وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

افراد چگونه به استرس پاسخ می‌دهند؟

افراد چگونه به استرس پاسخ می‌دهند؟
محققان می‌گویند زنان و مردان به استرس به گونه‌های مختلف پاسخ می‌دهند.

مغز مردان و زنان استرس را به گونه‌های مختلفی پاسخ می‌دهد. حتی رو‌ش‌های سازگاری با تجربیات بعد از افسردگی، بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات سیستم ایمنی در افراد مختلف است.

محققان آمریکایی با استفاده از آزمون‌های MRI عملکردی برای کنترل فعالیت‌های مغزی زنان و مردان سالم تصاویر عوامل تشدید کننده استرس را در این افراد موردمطالعه قرار دادند.
زنان 2 بار تحت اسکن مغزی قرار گرفتند یک بار در شروع سیکل قاعدگی و یک بار در هنگام تخمک‌گذاری. در شروع چرخه قاعدگی، فعالیت مغزی زنان در پاسخ به استرس شبیه به مردان بود. اما پاسخ مردان به استرس در مقایسه با زنان در مدت تخمک‌گذاری بسیار بیشتر بود. محققان دریافتند که زنان از ظرفیت هورمونی بیشتری برای تنظیم پاسخ به استرس در مغز بهره‌مند هستند که این با مردان متفاوت است.
به گفته محققان دانشگاه بیرمنگهام تفاوت‌های قابل توجه در نواحی مغزی که پاسخ‌های خود به خودی و حس برانگیختگی به استرس را کنترل می‌کند در مردان و زنان کشف شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که تفاوت‌های جنسی در پاسخ استرس به علت هورمون‌هایی است که برانگیختگی هنگام استرس را کنترل می‌کند. این دلیل آن است که مردان و زنانی که یک نوع محرک استرس‌زا را تجربه می‌کنند پاسخ‌های مختلفی به آن می‌دهند.
 
بیماری‌هایی که متاثر از استرس هستند هم به گونه‌های مختلف در زنان و مردان بروز می‌کند. طبق این تحقیقات دانستن و درک تفاوت‌های جنسی به استرس درمغز می‌تواند در ایجاد و ساخت داروهایی که اختلالات مزمن پزشکی را کنترل می‌کند به محققان کمک کنند.