وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هزینه باور نکردنی انگلیس برای بفرمایید شام !!

هزینه باور نکردنی انگلیس برای بفرمایید شام !!
40 میلیون دلار؛ هزینه «بفرمایید شام»
برنامه ای اجتماعی است که هفته ای چهار شب از شبکه «من و تو» پخش می شود و با درنظر گرفتن یک رقابت ایرانیزه شده در خارج از ایران و استفاده از یک هنر ایرانی، مخاطب خود را پیدا کرده است. در این برنامه هر شب یکی از اعضای گروه مسابقه ـ هر هفته یک گروه ـ به آماده کردن پیش غذا، دسر و شام مبادرت کرده و سه شرکت کننده دیگر با حضور در منزل او و صرف این خوراکی جات(!) به او امتیاز می دهند که در نهایت، برنده مسابقه به1000 پوند دست می یابد.

اما چرا؟ قیمت یک سمند برای یک دست غذای خوش مزه؟ این همه داستان است؟ …«وزارت خارجه انگلیس و آمریکا هدایت کننده اصلی تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان هستند و بودجه کلان این شبکه ها را تامین می کنند»…این خبر را پایگاه اینترنتی اخبار روز وابسته به گروهک های ضدانقلاب مقیم آلمان منتشر کرده و با اشاره به بی رونقی شبکه های ماهواره ای دارای گرایش سیاسی نوشته است: «امروز حتی تلویزیون های سیاسی مانند صدای آمریکا هم دریافته اند که مخاطب برای اخبار و تحلیل های سیاسی پای آنان نمی نشیند بنابراین تلویزیون «فارسی1» و «من و تو» برای جلب مخاطب دلزده از فضای سیاسی راه اندازی شدند.

فارسی1 با پخش سریال های مطرح جهانی به صورت دوبله شده ـ با بدترین کیفیت البته ـ مخاطبانی را جذب کرد اما به دلیل همین جنبه سرگرمی صرف، آرام آرام دچار یک فرودستی در جذب مخاطب شد. «من و تو» تجربه مشابهی است که به بخش سبک زندگی غربی و شوهای تلویزیونی و… می پردازد و به نوعی آشتی میان ایرانیان مقیم خارج که شاید سال به سال همدیگر را نبینند و جویای احوال هم نشوند،می پردازد…یک برنامه بسیار کم هزینه و کم خرج اما هوشمندانه…«این شبکه در تملک دو ایرانی به نام کیوان عباسی و مرجان عباسی است و دفتر مرکزی و استودیوی آن در شهر لندن واقع است».

اخبار روز اضافه می کند: «بخش عمده ای از بودجه شبکه های من و تو، یک و دو را وزارت امور خارجه انگلیس می دهد. رابط این افراد نیز فردی به نام «مک وولین» است که به عنوان مدیر و یکی از مشاورین ارشد این گروه فعالیت می کند و با همکاری وی، وزارت امور خارجه انگلیس بودجه راه اندازی این دو شبکه را تامین کرده است.

 
اما برای سال 2011 با همکاری عباسی پدر، یک بودجه هنگفت 40 میلیون دلاری را از محل بودجه امنیتی و هجوم رسانه ای آمریکا برای ایران (در پنتاگون) دریافت می کند. براساس گزارش ها بودجه40 میلیون دلاری این شبکه در حقیقت 40 برابر بیشتر از بودجه شبکه اسطوره ای فارسی1 است».

قورمه سبزی یا سبزی قورمه
واقعا قابل قبول است که وزارت خارجه انگلیس سرمایه سنگینی را برای بهبود دست پخت ایرانیان مقیم خارج هزینه کند؟ یا این ابتدای راهی است که در انتها به جاده سیاست گذاری های کلان علیه کشورمان منتهی می شود؟ ماجرا خیلی ساده است؛ شما نزدیک غروب و یا ساعتی از شب گذشته از ترافیک سنگین خیابان ها و خسته از یک روز کاری به منزل رسیده اید. کار خاصی ندارید جز تماشای تلویزیون، خوردن شام و استراحت. شبکه اول سیما تا ساعت 10 شب که شاید سریال خوبی پخش کند، چیزی ندارد. شبکه دوم سیما مدت هاست چیزی ندارد و به اسم شبکه کودک ضعیف ترین برنامه های زنده و مرده را روی آنتن می فرستد.

 
شبکه سوم سیما اغلب در حال پخش فوتبال است و سریال طنز هم ندارد و خیالش راحت است که فوتبال زنده پخش می کند فارغ از اینکه ماهواره کامل تر همین فوتبال را پخش می کند! شبکه چهارم سیما که کلا چیزی برای ذائقه مخاطب عام ندارد ـ نه که فکر کنید برای مخاطب خاص دارد ها…خیر! ـ شبکه پنجم سیما هم یا در نیمه شب کبری 11 دارد و یا با جناب هاشمی در حال اجرای مسابقه نفس گیر«زنگ بزن، اس ام اس بده، با ما باش» سکه ببر است.

باقی شبکه ها هم محلی از اعراب برای مخاطب عام ندارند. نهایت پس فردا تابستان می شود یک «نرگسی»، «گاوبازانی»، «دلخراشانی»، «رازدارنی» چیزی پخش می کند و خلاص! اصلا کنداکتور پخش هم کشک. برای همین می شود یکدفعه 5شنبه ساعت 10 هر 4شبکه در حال پخش فیلم هستند و باقی شب های هفته باید خودت را بکشی تا… پس حق بدهید که او وقتی به خانه رسید، مستقیم برود سراغ آنتن!

آنتنی که خودش هم می داند واقعا چیز خاصی ندارد اما شادی و سرگرمی را توامان برای شمای خسته و دلزده از سیاست بازی های فراگیر و مشکلات عدیده، هدیه می آورد. نکته جالب اینکه محمد صالح علا گفت و گویی با هفته نامه سروش کرده و در بخشی از این مصاحبه درباره این برنامه گفته است: «شنیده ام که در تلویزیون فارسی زبان یک برنامه پخش می کنند که چهار نفر دور هم جمع می شوند و قورمه سبزی درست می کنند و به هم رای می دهند یعنی ما ایرانی ها این قدر غیرخلاق و دور از ایده های نو هستیم؟ من بسیار درباره تمدن قورمه سبزی و امپراطوری آش رشته صحبت کرده ام.

 
کتاب آشپزی مستطاب نجف دریا بندری اصلا دنیایی وسیع از فرهنگ و تمدن ایرانی است. در این برنامه فرهنگ و تمدن ایرانی زیر سوال می رود. چهارنفر به نوبت مهمان یکدیگر می شوند اما به محض اینکه از خانه بیرون می آیند سوار یک ماشین می شوند و به خاطر پول شروع به غیبت و بدگویی از همدیگر می کنند. این ماشین باید به جهنم برود».

آمار ها چه می گویند
حدود 17هزار شبکه باز و بدون محدودیت وجود دارد که شامل 380 کانال خاص موسیقی، 252 کانال کودک و نوجوان و 74 شبکه مد است؛ در این میان بیش از 40شبکه فارسی زبان وجود دارد که مضامین سیاسی، فیلم و سریال، شو و موسیقی و تبلیغ کالا را در بردارد. آنچه مسلم است درصدی از مردم تهران ماهواره می بینند و میانگین تماشای آن دو ساعت در روز است در این میان جالب است بدانید که تماشای برنامه های علمی زیر5 درصد است.

 
( این را گفتیم که پسر خاله و دختر عمو سرتان شیره نمالند که ماهواره بد نیست؛ مدل استفاده ازش بده! ماهواره کلی برنامه علمی داره و اینا…) از آن طرف اما تماشای فیلم و سریال بیش از 50 درصد بیننده دارد و در میان شبکه های فارسی زبان شبکه «فارسی 1» 50 درصد بیننده، « PMC » نزدیک به 40 درصد و سایر موارد 10 درصد است و شبکه خبری « BBC » فارسی نیز بین شبکه های سیاسی بیشترین بیننده را دارد.