وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا می دانید تغذیۀ ضد خستگی چیست؟

آیا می دانید تغذیۀ ضد خستگی چیست؟
خستگی، وضعیتی جسمی، فکری یا عصبی است که اغلب برای افراد پیش می‌آید و نباید مدت زیادی طول بکشد.

داشتن یک برنامۀ خواب مرتب، فعالیت جسمی متناسب و کمی استراحت می‌توانند با خستگی مبارزه کنند. اما خوب است که به برنامۀ غذایی تان هم نگاهی کنید. یک سری مواد غذایی ضد خستگی وجود دارند که در ادامه معرفی می‌شوند.

خستگی و تغذیه
اگر فعالیت جسمی و خواب به مبارزه در مقابل خستگی کمک کنند، تغذیه نیز در میان نقش مهمی دارد. اگر بدن مواد غذایی را که نیاز دارد به میزان مناسب دریافت نکند، عملکردش دچار اختلال می‌شود و این اختلال، قوای فرد را تحلیل می‌برد. این پدیده ناگزیر به شکل خستگی بروز پیدا می‌کند.

برای مقابله با خستگی، چه تغییری در برنامۀ غذایی‌مان ایجاد کنیم؟

قند کمتری مصرف کنید
بدن به قند نیاز دارد، اما نه بیش از حد؛ و بهتر است که این قندها، شاخص قند خون پایینی داشته باشند. شیرینی‌جات، شکلات و بیسکویت‌ها غالباً، میزان قند بالایی دارند و میزان گلوکز خون را ناگهان بالا می‌برند. بدن به عکس العمل این افزایش ناگهانی، فوراً انسولین تولید می‌کند. در نتیجه پانکراس (عضو تولید کنندۀ انسولین) خسته می‌شود و احساس خستگی در بدن جای می‌گیرد.
 
بنابراین، باید مصرف خوراکی‌های خیلی شیرین را خصوصاً در بین وعده‌‌های غذایی محدود کنید. موادغذایی با شاخص قند خون پایین (جایگزین‌ها، آرد و غلات کامل، برنج کامل، باسماتی یا تایی، سبزیجات و حبوبات، میوه‌های تازه) را به جای خوراکی‌هایی با شاخص قند خون بالا (شکر سفید، دسرهای شیرین، شیرینی، سودا، آرد سفید، غلات تصفیه شده، برنج سفید، سیب زمینی…) جایگزین کنید.

به اندازۀ مناسب بخورید
غذاهای پر حجم و سرشار از چربی بدن را خسته می‌کنند، این نوع غذاها بدن را مجبور به ذخیره سازی می‌کنند. بالعکس، خوردن بسیار کم ( مثلاً محدودیت‌‌های کالریک بر اثر برخی رژیم‌های غذایی) هم بدن را خسته می‌کند، کم خوری می‌تواند به سرعت موجب کمبود برخی عناصر شود. در نتیجه بدن مجبور است فعالیت‌های اضافی انجام دهد تا از ذخیره‌ها برداشت کند.

برای غذا خوردن برنامۀ منظمی داشته باشید
هر وعدۀ غذایی مهم است و باید در ساعتی منظم، در آرامش و با صرف زمان خورده شود. به بیان دیگر، نباید از صبحانه صرف نظر کنید یا برای ناهار به یک ساندویچ بسنده کرده و شام را مفصل بخورید.

میوه و سبزیجات بخورید
میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و در نتیجه خوراکی‌‌های ضد خستگی فوق العاده‌ای هستند. بسته به فصل، میوه‌ها را خام یا پخته، در هر وعده غذایی خصوصاً صبحانه گنجانده و بخورید! میوه‌های خشک را فراموش نکنید، این میوه‌ها ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن را در خود دارند، که در میان این ریزمغذی‌ها، منیزیم از شهرت ضد خستگی قابل توجهی برخوردار است.

زیاد آب بنوشید
آب به بدن کمک می‌کند تا خستگی‌اش را برطرف کند. به علاوه، میزان بسیار زیادی ریز مغذی (منیزیم، فسفر، کلسیم، روی، منگنز،…) در درون خود دارد که برای برگرداندن ریتم عادی زندگی بسیار ایده‌آل اند.

میزان آهن تغذیه تان را افزایش دهید
بسیاری از زنان دچار کمبود آهن هستند. و این در حالیست که کمبود آهن منبع ایجاد خستگی است. گوشت قرمز سرشار از این عنصر است، از دیگر مواد حاوی آهن می‌توان به قلوه، جگر، میگو و صدف اشاره کرد. خوراکی‌‌های دیگری که آهن قابل توجهی دارند و بهتر است در برنامۀ غذایی قرار گیرند عبارتند از: میوه‌های خشک، جعفری، عدس، زردۀ تخم مرغ، نخود … .

توجه، اگر دائماً احساس خستگی می‌کنید باید با پزشکتان مشورت کنید تا علت این خستگی مستمر را بیابد. بیماری یا عدم تعادلی غیر از عدم تعادل غذایی ممکن است باعث این احساس ناخوشایدند شده باشد که باید تشخیص و معالجه شود.