وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ورود ماده مخدر محرك جدید به ایران «مفدرون»

ورود ماده مخدر محرك جدید به ایران «مفدرون»
جام جم آنلاین: رییس مركز تحقیقات پزشكی قانونی نسبت به ورود یك ماده روانگردان صنعتی به كشور كه به طور غیرقانونی در چین تولید می شود،هشدار داد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اداره كل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشكی قانونی كشور، دكتر جابر قره داغی با بیان این مطلب افزود: «مفدرون» یك ماده محرك و روانگردان جدید است كه به طور غیرقانونی در كشور چین ساخته می شود و به صورت كیسه های نمك یا غذای گیاهی در اینترنت به فروش می رسد.

وی خاطرنشان كرد: مفدرون از خانواده آمفتامین ها است كه به نام های عامیانه ای همچون «مف» (Meph)، نمك، میو میو، حمام نمك و موج عاج در بین افراد شناخته می شود.

رییس مركز تحقیقات پزشكی قانونی با اشاره به عرضه این ماده روانگردان به شكل قرص ، كپسول و پودر سفید رنگ یادآور شد: مفدرون به صورت خوراكی، تدخینی و تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد و اثراتی شبیه اكستازی ، آمفتامین ها و كوكائین دارد.

دكتر قره داغی تصریح كرد: مصرف این ماده موجب یوفوریا، برانگیختگی، بالا رفتن خلق و اثرات مشابه سایر روانگردان ها می شود؛ همچنین می تواند هذیان، توهم، تهوع و استفراغ، مشكلات گردش خون، بثورات پوستی، بی نظمی ضربان قلب، اضطراب، افسردگی، گشادشدن مردمك‌ها و سایش دندان ها را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: هرچند مفدرون در كلیه كشورهای اتحادیه اروپا غیرقانونی اعلام شده است اما در حال حاضر معضل اصلی این كشورها محسوب می شود. به نحوی كه در یك بررسی در انگلیس مشخص شد 20 درصد قرص های اكستازی حاوی ماده مفدرون هستند و سهم این ماده در بازار روانگردان ها به سرعت در حال افزایش است.

رییس مركز تحقیقات پزشكی قانونی با هشدار مجدد در مورد چنین موادی افزود: مواردی از خودكشی، مرگ بر اثر حملات قلبی و تشنج ناشی از مصرف ماده روان‌گردان مفدرون در برخی از كشورها گزارش شده است.