وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

همه چیز درباره مصرف قرص راکوتان + معایب و فواید

همه چیز درباره مصرف قرص راکوتان + معایب و فواید

همه چیز درباره مصرف قرص راکوتان + معایب و فواید

 

 

اگر تا به حال قرص راکوتان را سر خود مصرف میکردید و با بهتر شدن حال و احوال پوستتان آن را به کسی معرفی کرده اید پیشنهاد میکنم حتما حتما این مطلب را درباره راکوتان مطالعه کنید.با ما در ایران ناز همراه باشید.

 

کپسول های ایزوترتینوئین با نام های تجاری Roaccutane و Rizuderm در داروخانه های می توان یافت. کپسول های ایزوترتینوئین یک درمان بسیار مؤثر برای آکنه های شدید بخصوص لکه ها است. این دارو می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد، بنابراین باید توسط پزشک متخصص تجویز و تحت نظارت باشد. کپسول های ایزوترتینوئین بعد از مصرف یک هفته تا ۱۰ روز بسیار خوب عمل می کنند.

 

بررسی هایی بر روی ۵ نفر افرادی که از این کپسول استفاده می کردند، انجام شده که بعد از ۴ ماه از پوست شفافی برخوردار بودند. ممکن است در طول درمان پوست شما در مقابل نور خورشید بسیار خشک و حساس شود در این مواقع باید از مرطوب کننده استفاده نمایید.

 

چنانچه اگر خانمها در حین مصرف این کپسول قصد بارداری دارند، باید حداقل یک ماه پس از قطع این دارو اقدام به بارداری نمایند زیرا کپسول های ایزوترتینوئین می تواند به یک جنین متولد نشده آسیب های جدی وارد کند. مصرف کپسول ایزوترتینوئین برای نوجوانان و بزرگسالان دارای آکنه شدید مناسب و برای کودکان زیر ۱۲ سال یا قبل از بلوغ مضر می باشد.

 

در گذشته مصرف این دارو برای برخی از افراد واکنش آلرژیک به ایزوترتینوئین، سویا یا هر داروی دیگری داشته اید

• اختلال گوارشی ارثی به نام عدم تحمل فروکتوز داشته باشید (کپسول ها حاوی سوربیتول هستند) برای اطمینان از اینکه کپسول های ایزوترتینوئین برای شما بی خطر است ، در صورت وجود به پزشک خود بگویید:

• بیماری روانی مانند افسردگی داشته اند

• باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باشید ، یا در حال شیردهی هستید

• تاکنون واکنش آلرژیک به ایزوترتینوئین یا هر داروی دیگری داشته اید

• به بیماری کبد یا کلیه مبتلا هستید

• مقدار زیادی کلسترول یا چربی های دیگر را در خون دارید

• مقادیر زیادی ویتامین A دارند

• بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو داشته باشید اگر مبتلا به دیابت هستید ، قبل از شروع درمان با کپسول ایزوترتینوئین با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است در هنگام مصرف کپسول ایزوترتینوئین به نظارت بیشتری نیاز داشته باشید زیرا این دارو می تواند باعث افزایش قند خون شود.

 

 

*عوارض جانبی و ضرر های مصرف قرص راکوتان

مانند همه داروها، کپسول های ایزوترتینوئین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، عوارض جانبی معمولاً هنگام قطع درمان از بین می روند.

 

خشکی پوست و لب اثرات جانبی بسیار متداول این کپسول است. برای ایمنی بهترسعی کنید، در هنگام استفاده و حداقل ۶ ماه پس از قطع مصرف این دارو، هیچگونه اپیلاسیون، درمان با لیزر پوست را انجام ندهید زیرا این امر می تواند باعث ایجاد جای زخم یا سوزش پوست شود.

 

عوارض جانبی رایج کپسول ایزوترتینوئین در بیش از ۱ از ۱۰ نفر رخ می دهد. اگر این عوارض جانبی شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید:

-پوست نسبت به نور خورشید حساس تر می شود

-خشکی چشم

-گلو خشک

-خشکی بینی و خونریزی بینی

-سردرد و درد عمومی و درد

-عوارض جانبی جدی

-عوارض جانبی جدی نادر است و در کمتر از ۱ در ۱۰۰۰ نفر رخ می دهد.

 

*مصرف کپسول ایزوترتینوئین را متوقف کرده و در صورت دریافت موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

اضطراب، پرخاشگری و خشونت، تغییر در روحیه یا افکار خودکشی اینها می تواند نشانه های افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روان باشد.

-درد شدید در معده یا اسهال، احساس یا بیمار بودن (حالت تهوع یا استفراغ) همه اینها می توانند نشانه های یک مشکل جدی بنام پانکراتیت باشند

-اسهال خونی ، این ممکن است نشانه خونریزی دستگاه گوارش باشد

-مشکل در حرکات بازوها و پاها و نواحی دردناک، متورم یا کبود شده بدن یا پوست تیره این می تواند نشانه های ضعف عضلات باشد.

-پوست زرد یا سفیدی چشمان شما زرد می شود ، مشکل در لکه دار شدن یا احساس خستگی بسیار شدید، این علائم مشکلات کبدی یا کلیوی است

-سردرد بدی که از بین نرود و باعث شود بیمار شوید

-تغییر ناگهانی در بینایی

 

 

*اما کپسول های ایزوترتینوئین گاهی اوقات می تواند باعث افسردگی یا بدتر شدن آن شود و حتی باعث شود افراد احساس خودکشی کنند.

اگر دچار افسردگی شدید شده اید یا در هنگام مصرف کپسول های ایزوترتینوئین فکر می کنید ، فوراً به پزشک خود بگویید. واکنش آلرژیک جدی در موارد نادر، ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) به کپسول های ایزوترتینوئین وجود داشته باشد.

 

 

همه چیز درباره مصرف قرص راکوتان + معایب و فواید
 

 

 

*سوال این است که در مورد موارد زیر چه باید کرد:

 • پوست یا لب های خشک: اغلب مرطوب کننده و مومیایی کردن لب را بمالید (بهترین نوع مرطوب کننده مرطوب کننده صورت بدون روغن برای پوست های حساس است). سعی کنید با استفاده از آب ولرم و نه گرم، دوش خود را کوتاهتر از ۲ دقیقه نگه دارید.

 

• پوست در برابر نور خورشید حساس تر می شود : از آفتاب درخشان دور بمانید و حتی در روزهای ابری از کرم آفتاب بدون روغن (SPF 15 یا بالاتر) استفاده کنید.

 

• خشکی چشم : از داروساز یا پزشک بینایی خود بخواهید که چند قطره چشم را توصیه کند. چنانچه اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید بهتر است در هنگام مصرف این دارو از عینک استفاده نمایید.

 

• خشکی دهان یا گلو : جویدن آدامس یا شیرینی عاری از قند را امتحان کنید.· • خشکی بینی: سعی کنید یک لایه نازک از وازلین را در لبه های داخلی بینی خود بمالید.

 

• سردرد و درد مفاصل ، عضلات و کمر : از داروساز خود بخواهید که مسکن را توصیه کند. ورزش سبک نباید مشکلی ایجاد کند بلکه سعی کنید از انجام ورزشهای سنگین خودداری کنید زیرا ممکن است درد مفاصل یا ماهیچه ها را بدتر کند.

 

مصرف کپسول ها طبق دستور پزشک مهم است. به عنوان یک قاعده کلی ، دوز شروع ۰٫۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز (۰٫۵ میلی گرم در کیلوگرم در روز) است. بنابراین اگر ۶۰ کیلوگرم وزن دارید ، معمولاً دوز شما از ۳۰ میلی گرم در روز شروع می شود.

 

معمولاً یک یا دو بار در روز کپسول ایزوترتینوئین مصرف می کنید. هر کپسول حاوی دوز ۱۰میلی گرم یا ۲۰ میلی گرم ایزوترتینوئین است. دوز کپسول ایزوترتینوئین در افراد مختلف متفاوت است و به وزن شما بستگی دارد. کپسول ها را با یک نوشیدنی آب کاملاً بلعید. بهتر است آنها را بلافاصله بعد از غذا یا میان وعده میل کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کنند.

 

این دارو احتمالاً به کودک آسیب می رساند. همچنین خطر سقط جنین را افزایش می دهد. اگر در طول درمان با کپسول های ایزوترتینوئین باردار شدید، مصرف کپسول ها را متوقف کرده و در اسرع وقت به پزشک خود بگویید. بسیار مهم است که هنگام مصرف کپسول ایزوترتینوئین باردار نشوید.

 

برای جلوگیری از بارداری در طول درمان و به مدت ۱ ماه پس از آن، سعی کنید از جلوگیری های قوی استفاده کنید. هنگام استفاده از کپسول های ایزوترتینوئین، به کودکتان شیر ندهید. این دارو می تواند وارد شیر مادر شود و به کودک شما آسیب برساند.

 

 

*مصرف کپسول های ایزوترتینوئین برای مردان:

مردان می توانند با اطمینان از کپسول ایزوترتینوئین استفاده کنند، اگر همسر و شریک زندگیتان در حال تلاش برای بارداری است به نظر نمی رسد کپسول های ایزوترتینوئین به اسپرم آسیب می رساند.

 

فقط مقادیر اندک ایزوترتینوئین وارد مایع منی می شود، که برای آسیب رساندن به نوزاد متولد نشده بسیار اندک است. هیچ شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف کپسول ایزوترتینوئین باعث کاهش باروری در مردان یا زنان می شود

 

کپسول های ایزوترتینوئین چگونه کار می کنند؟کپسول های ایزوترتینوئین فقط برای آکنه های شدید است. این آکنه با لکه های پر از چرک است که ممکن است روی کمر و قفسه سینه و همچنین صورت تأثیر بگذارد.کپسول های ایزوترتینوئین با کاهش مقدار روغن طبیعی ساخته شده توسط پوست شما به آکنه های شدید کمک می کنند.

 

این دارو همچنین باکتری های ایجاد آکنه را از بین می برد و قرمزی و درد را تسکین می دهد.روند درمان با کپسول ایزوترتینوئین چقدر طول می کشد؟ممکن است هنگام شروع درمان با کپسول ایزوترتینوئین، آکنه شما بدتر شود، اما پس از ۷ تا ۱۰ روز به طور معمول بهبود می یابد.

 

 

*چه مدت درمان ادامه خواهد یافت؟

یک دوره درمانی کپسول ایزوترتینوئین معمولاً ۱۶ تا ۲۴ هفته (حدود ۴ تا ۶ ماه) طول می کشد. به طور معمول بعد از قطع درمان، آکنه تا ۸ هفته بهبود می یابد.

 

بیشتر افراد بعد از این مدت پوست شفاف دارند، اما معدودی از آنها به دور دیگری از درمان نیاز دارند.

 

 

*آیا درمان های دیگر آکنه وجود دارد؟

کپسول های ایزوترتینوئین معمولاً فقط برای افرادی استفاده می شود که آکنه آنها با سایر درمان ها بهبود نمی یابد. اما برای برخی از افراد با آکنه شدید گزینه های دیگری نیز وجود دارد، به عنوان مثال، درمان هایی که از لیزر استفاده می کنند، و سایر دستگاه های سبک و لایه برداری شیمیایی.

 

یکی از نکات مهم در مورد قرص راکوتان این است که نباید این دارو را با برخی آنتی بیوتیک‌ها مانند تتراساکیلین‌، مینوسیکلین‌ و داکسی‌سایکلین‌ مصرف کرد همچنین در طول مدت مصرف این دارو نباید مولتی‌ ویتامین‌های حاوی ویتامین A استفاده کرد.

 

 

همه چیز درباره مصرف قرص راکوتان + معایب و فواید

 

 

*توجه داشته باشید که مردم عادی که پزشک هم نیستند!

هر گاه کسی را که این قرص را مصرف میکند می بینید به علت تبلیغات سو، وعدم اشنایی حسابی شخص مصرف کننده را می ترساند که مثلا این قرص چیه میخوری کبدت را از کار می اندازه و نازایی میاره، تا دو سال نباید بچه دار شی، بچه ات ناقص میشه و چه وچه وچه.

 

شما باید بدانید و آگاه باشید پیش از آغاز درمان پزشک از شما آزمایش می‌گیرد. چون راکوتان تاثیر مستقیمی روی کبد و کلیه دارد؛ بیمار نباید هیچ مشکلی در کبد یا کلیه داشته باشد. در طول درمان به صورت منظم باز باید مورد آزمایش قرار بگیرید تا میزان کلسترول، تری‌گلیسیرید و آنزیم‌های کبدی کنترل شوند.

 

اگر آنزیم‌های کبدی از ۴ برابر بیشتر شد دارو باید قطع شود. راکوتان با ایجاد تغییر در پروفایل‌های چربی خون باعث بالارفتن آن می‌شود و باید پیش از مصرف از میزان چربی خون فرد آگاه شد.

 

 

همه چیز درباره مصرف قرص راکوتان + معایب و فواید

 

*آیا هنگام مصرف ایزوترتینوئین می توانید خون اهدا کنید؟

هنگام مصرف کپسول ایزوترتینوئین و حداقل ۱ ماه پس از قطع دارو، خون اهدا نکنید. اگر خون شما به یک خانم باردار داده شود، ممکن است به نوزاد متولد نشده او آسیب برساند.

 

آیا می توانید در هنگام مصرف دارو دوچرخه یا رانندگی کنید ؟کپسول های ایزوترتینوئین می تواند باعث خواب آلودگی و سرگیجه شما شود. شما همچنین ممکن است شب ها نبینید.

 

اگر این اتفاق برای شما رخ دا ، تا زمانی که درمان را متوقف نکنید ، رانندگی و دوچرخه سواری نکنید و از ماشین آلات یا ابزارها استفاده نکنیدآیا می توانم با آن الکل بنوشم؟بهتر است در هنگام مصرف کپسول ایزوترتینوئین از مصرف الکل خودداری کنید یا حداقل مقداری که می نوشید را به حداقل برسانید.

 

این امر به این دلیل است که خطر آسیب به کبد شما وجود دارد و سطح کلسترول شما افزایش می یابد.در صورت نوشیدن، سعی کنید بیشتر از دستورالعمل توصیه شده حداکثر ۱۴ واحد الکل در هفته بنوشید. در هنگام مصرف کپسول ایزوترتینوئین می توانید به طور عادی بخورید و بنوشید.

 

تغییرات سبک زندگی ممکن است به آکنه شما کمک کند. سعی کنید نواحی آسیب دیده پوست را بیش از دو بار در روز نشویید. شستن بیش از حد می تواند پوست شما را تحریک کرده و لکه ها را بدتر کند. سعی کنید پوست لکه دار را با صابون ملایم یا پاک کننده و آب ولرم بشویید.

 

آب بسیار گرم یا سرد می تواند آکنه را بدتر کند، هرگز جوش های سر سیاه یا لکه های فشرده را تمیز نکنید، این امر می تواند باعث بدتر شدن آنها و ایجاد زخم دائمی شود، از مواد آرایشی زیادی استفاده نکنید – از محصولات مبتنی بر آب استفاده کنید که به عنوان غیر کامدوژنیک توصیف می شوند (این بدان معنی است که محصول احتمالاً منافذ پوست شما را مسدود می کند) قبل از خواب، آرایش را از بین ببرید در صورت بروز مشکل در خشکی پوست، از مرطوب کننده عاری از عطر و عطر استفاده کنید.

 

هرچه سریعتر بعد از ورزش دوش بگیرید، زیرا عرق می تواند آکنه را تحریک کند، مرتباً موهای خود را بشویید و سعی کنید جلوی اینکه موهای شما روی صورت شما قرار بگیرد، متوقف شودو سعی کنید از ضد آفتاب بدون روغن استفاده نمایید.

 

“در پایان فراموش نکنید هرگز مصرف این دارو را به هیچ کس توصیه نکنید.”