وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

علت بی احترامی به تصمیم زنان چیست؟

علت بی احترامی به تصمیم زنان چیست؟

در اکثریت تصمیم گیری ها به خانم ها بی احترامی می شود.ترِس هاستون در کتاب جدیدش «زنان چگونه تصمیم می‌گیرند» به این مسئله پرداخته که به تصمیمات زنان نسبت به مردان کمتر احترام گذاشته می‌شود و همین مسئله باعث شده تا آن‌ها نتوانند خودشان را مطرح کنند.خانم هاستون،

 

استاد روانشناسیِ ادراکی دانشگاه سیاتل، می‌گوید: «استانداردهای دوگانه‌ای پیرامون نحوه تصمیم گیری زنان و مردان وجود دارد.» خانم هاستون پس از مشاهده کتابخانه‌ی شخصی‌اش به این نتیجه رسید که باید کتاب جدیدش را بنویسد، زیرا به گفته وی، در یک سوی کتابخانه‌اش کتاب‌هایی در مورد

 

“چگونه تصمیم گیرنده موفقی شویم” وجود داشت که تمام آن‌‎ها توسط مردان نوشته و اتفاقا با سهامداران و ورزشکاران مرد مصاحبه شده بود؛ در سوی دیگر کتابخانه‌اش نیز کتاب‌هایی با موضوعات “زنان و مهارت‌های رهبری و اعتماد به نفس” وجود داشت.او می‌گوید: «آیا به تصمیم‌های زنان به اندازه تصمیم‌های مردان احترام گذاشته می‌شود؟»

 

علت بی احترامی به تصمیم زنان چیست؟

 

او چنین عقیده‌ای ندارد و می‌گوید که به نظر مردان خصوصا در محیط‌های کاری بیشتر احترام گذاشته می‌شود. شاید دلیلش موانع فرهنگی پیرامون زن‌ها است که گفته می‌شود آن‌ها نمی‌توانند هوشمندانه تصمیم بگیرند.»خانم هاستون به نکته جالبی اشاره می‌کند: «نتایج برخی از پژوهش‌ها را مشاهده می‌کنید که به شکلی کنایی نشان می‌دهد زنان هر روز زمان زیادی را صرف انتخاب لباس می‌کنند.

 

اما این نوع تصمیم گیری‌ها در مردان هنگام انتخاب خودروی جدید نیز وجود ندارد؟کلیشه‌ها به این باور دامن می‌زنند که اگر می‌خواهید سریع و موثر تصمیم گیری کنید، بهتر است از یک مرد نظر بخواهید. حتی بر اساس همین کلیشه‌ها، زنان از توانایی گرفتن تصمیم‌های بزرگ محروم هستند.»بنابراین خانم هاستون تلاش کرد تا این کلیشه‌ها را به عرصه اجرا بگذارد. او می‌گوید:

 

«قبل از هر چیز باید بگویم که ویژگی قطعیت در تصمیم گیری بسیار ارزشمند است. نتایج چندین مطالعه نیز نشان می‌دهد که این ویژگی مهمترین ویژگی یک رهبر است. همچنین جامعه مردان را افراد مصمم‌تری تلقی می‌کند. این در حالی است که پژوهش‌های علمی به ما می‌گویند که مردان و زنان به شکلی کاملا مساوی تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

علت بی احترامی به تصمیم زنان چیست؟

 

تنها تفاوت از نظر من در دوران نوجوانی است: دختران نوجوان نسبت به پسران نوجوان قطعیت کمتری دارند.»با این حال، چندین نکته دیگر وجود دارد. خانم هاستون می‌گوید که زنان بیشتر علاقه به کار اشتراکی دارند. برای نمونه، یک کارفرمای خانم در محیط کار به احتمال زیاد هنگام ایجاد تغییر از کارکنان خود نظرخواهی می‌کند.

 

به عبارت بهتر، زنان برای اینکه بتوانند تصمیم بهتری بگیرند، منتظر نظر اطرافیان می‌مانند که شاید از همین مسئله به عنوان نقطه ضعف آن‌ها یاد می‌شود.او همچنین دست یافت که زنان و مردان هنگام استرس تصمیمات متفاوتی می‌گیرند، اما نتیجه این تصمیم زمانی که یک زن هم در آن دخالت دارد،

 

بهتر است. برای نمونه، مقاله منتشر شده در ژورنال Fortune به این نکته پرداخته که اگر زنان بیشتری در وال استریت حضور داشتند، بحران مالی سال 2007 پیش نمی‌آمد.خانم هاستون می‌گوید: «متخصصین مغز و اعصاب نسبت به تفاوت‌های مردان و زنان در تصمیم گیری آگاهی دارند، اما این قضیه در مورد سرمایه‌گذاران صدق نمی‌کند.»