وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تب سریال جومونگ در کشور سوژه برخی از رسانه ها

تب سریال جومونگ در کشور سوژه برخی از رسانه ها

ایرنا: تب سریال جومونگ در کشور سبب شده این سریال به سوژه برخی از رسانه ها و حتی سریال ها تبدیل شود تا جایی که سریال مسافران نیز این روزها با زبانی طنز گرایش مردم به این سریال و معضلات آنرا بیان می کند.

سریال مسافران به کارگردانی رامبد جوان را می توان یکی از موفق ترین سریال های طنز در سال 88 نامید. این سریال علاوه بر طنز کلامی و بدنی، از بیان نقد نیز بی بهره نمانده و معضلاتی همچون پشت میز نشینی، بکاربردن الفاظ نادرست و پرداختن به حریم خصوصی و … را مطرح کرده است. اما این سریال علاوه بر این نقدها، این روزها دم از جومونگ می زند که در نوع خود جالب است. استفاده از صحنه هایی که در آن بر دیدن جومونگ در ساعتی خاص تاکید می شود به گونه ای که شخصیت های سریال کار خود را برای دیدن جومونگ رها می کنند و صحنه هایی از این قبیل، جالب توجه و البته قابل تامل است.

نکته اینجاست اگر این سریال همانند موضعاتی که پیش از این به چالش کشیده در پی نقد تب جومونگ در کشور باشد مطلوب است.

دیالوگ هایی که بین شخصیت های سریال مسافران درباره جومونگ رد و بدل می شود بیشتر گرایش سریال را به سمت نقد این سریال نشان می دهد هرچند که تعداد دیالوگ هایی که جومونگ را هدف قرار می دهند آنچنان زیاد نیست.

مسلم آنکه دقیقا مشخص نیست بخش های جومونگی سریال مسافران در جهت نقد گرایش بیش از اندازه مردم به این سریال باشد. باید منتظر ماند تا با گذشت بخش های بیشتری از این سریال موقعیت طنزهای مربوط به جومونگ مشخص تر شود.

چنانچه پرداختن به جومونگ تنها برای خنده باشد ناخواسته به تبلیغ این سریال دامن می زند و اینگونه تب جومونگ روز به روز داغ تر می شود که این مطلوب نیست. البته با درایتی که از برادران قاسم خانی و رامبد جوان سراغ داریم نقد جومونگ بیشتر در دستور کار سریال مسافران قرار دارد.

به نظر می رسد مسافران تلاش می کند تا معضلات بسیاری را که این روزها سریال جومونگ در جامعه ایجاد کرده نشان دهد. با پخش این سریال بسیاری از مردم کار خود را برای دیدن این سریال کره ای رها می کنند و بسیاری از سریال های ایرانی نیز بدلیل پخش جومونگ دیده نمی شوند. نقد چنین معضلاتی در شرایط کنونی مطلوب بوده و می تواند تاثیر گذار باشد.

متاسفانه جومونگ این روزها بر زندگی مردم ایران سایه افکنده است و بازار فروش لوح های فشرده سانسور نشده آن را بسیار داغ کرده است.

محبوبیت جومونگ کار را بجایی رسانده که بسیاری از شرکت های کره ای و حتی داخلی نیز برای تبلیغات خود در کشور استفاده می کنند. به طور نمونه یکی از شرکت های کره ای که لوازم صوتی و تصویری تولید می کند در تبلیغات خود در مطبوعات از تصویر عالیجناب جومونگ بعنوان نماد شرکت خود استفاده می کند. شاید بعید نباشد که در روزها، هفته ها و شاید ماه های آینده کالایی به نام جومونگ هم وارد بازار شود و اینگونه اهداف اقتصادی پخش این سریال و خوش خدمتی صدا و سیما به کره ای ها خود را نشان دهد.

شاید تلخ ترین حادثه ای که بر اثر جومونگ در کشور اتفاق افتاد مرگ دختر 4 ساله ای بود که بدلیل سهل انگاری خانواده اش جان خود را از دست دارد. این خبر چندی پیش توسط برخی رسانه ها منتشر شد و تعجب همگان را بر انگیخت. بر اساس این خبر ماجرا از این قرار بوده که کودک 4 ساله‌ای که به همراه خانواده اش برای تفریح به فضاهای اطراف آباده رفته بود به‌علت تعجیل اعضای خانواده‌اش برای تماشای سریال «جومونگ»، در بیرون شهر آباده جا مانده و در تنهایی و تاریکی شب جان خود را از دست داده بود. این خانواده با نزدیک شدن زمان پخش جومونگ با عجله خود را آماده بازگشت کرده سوار خودروهایشان شده و برای رسیدن به پخش سریال با دستپاچگی صحرا را ترک و به منزل مراجعه می‌کنند. خانواده‌ها هر کدام به خانه خود رفته و سریال را می‌بینند. چند ساعت بعد در آخرین ساعات شب، یکی از خانواده‌ها با خانواده دیگر تماس گرفته و می‌گوید که تصمیم دارند برای برگرداندن دخترکشان به منزل آنها بروند. اما خانواده دیگر اعلام می‌دارد که کودک با خودروی آن‌ها نیامده و در نهایت معلوم می‌شود که دختر بچه‌ 4 ساله‌ را از هول نرسیدن به پخش سریال جومونگ در بیابان جا گذاشته‌اند. دو خانواده با دستپاچگی به بیرون شهر رفته و منطقه‌ای را که از آن مراجعت کرده بودند جستجو می‌نمایند و دخترک بیچاره را پشت یک تخته سنگ در حالی‌که به‌خود پیچیده شده و جان باخته بود، می‌یابند. داستان دیگر داستان عشق جوانی به سوسانو است که در نهایت به دلیل مخالفت پدرش با ازدواج وی با این بازیگر سریال جومونگ به خودکشی این جوان منجر می شود.

موضوع خوب یا بد بودن جومونگ نیست. بلکه این است که در حال حاضر پرداختن و بیش از اندازه بها دادن به چنین سریال هایی سبب می شود که علاوه بر مسلط شدن فرهنگ آسیای شرقی و قالب شدن الگو های فرهنگی آن، معضلات دیگری نیز گریبانگیر جامعه ما شود از این رو بیان این معضلات با کلام طنز می تواند بر روی مخاطبان بسیار موثر باشد و مخاطبان را از معضلات موجود مطلع کند.