وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

در مورد پیلینگ یا لایه برداری از پوست

در مورد پیلینگ یا لایه برداری از پوست
بعد از پیلینگ، آفتاب نگیرید

اگر به مطب متخصصان پوست سری زده باشید، لابد دیده‌اید كه خیلی از مراجعه‌كنندگان برای لایه‌برداری از پوست‌شان در اتاق انتظار نشسته‌اند. می‌گویند لایه‌برداری از پوست، به شما كمك می‌كند تا پوستی سالم‌تر و شفاف‌تر داشته باشید.
 
با دكتر مریم یوسفی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در همین خصوص به گفتگو نشسته‌ایم.
 
خانم دكتر! چرا پیلینگ یا همان لایه‌برداری پوست، طرفدار دارد؟
به هر حال، یكی از روش‌هایی كه متخصصان پوست و مو از آن برای درمان مشكلات زیبایی پوست بیماران شامل جای جوش‌ها، لك‌ها و همچنین جوان‌سازی پوست و بهبود چین و چروك های سطحی استفاده می‌كنند، لایه‌برداری یا پیلینگ است.
 
چند نوع لایه‌برداری داریم؟
به طور خلاصه لایه‌برداری پوست را به سه گروه مختلف تقسیم می‌نمایم: 1) لایه‌برداری شیمیایی، 2) لایه‌برداری مكانیكی  3) لایه‌برداری با لیزر.
 
چه فرقی با هم دارند؟
در لایه‌برداری شیمیایی یا پیلینگ شیمیایی، پزشك متخصص بسته به تشخیص خود و بر اساس مشكل پوستی بیمار از اسیدهای خاصی شامل اسیدهای میوه (آلفاهیدروكسی اسیدها) یا تری‌كلرواستیك اسید برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌كند. این لایه‌برداری بر اساس نوع ماده به كار رفته، غلظت آن و مدت زمانی كه مواد فوق روی پوست باقی می‌مانند، می‌تواند عمق سطحی، متوسط و عمیق داشته باشد كه هر كدام ویژگی‌ها و مراقبت‌های خاص خود را دارد.
 
مثلا چه مراقبت‌هایی؟
مثلا در پیلینگ پوست با گلیكولیك اسید 5 درصد، فرد می‌تواند از فردای انجام درمان با مراقبت از نور آفتاب به سر كار برگردد و به فعالیت روزمره خود ادامه دهد، اما در پیلینگ پوست با تری‌كلرواستیك اسید 33 تا 50 درصد، بیمار باید تا زمان افتادن پوسته‌ها، در منزل و دور از نور خورشید بماند و مراقبت كامل از پوست خود به عمل آورد.
 
لیزر بهتر است یا پیلینگ؟
متاسفانه پیلینگ شیمیایی امروزه با وجود لیزرهای مختلف، كمی مورد بی‌مهری قرار گرفته است، در صورتی كه اگر این روش توسط متخصص پوست و مو و در بیمار مناسب انجام شود، می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. كاربردهای فراوانی نیز برای آنها وجود دارد، مثل بهبود جوش صورت و جای جوش‌های صورت، بهبود لك‌های مختلف صورت از جمله لك بارداری ، بهبود جوشگاه‌های پوست مثل جوشگاه‌های آكنه‌های شدید و بالاخره مقابله با پیری پوست و بهبود چین و چروك سطحی.
 
كریستال‌ها چگونه از پوست لایه‌برداری می‌كنند؟ همان لایه‌برداری مكانیكی است؟
شایع‌ترین مثال لایه‌‌برداری مكانیكی، روش میكرودرم ابریژن است. در این روش توسط دستگاهی، پودرهای اكسید‌آلومینیوم كه از سخت‌ترین كریستال‌ها هستند، با فشار روی پوست پاشیده شده و سپس دوباره تحت یك فشار منفی به داخل مخزن دیگری در دستگاه بازمی‌گردد. این خراشیدن توسط كریستال‌های فوق‌الذكر و آن مكش و ایجاد فشار منفی روی پوست اثرات بسیار خوبی را روی بهبود كیفیت پوست داشته و بیمار احساس رضایتی كامل به دنبال اتمام درمان خواهد داشت.
 
تاثیر و نفوذ‌ داروهای پوست به دنبال این عمل، چند برابر گشته و لذا كمك مهمی برای درمان دارویی مثلا بهبود لك‌های صورت می‌باشد.
 
ثابت شده است اعمال فشار منفی روی پوست باعث آزادسازی موادی در پوست می‌شود كه ساخت كلاژن را تحریك می كند، لذا در طولانی‌مدت موجب افزایش كلاژن‌سازی پوست و كاهش چین و چروك پوست می‌گردد.
 
و بالاخره، لایه‌برداری با لیزر؟
امروزه لیزردرمانی یكی از درمان‌های رایج در مطب‌های متخصصان پوست و مو است و كاربردهای وسیعی در درمان برخی بیماری‌های پوستی مثل ضایعات عروقی (همانژیوم، ماه‌گرفتگی‌)، بهبود زخم‌های برجسته و كلوئید، بهبود اسكارهای مختلف مثل جوشگاه‌های ناشی از آكنه‌های نئوكولتیك، بهبود برخی لك‌ها مثل كك‌ومك ، لنتیگو(لكه های قهوه ای رنگی كه معمولاً درسنین میانی به بالا در مناطقی مانند صورت و پشت دست ها كه بیشتر در معرض آفتاب هستند، ایجاد می شود) و جوان‌سازی پوست دارد.
 
لیزرهای لایه‌برداری چند نوع‌اند؟
لیزرهای لایه‌بردار را به دو گروه بزرگ می‌توان تقسیم كرد:
 
از گروه اول می‌توان به لیزرهای لایه‌برداری مثل لیزر CO2 اشاره كرد كه یك ناحیه از پوست را به صورت سرتاسری لایه‌برداری می‌كند.
 
گروه دوم فراكشنال می باشد. در هر جلسه ی درمان درصدی از سطح مورد درمان دست‌ نخورده باقی می‌ماند، لذا به سرعت پوست ترمیم خواهد شد و عوارض كمتری از گروه اول دارد. امروزه این گروه لیزرها، طرفداران بسیاری دارد. كاربردهای وسیعی برای آنها تعریف شده است، از درمان برخی لك‌های پوست گرفته تا بهبود چین و چروك صورت.
 
و سوال آخر این كه، آیا می‌شود در آرایشگاه‌ هم لیزردرمانی كرد؟
به هیچ وجه! لیزردرمانی پوست باید توسط متخصص بیماری‌های پوست و مو یا متخصص جراحی پلاستیك انجام شود و انجام این لیزردرمانی توسط افراد غیرمتخصص كه در آرایشگاه‌ها بعضا شاهد آن هستیم و حتی توسط پزشكان عمومی كه تحت عنوان پزشك بیماری‌های پوست و مو مشغول لیزردرمانی هستند، اشتباه است و می‌تواند خطرناك باشد.