وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هابل دوباره برگشت سر کار

بعد از چند خطای کوچک در راه اندازه مجددِتلسکوپ مدارگرد هابل، مهندسین و دانشمندان دوربین اصلی تلسکوپ، یعنی دوربین سیاره ای میدان دید باز 2، را به سوی یک جفت کهکشان باشکوه به نام Arp 147، نشانه رفتند. این دو کهکشان نسبت بما چنان جهت گرفته اند که به مانند یک عدد 10 لاتین بسیار بسیار بزرگ دیده می شود! واقعا جالب است!

هابل دوباره برگشت سر کار

دو ناهنجاری در تلسکوپ فضایی هابل باعث شده بود مرکز کنترل ابزار علمی و سیستم حامل داده ها و قسمتهای دیگر هابل در 16 اکتبر 2008 یعنی 25 مهر 87 به حالت اغما رفته بود. مهندسین روی مشکل پیش آمده کار کردند و کامپیوتر علمی تلسکوپ در 4 آبان شروع به فرستادن فرمان به دوربین نمود و بالاخره دوباره راه افتاد.

بنابراین، این اولین تصویر پس از تعمیرات هابل می باشد. کهکشان سمت چپ که عدد 1 را نشان می دهد، یک حلقه نورانی از مرکزش جدا شده است. این کهکشان از لبه اش دیده می شود به همین دلیل به نظر شبیه یک خط می آید.

کهکشان سمت راستی، که شبیه یک صفر می باشد، حلقه ای آبی رنگ می باشد.

رنگ آبی، شدت فرآیندهای ستاره سازی را درون این حلقه ی عظیم، نشان می دهد.

حلقه ی آبی احتملا بعد از این که کهکشان سمت چپ از درون کهکشان سمت راست عبور کرد، شکل گرفته است. درست مانند سنگی که درون یک باتلاق بیافتد و امواج دایروی متحرک درست کند. اینجا هم یک موج چگالی در حال انتشار در نقطه ی برخورد ایجاد شده است و به سمت بیرون گسترش پیدا کرده است. این شوکِ چگالی باعث تسریع فرآیندهای ستاره سازی در این حلقه گردیده است.

برآمدگی غباری قرمز رنگ در قسمت پایین چپِ حلقه ی آبی، احتمالاً نشان دهنده ی مکان اصلی هسته ی کهکشانِ اصابت کرده است.

کهکشان Arp 147 در فهرست کهکشانهای عجیب و غریب، توسط هالتون آرپ در دهه ی 1960 قرار گرفت و در 1966 چاپ گردید. این تصویر با ترکیب سه فیلتر متفاوت توسط تلسکوپ هابل تهیه شده است. فیلتر های آبی، نورمرئی و فروسرخ با رنگهای آبی، سبز و قرمز نمایش داده شده اند.

این جفتِ کهکشانی، در 27 و 28 اکتبر 2008 یعنی دوشنبه و سه شنبه ی هفته ی گذشته (6 و 7 آبان 87) عکس برداری شده است. این کهکشانها در صورت فلکی قیطس (نهنگ) و در فاصله ی 400 میلیون سال نوری از ما قرار گرفته اند.

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز