وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ده راه درمان سیاهی دور چشم

ده راه درمان سیاهی دور چشم
هر چقدر كه چشمان سیاه ملاك زیبایی محسوب می‌شود (یا می‌شده است، زیرا امروزه دیگر آنچنان طرفداری ندارد) سیاهی دور چشم به عنوان نشانه بیماری و ضدزیبایی محسوب می‌شود كه اغلب خانم‌ها برای رفع آن دست به دامن انواع شیوه‌ها می‌شوند.

این سیاهی در همه اقوام شایع نیست بلكه بیشتر در كشورهای خاورمیانه، پاكستان و هند دیده می‌شود. در بین ایرانیان هم هاله‌ای از این سیاهی وجود دارد.

 

چرا سیاهی

تیرگی دور چشم معمولا به بیماری جسمی خاصی مرتبط نیست، بلكه عوامل آناتومیكی با منشأ ارثی و ژنتیكی منجر به بروز تیرگی دور چشم می‌شود. علت آن‌كه در برخی افراد پوست دور چشم، تیره‌تر به نظر می‌رسد، این است كه پلك‌های آنها پوست نازكی دارند و حاوی مقدار كمی بافت چربی هستند خونی كه از داخل وریدهای بزرگ نزدیك این بخش پوست دور چشم می‌گذرد باعث می‌شود، پوست این ناحیه سیاه مایل به آبی به نظر برسد.

البته عوامل زمینه‌ای از قبیل كم‌خونی، بیماری‌های تیروئیدی، برخی بیماری‌های هورمونی و حساسیت‌های پوستی (اگزمای سرشتی) نیز، موجب به وجود آمدن سیاهی در اطراف چشم می‌شود.

عواملی همچون خستگی، بی‌خوابی، قرار گرفتن در معرض آفتاب و تغییرات هورمونی ماهیانه زنان نیز، نقش چشمگیری در تشدید سیاهی دور چشم دارد. خستگی و رنگ پریدگی علت بروز تیرگی چشم موقتی است. همچنین تیرگی دور چشم در برخی زنان، در دوران قاعدگی و در پایان دوران بارداری تشدید می‌شود.

افزایش سن نیز دلیل دیگری برای بروز تیرگی دورچشم است و سیاهی دور چشم با افزایش سن و بتدریج ظاهر می‌شود زیرا در مرحله سالمندی تغییر رنگ در اغلب نقاط پوست بدن رخ می‌دهد كه از آن جمله تغییر رنگ پوست پلك و دور چشم است كه دائمی می‌شود.

 

درمان

سیاهی دور چشم، در اغلب موارد بیماری محسوب نمی‌شود و این جزو خصوصیات طبیعی پوست برخی افراد است. پس ریشه‌كن كردن، برطرف كردن و پیشگیری كردن باعث از بین رفتن كامل سیاهی دور چشم نمی‌شود.

در واقع باید گفت سیاهی دور چشم درمان قطعی و صد درصد ندارد اما كرم‌های ضدسیاهی دور چشم در بعضی افراد سیاهی دور چشم را تا حدی كاهش می‌دهد.

به دلیل این‌كه كرم‌های مذكور تغییرات را در گردش خون عروق پوست پلك به وجود می‌آورند، تا حدودی از تجمع خون وریدی در پلك جلوگیری كرده و باعث كاهش سیاهی دور چشم می‌شود ولی آن را از بین نمی‌برد.

تكنیك‌هایی از قبیل بعضی از انواع لیزر و لایه‌برداری‌های شیمیایی خفیف هم می‌تواند در كاهش سیاهی موثر باشد؛ ولی تاثیرات این تكنیك‌ها در افراد، متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی بوده، مورد توافق همه متخصصان نیست و می‌توان گفت این نوع درمان موقتی است.

 

10 فرمان برای كاهش

1- مخفی كنید. افراد جوان‌تر كه با تیرگی دور چشم مواجهند، می‌توانند با كرم‌های پوشاننده استاندارد و معتبر آن را مخفی نمایند.

2- عینك بزنید. در افرادی كه از عینك استفاده می‌كنند، این تیرگی كمتر به نظر می‌آید.

3- خوب و به اندازه بخوابید. توجه داشته باشید كه دومین علت شایع كبودی زیر چشم اختلالات خواب است.

4- صورتتان را با آب خنك بشویید.

5- از ماسك‌های طبیعی شبانه استفاده كنید. این ماسك‌ها محیطی مغذی و مرطوب برای پوست صورت شما ایجاد می‌كنند.

6- سیگار نكشید. توجه داشته باشید سیگار بزرگ‌ترین دشمن پوست شماست.

7- مصرف نمك را كاهش دهید.

8- سبزی‌ و میوه تازه بخصوص سبزی‌های حاوی مواد آنتی‌اكسیدان مثل اسفناج بخورید.

9- ویتامین ث و آهن را به میزان كافی مصرف كنید.

10- ورزش را هیچگاه فراموش نكنید.