باید با اگاهی بالا در جهت پیگیری پرونده تان به دنبال بهترین مشاورین و وکلا باشید.

 

برای پیدا کردن یک وکیل حرفه ای و مشاوره حقوقی درست در این جهت، به سراغ موسسه هایی بروید که به صورت حرفه ای سعی در پیگیری پرونده تان به بهترین شکل ممکن دارند.

 

موسسه های حقوقی تهران طلاق و وکلای دیوان، می‌توانند در خصوص پرونده های حقوقی پر اهمیتی که به دیوان عالی کشور راه پیدا می کنند، به شما کمک کنند تا با اطمینان، در روند پرونده، به موسسه اعتماد کرده و تمامی امور را به آنها بسپارید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیوان عدالت اداری به لینک رو به رو مراجعه نمایید : https://vokalaye-divan.com/the-court/

 

در دیوان عالی کشور به چه پرونده هایی رسیدگی می‌شود

طبق مطالب عنوان شده در بخش های قبل، یکی از مهم ترین وظایف دیوان عالی کشور، بررسی اعتراضات وارد شده بر احکام دادگاه های حقوقی وکیفری است که از آنها به عنوان، فرجام خواهی یاد می‌شود.

 

فرجام خواهی، طبق ماده ۳۶۶ قانون آیین دادرسی مدنی، به تشخصیص انطباق یا عدم انطباق رای مورد درخواست فرجامی با موازین شرعی و مقررات قانونی، تعریف می‌شود.

 

به بیان ساده تر، در صورتی که یکی از طرفین دعوا، رای صادر شده از طرف قاضی دادگاه را به ضرر خود ببیند، به دنبال یک مرجع که امکان اعتراض به رای صادر شده را به او بدهد، می‌گردد، اما طبق قوانین حقوقی، هر پرونده ای که حکم برایش صادر می‌شود، از این قابلیت در دیوان عالی کشور برخوردار نیست.

 

بنابراین در این بخش به معرفی پرونده هایی که این قابل بررسی در دیوان عالی هستند، می‌پردازیم.

 

بر اساس اصل ۱۶۱ قانون اساسی، پرونده هایی با موضوعات زیر، از قابلیت اعتراض و تجدید نظر خواهی در دیوان عالی کشوری، برخوردارند.

1- جرم هایی که مجازات قانونی آنها، اعدام رجم وصلب حیات است. مانند: جرم محاربه، زنای محصن و محصنه و فساد فی الارض

 

2- جرایمی که مجازات قانونی آنها، قصاص نفس یا قصاص عضو باشد. مثلا: اگر فردی به علت قطع کردن دست دیگری به عمد در دادگاه مورد اتهام واقع شود، و دادگاه حکم به پرداخت دیه به جای قصاص، صادر کند، شاکی می‌تواند برای تجدید نظر خواهی، به دیوان عالی کشور در خواست دهد.

 

چرا که مجازات قانونی عمل، قصاص است. پس در خواست تجدید نظر، پیرامون جرایمی که مجازات قانونی آنها قصاص نفس  یا قصاص عضو است، قابل پیگیری در دیوان عالی کشور است.

 

3- بررسی اتهامات و جرایم مرتکب شده توسط مقامات عالی رتبه کشور، از جمله: جرایم ارتکابی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات، استانداران، وزرا، فرمانداران و … نیز، جزو پرونده هایی است که در دیوان عالی کشور قابل بررسی و رسیدگی است.

 

به طور کلی می‌توان احکام قابل بررسی در دیوان عالی را به دو بخش تقسیم کرد:

1- احکامی که در مرحله بدوی صادر شده اند

2- احکامی که در دادگاه تجدید نظر صادر شده اند

 

برای اطلاع از اینکه در دیوان عالی کشور به چه پرونده هایی رسیدگی می‌شود، و فهمیدن این مسئله که پرونده شما جزو مواردی که در این دادگاه  قابل رسیدگی است یا خیر و یا چه مقدار شانس پیروزی دارد، با مشاوره از موسسات حقوقی تهران طلاق و وکلای دیوان، با آگاهی قدم بردارید و همه چیز را سنجیده هدایت کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره موضوعات طلاق و طلاق توافقی به سایت تهران طلاق مراجعه نمایید.

 

منبع : کی خوبه