وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روان درمانی چیست و چگونه انجام می شود

روان درمانی چیست و چگونه انجام می شود

روان درمانی چیست و چگونه انجام می شود

 

فرهنگ روان درمانی، به تازگی در حال جا افتادن در کشور ما می باشد. پیش از این حتما، شنیده بودید که خیلی از افراد می گفتند روان درمانی تنها برای روانی ها و مشکل دارها انجام می شود در صورتی که چنین حرفی از ریشه غلط است.

 

هر کسی در برهه های متفاوت از زندگی اش، ممکن است با مشکلات سختی رو به رو شود که استفاده از جلسات روان درمانی می تواند به او کمک کند که راحتتر با مشکلاتش کنار آمده و به ادامه زندگی اش بپردازد.

 

روان درمانی چیست و چگونه انجام می شود

 

این مشکلات می تواند شامل از دست دادن و مرگ عزیزان، طلاق و غیره باشد. البته که همچنان شاهد مسخره کردن و اذیت کردن اشخاصی که به جلسات روان درمانی می روند هستیم، اما به مرور زمان میزان آن بسیار کاهش یافته است که مایه خوشحالی می باشد.

 

روان درمانی چیست؟

روان درمانی، یک اصطلاح کلی برای درمان مشکلات مربوط به سلامت روان، از طریق صحبت با روانشناس و مشاور است.

 

در طول جلسات روان درمانی، افراد در رابطه با وضعیت و حالت هایشان، احساساتشان، افکار و رفتارهایشان نکات جدیدی را یاد می گیرند.

 

روان درمانی، به افراد کمک می کند تا یاد بگیرند چگونه کنترل زندگی شان را در دست بگیرند و با مهارت های درست و صحیح، در موقعیت های متفاوت زندگی، بهترین واکنش را از خودشان نشان دهند.

 

روان درمانی انواع مختلفی دارد که هر کدام رویکرد خاص خودش را دارد. نوع روان درمانی مناسب هر فرد، بستگی به وضعیت او و مشکلش دارد. روان درمانی می تواند، شامل مشاوره، روان درمانی اجتماعی یا فردی و گفتار درمانی نیز باشد.

 

چرا روان درمانی انجام می شود؟

روان درمانی می تواند برای بسیاری از بیماری های مربوط به روان، کمک کننده باشد، از جمله:

 

● اختلال های اضطرابی، وسواس فکری، انواع فوبیاها، اختلال استرس پس از سانحه.

● اختلالات خلقی مانند اختلال افسردگی یا اختلال دوقطبی.

● انواع اعتیادها مانند اعتیاد به الکل، مواد مخدر و یا قمار کردن بیش از اندازه.

● اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی.

● اختلالات شخصیت مانند اختلال شخصیت مرزی یا شخصیت وابسته. 

● اسکیزوفرنی یا سایر اختلالاتی که باعث جدا شدن شخص از واقعیت می شود مانند اختلالات روان پریشی.

 

باید در نظر داشته باشید تمام افرادی که در حال استفاده از جلسات روان درمانی هستند، بیمار روانی نمی باشند. جلسات روان درمانی، می تواند برای اشخاصی که با استرس های روزمره نیز درگیر هستند، کمک کننده باشد. به عنوان مثال:

 

● حل کردن درگیری ها با شریک زندگی خود.

● درمان اضطراب و استرس های ناشی از محیط کار یا موقعیت های بد.

● کنار آمدن با تغییرات بزرگ زندگی مانند از دست دادن یکی از عزیزان، طلاق و یا از دست دادن شغل.

● کنترل کردن رفتارهای تهاجمی مانند خشم.

● کنار آمدن با دردهای مزمن و طولانی مدت مانند دیابت و سرطان.

● بهبود پیدا کردن پس از آزار جسمی و جنسی.

● در صورتی که شاهد خشونت بوده اید. 

● در صورتی که مشکلات مربوط به خواب دارید و نمی توانید درست بخوابید.

 

در برخی از موارد، انجام جلسات روان درمانی می تواند، تاثیری به اندازه داروهای ضد افسردگی داشته باشد.

 

با این حال بسته به موقعیت و وضعیت روان شخص، ممکن است جلسات روان درمانی به تنهایی موثر نباشد. برای چنین اشخاصی ممکن است دارو درمانی یا تمرینات عملی استفاده شود.

 

خطرات روان درمانی

به طور کلی می توان گفت که انجام جلسات روان درمانی، هیچگونه خطری ندارد. اما از آنجایی که ممکن است در طی این جلسات، احساسات دردناکی را به یاد آورید، ممکن است گاهی اوقات از لحاظ عاطفی احساس ناراحتی کنید.

 

با این حال در صورتی که یک روانشناس خوب و باتجربه انتخاب کنید که مهارت بالا در کار خود داشته باشد،‌ حتی این احساس ناراحتی نیز کاهش می یابد و به حداقل ممکن می رسد.

 

همچنین روانشناس شما، می تواند مهارت هایی را به شما آموزش دهد که یاد بگیرید چگونه باید احساسات خود را مدیریت کنید. او می تواند شما را راهنمایی کند تا بر احساسات منفی مانند ترس، غلبه کنید.

 

مطالب پیشنهادی: درمان صدا دادن فک / جلوگیری از ریزش مو / درمان کبد چرب

 

انواع روان درمانی

روان درمانی انواع مختلفی دارد که برای انواع مراجعین، بسیار موثر واقع شده اند. برخی از روش ها می توانند برای افراد خاص با شرایط خاص موثرتر واقع شوند.

 

در بسیاری از موارد، درمانگر از ترکیبی از چند تکنیک استفاده می کند تا درمان موثر واقع شود. تصمیم گیری در این مورد،‌ با درمانگر است که با توجه به شرایط شما و موقعیت شما، تشخیص دهد چه نوع درمانی مورد نیازتان است.

 

اگر چه انواع مختلفی از درمان ها وجود دارد، برخی از موثرترین آنها عبارتند از:

 

درمان رفتاری شناختی (CBT)

در درمان رفتاری شناختی، به افراد کمک می شود تا باورها و رفتارهای ناسالم و منفی را شناسایی کنند و آنها را با باورهای مثبت و رفتارهای درست جایگزین کنند.

 

همچنین به آنها آموزش داده می شود که از تمرینات عملی استفاده کنند تا نحوه عملکرد خود را در زندگی بهبود ببخشند. در این درمان همچنین ممکن است از تمرینات نوروفیدبک نیز استفاده شود.

 

رفتار درمانی دیالکتیکی (DIALECTICAL)

زیرشاخه ای از درمان رفتاری شناختی است که مهارت های رفتاری را برای کمک به مدیریت استرس،‌ مدیریت احساسات و بهبود روابط آن فرد با دیگران را آموزش می دهد.

 

درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش

در این روش درمانی به مراجع کمک می شود تا از افکار و احساسات خود آگاه و مطلع شوند و آنها را بپذیرند. پس از پذیرش افکار و احساسات،‌ باید متعهد شوند که تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنند و توانایی شان را برای مقابله و سازگاری با موقعیت ها افزایش دهند.

 

درمان های روانکاوی

در این نوع از درمان، به مراجع آموزش داده می شود تا آگاهی اش از افکار و ناخودآگاهی که دارد را، افزایش دهد. در این روش،‌ بینش جدیدی در مورد انگیزه های فرد ایجاد می شود و تعارضات ذهنی حل خواهند شد.

 

روان درمانی بین فردی

در این درمان، بر حل مشکلات فعلی مراجع، با اطرافیانش تمرکز می شود. همچنین به او آموزش داده می شود تا مهارت های بین فردی خود را بهبود ببخشد. نحوه ارتباط مراجع با دوستان، خانواده، همکاران و افراد دیگر بررسی شده و شیوه های موثرتری جایگزین می شود.

 

روان درمانی گروهی

این روان درمانی، بسیار موثر واقع شده و توانایی افراد را در مقابله با استرس و موقعیت های دشوار تقویت می کند.

 

این جلسات به طور معمول به صورت گروهی انجام می شوند که افرادی با مشکلات مشابه فرد، در آن شرکت دارند و در گروه درمانی انگیزه افراد افزایش پیدا می کند و راحتتر می توانند با مشکلات خود کنار بیایند.

 

در نظر داشته باشید که روان درمانی ممکن است در قالب های متفاوتی انجام شود برای مثال جلسات فردی، زوجی، خانواده درمانی یا گروه درمانی.

 

این جلسات برای گروه های مختلف سنی مناسب هستند و کودکان می توانند از سنین پایین، شروع به استفاده از جلسات درمانی کنند. 

 

تعداد جلسات روان درمانی

مدت زمانی که یک فرد، ممکن است به جلسات درمانی نیاز داشته باشد، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

البته باید در نظر داشته باشید که جلسات روان درمانی در یک یا دو جلسه خلاصه نمی شوند و نیازمند تداوم هستند. با این حال برخی از عوامل موثر عبارتند از:

 

● مشکل یا بیماری مراجع و موقعیت روانی فرد.

● شدت علائم مراجع.

● مدت زمانی که علائم در مراجع وجود داشته و یا طول زمانی که با مشکل خود دست و پنجه نرم کرده است.

● میزان پیشرفتی که مراجع دارد.

● میزان استرس مراجع.

● میزان تاثیری که نگرانی های مراجع در مورد سلامت روان خود، بر زندگی شخصی اش دارد.

● اطرافیان و خانواده مراجع، چه میزان از او حمایت می کنند.

● میزان هزینه ای که مراجع می تواند انجام دهد، چقدر است.

 

شروع روان درمانی و زمان حصول نتیجه

قبل از شروع جلسات درمانی حتما بدانید که تعداد این جلسات، حداقل ۸ جلسه می باشد و نباید انتظار داشته باشید در کوتاه مدت درمان شوید.

 

هر چقدر، فرد مدت زمان بیشتری را با یک مشکل روان و موقعیت خاص درگیر بوده است، به همان میزان زمان بیشتری لازم است تا درمان شود.

 

برای مثال درمان یک مشکل ساده می تواند یک سال به طول انجامد. شما می توانید جهت بهره بردن از جلسات مشاوره و روان درمانی با روانشناس خوب و متخصص، با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۱۹۸۴ تماس بگیرید و از مشاوره های دکتر لیلا جبلی استفاده کنید.

 

روان درمانی چیست و چگونه انجام می شود