وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

موهای شما می‌ریزد؟ شاید از تیرویید باشد!

برخی مشکلات و علایم پوست و مو که شما با آن مواجه می‌شوید می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های زمینه‌ای و داخلی باشد؛ مثلا غده تیرویید و هورمون تیروکسین مترشحه از آن نقش بسیار مهمی در پوست و موی ما ایفا می‌کنند. در مواقعی که این غده کم‌کار می‌شود، ضخامت طبقه اپیدرم پوست کاهش می‌یابد و در مواقع پرکاری تیرویید نیز قدرت و فعالیت این سیستم و تقسیمات سلولی پوست افزایش می‌یابد و به همین ترتیب، روی مو و غدد چربی آن که ضمایم پوست هستند، تاثیر می‌گذارد…
بیمارانی که دچار کم‌کاری تیرویید هستند، معمولا موهای سر و بدنشان خشک و زبر می‌شود و موهای نازک آنها که شبیه به کودکان شده به حالت شکسته و کم‌پشت دیده می‌شود. به دلیل حرارت بالای بدن این افراد، پوست آنها (چه در کم‌کاری تیرویید، چه در پرکاری تیرویید) همواره دچار خارش است. کم‌پشتی موها در بیماران دچار کم‌کاری تیرویید یا هیپوتیروییدی به طور گسترده‌ای مشهود است. حتی در مواردی از کم‌کاری تیرویید که طول کشیده و درمان نشده است وزن بدن کم شده و تحمل سرما کاهش می‌یابد و شاید اولین علامت، ورم ساق پا باشد. بیمار احساس ضعف و کاهش قدرت بدنی می‌کند و البته با تجویز هورمون‌ تیرویید،‌این علایم‌ کاهش می‌یابد و در مواردی ممکن است موهای نازک‌شده آنها ضخیم شوند و به حال طبیعی برگردند. البته در مواردی هم این‌طور نیست؛ خصوصا در مواردی که توأمان با مشکل تیرویید، زمینه ارثی کم‌پشتی آندروژنیک مو هم وجود دارد.
در پرکاری تیرویید نیز کم‌پشتی گسترده موهای سر و ریزش مو دیده می‌شود و حتی در مواردی، موهای زیر بغل هم کاهش می‌یابد. کاهش وزن زیاد با وجود تغذیه طبیعی، لرزش دست‌ها، تپش قلب و عصبانیت و دیگر علایم موجب می‌شود پوست و مو هم بی‌نصیب نمانند و به خاطر فعالیت بیش از حد تیرویید دستخوش تغییرات شوند. خارش پوست و عدم تحمل به گرما و برجسته شدن کره چشم (اگزوفتالمی) دردسرهایی هستند که اغلب این بیماران با آن دست به گریبانند. خوشبختانه با یک آزمایش خون ساده می‌توان فعالیت تیرویید را اندازه گرفت و با درمان خوراکی یا دیگر درمان‌های رایج، مشکلات آن را سنجید و به راحتی از تبعاتی که به پوست و مو آسیب می‌رساند، رها شد. بنابراین علت ریزش موی شما، خارش پوستتان و خشکی آن را شاید بتوان صرفا در اختلالات به وجود آمده در تیرویید شما جستجو کرد. آیا از این نظر مورد بررسی قرار گرفته‌اید؟



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز