وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چگونه کودک خود را حمام کنیم؟

چگونه کودک خود  را حمام کنیم؟
معمولاً كودكان از حمام كردن لذت می‌برند. بیشتر آنها حمام را دوست دارند و بعد از آن احساس راحتی می‌كنند. بچه‌ها وقتی كه بزرگ‌تر می‌شوند، می‌خواهند كارهای‌شان را خودشان انجام دهند. آموزش حمام كردن به كودكان یك مرحله مهم در زندگی برای آنها محسوب می‌شود و نشان می‌دهد كه آنها توانایی لازم برای انجام كارهای‌شان را دارند.
 
این كار باید قبل از ورود به مدرسه شروع شود. ابتدا لیف، صابون، تعدادی اسباب‌بازی و حوله را آماده كنید. شما باید ناظر كارهای او باشید. بگذارید خودش موهایش را شامپو بزند، لیف را به تمام سطح بدنش بكشد و جاهایی را كه كثیف‌تر است، با دقت بیشتری بشوید. برای شستن پشت كمرش به او كمك كنید.

بهتر است تا شش سالگی خودتان موهایش را شامپو بزنید؛ ولی بعد از آن خودش به تنهایی این‌كار را انجام دهد. كودك شما از اینكه خودش حمام كند، بسیار خوشحال می‌شود و با افتخار و غرور خاصی این‌كار را انجام می‌دهد. شامپوی او حتماً باید شامپوی بچه باشد تا چشم‌هایش را نسوزاند. استفاده از حوله شخصی و برخی وسایل دیگر او را تشویق می‌كند تا با میل بیشتری این‌كار را انجام دهد.

 
برای چك كردن گوش‌هایش كه كف در قسمت پایین آن نمانده باشد احتمالاً به كمك شما نیاز دارد آب كشی آخر را خودتان انجام دهید. مسواك زدن، شانه زدن موها، شستن دست‌ها بعد از توالت نیز جزء كارهایی است كه كودك می‌تواند به تنهایی انجام دهد؛ ولی هر كدام مراقبت‌ها و توجهات شما را نیاز دارد.

نكات كلیدی
1-كودكان نوپا می‌توانند بخش‌هایی از حمام كردن را خودشان انجام دهند؛ اما شما نیز باید در سایر قسمت‌ها به 2-آنها كمك كنید.

3-كاری كنید كه كودك از زمان حمام گرفتن لذت ببرد و با اشتیاق بیشتری حمام برود.
4-هیچگاه یك كودك زیر شش سال را در حمام تنها رها نكنید.
5-برخی كارهای خاص را به او واگذار كنید؛ به خصوص اگر تمایل زیادی به انجام آنها نشان می‌دهد.
6-برای اینكه كار به طور كامل انجام شود، بهتر است هم روی كارهایشان نظارت داشته باشید و هم بخش پایانی كار را خودتان انجام دهید.

كودكان 5-9 ساله به طور مستقل‌تری حمام می‌گیرند و سعی می‌كنند تمام كارهای‌شان را خودشان انجام دهند؛ ولی همچنان به توجه شما نیاز دارند و هر سال كه بزرگ‌تر می‌شوند، می‌توانید نظارت و توجه خود را كمتر كنید. كودكان بزرگ‌تر دوست دارند هنگام حمام گرفتن تنها باشند؛ زیرا نیاز به حفظ حریم خصوصی‌شان دارند.

 
آنها بیشتر ترجیح می‌دهند دوش بگیرند. ولرم كردن آب را به آنها یاد بدهید و بگویید كه بعد از استحمام، لباس تمیز به تن كنند. تمام كارهای مربوط به حمام كردن را خودشان به طور مستقل انجام می‌دهند. می‌توانید برای آنها لیف پشت كمر تهیه كنید تا به هنگام دوش گرفتن دیگر نیازی به حضور شما در حمام نباشد.
 
فقط باید كمی گوش به زنگ باشید تا اگر شما را صدا زد، به نیازش رسیدگی كنید. بهتر است در سبد حمام كودكان 10-12 ساله، دئودورانت نیز بگذارید. دخترها در این سنین به چیزهای بیشتری احتیاج دارند. هنوز هم لازم است در حین مسواك زدن و استفاده از نخ دندان به آنها توجه كنید تا این‌كارها را به درستی انجام دهند.
 
از آنها بخواهید بعد از حمام گرفتن، دیوارها، وان و كف حمام را آب بگیرند و ظاهر حمام را درست مثل وقتی كه وارد آن شدند، تمیز و مرتب كنند.