وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آثار مثبت و بالای کافئین بر سلامتی انسان

آثار مثبت و بالای کافئین بر سلامتی انسان
مصرف کافئین به اندازۀ منطقی و متعادل، آثار مفید بسیاری بر سلامتی دارد. اما این ماده هنوز تمام رازهای خود را بر ملا نساخته است، برخی داده‌های علمی این فرضیه را به ذهن متبادر می‌کنند که کافئین می‌تواند تأثیرات مثبتی بر برخی بیماری‌های شدید، نظیر پارکینسون و صرع داشته باشد.

قهوه و کافئین
بیش از 80% مردم جهان به واسطۀ مصرف قهوه، از کافئین بهره می‌برند. اما این مادۀ روانگردان در چای، شکلات، برگ کاکائو، کوکاکولا و البته در برخی داروها (مسکن‌ها، تقویت کننده‌ها) یا محصولات لاغری هم وجود دارد. مصرف متعادل قهوه، یعنی یک یا دو فنجان بزرگ در روز، شامل 50 تا 250 میلی گرم کافئین، آثار مثبت زیادی بر سیستم عصبی خواهد داشت، از جمله:

 
تنش زدایی، سلامت، خوش اخلاقی، افزایش انرژی و افزایش ظرفیت تمرکز. اما بالعکس، با مصرف بیش از حد کافئین، آثار منفی آن ظاهر می‌گردند: عصبانیت و زود رنجی، اضطراب، خشونت و بی‌خوابی.
 
از سال‌های دهۀ بیست، برخی آثار کافئین مشاهده شدند. کافئین باعث تحریک فعالیت حرکتی می‌شود، اما در دُزهای بالا تأثیر عکس دارد. مصرف به اندازه و متعادل کافئین باعث افزایش اعتماد به نفس، بهبود فعالیت‌ها و تأثیر مثبت بر روی کارکرد‌های فکری و ذهنی می‌شود.
 
با این حال، دربارۀ حافظه، تأثیرش غیرمستقیم خواهد بود، زیرا کافئین باعث افزایش هوشیاری و دقت می‌شود.  کافئین زمان خواب را به تعویق می‌اندازد و 3 تا 4 ساعت میزان آن را کاهش می‌دهد. در واقع، کافئین در دُزهای پایین، مناطق مغزی تحت تأثیر در چرخۀ خواب و بیداری را فعال می‌کند.

آثار دارویی کافئین
کافئین به کمک خصوصیات تأثیر بر عروق (بر قطر رگ‌ها اثر می‌گذارد)، میگرن و سردردها را تسکین می‌دهد. کافئین می‌تواند به کمک برخی داروها هم بیاید زیرا می‌تواند آثار تسکین‌دهندگی آنها را افزایش دهد. در حال حاضر، امیدهای بسیاری در رابطه با کافئین و درمان بیماری پارکینسون به وجود آمده است. در واقع، این ماده می‌تواند بروز علائم این بیماری شدید را به تأخیر بیندازد یا از آنها پیشگیری کند.

 
خصوصاً، اگر کافئین در کنار داروهای مرسوم این بیماری مورد استفاده قرار گیرد، به نظر می‌رسد که لرزش‌ها بهبود قابل توجهی می‌یابند. مطالعات دیگری نیز در جریان اند که رابطۀ بین کافئین و صرع را مورد بررسی قرار می‌دهند. ظاهراً یک آینده پربار در انتظار این ماده است.
بنابراین، قهوه بنوشید اما با رعایت اعتدال!