وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

پیش بینی دانشمندان درباره خطر زلزله مشابه دیگر در هائیتی

پیش بینی دانشمندان درباره خطر زلزله مشابه دیگر در هائیتی
دانشمندان هشدار دادند پس از اینكه زلزله ویرانگر هفته گذشته فشار زیادی را بر گسل نزدیك آن وارد آورده است مردم هائیتی و كشورهای همجوار آن باید خود را برای زمین لرزه های عظیم تری آماده كنند.

پل مان از دانشمندان انستیتو ژئوفیزیك دانشگاه تگزاس هشدار داد مردم نباید تنها به این دلیل كه كار ترمیم آغاز شده گمان كنند خطر كاملاً رفع شده است.

تیم تحقیقاتی وی به این نتیجه رسیده است كه در طول این گسل صدها كیلومتری، بخشی كه بر اثر زلزله 7 ریشتری اخیر گسیخته شده فقط80 كیلومتر طول دارد و این گونه بخش‌ها در طول این گسل بسیار زیاد هستند كه سالهاست هیچ زمین لرزه‌ای را نداشته‌اند.

مان گفت: این شكاف‌ها هر كدام به طور بالقوه می‌توانند منجر به زمین لرزه مشابهی شوند. خوشبختانه فقط 2 مركز پرجمعیت در نزدیكی این شكاف‌ها قرار دارد كه یكی پورتوپرینس است و دیگری كینگستون پایتخت جامائیكا.

وی افزود اما همان گونه كه زمین لرزه هائیتی نشان داد، قدرت و تأثیرات چنین زمین لرزه‌هایی فلج كننده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه وی همچنین به گسل دیگری در شمال هائیتی اشاره كرد كه تا جمهوری دومنیكن ادامه می‌یابد و 800 سال است كه زمین لرزه‌ای را نداشته است و فشار كافی برای ایجاد زلزله‌ای 5/7 ریشتری هم به آن وارد شده است اما سؤال این است كه این لرزش چه زمانی رخ خواهد داد كه مان معتقد است پیش بینی این زمان بسیار سخت است.