وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

شیپورهای یک متری معضل جدید جام جهانی 2010

شیپورهای یک متری معضل جدید جام جهانی 2010
شیپورهای یک متری پلاستیکی "ووووزلا" با صدای ناهنجاری که در ورزشگاه ها تولید می کنند، ظاهرا به اندازه رنگ کردن صورت به رنگ پرچم آفریقای جنوبی برای تماشاگران حیاتی شده است.

صدای دمیدن در این شیپورها مثل وز وز یک گروه زنبور عصبانی است که در یکی دو روز شروع مسابقات جام جهانی 2010 نه تنها در ورزشگاه ها بلکه در لابی هتل ها، مراکز خرید و خیابان ها هم پیچیده است.

یکی از مغازه داران شهر ژوهانسبورگ در این باره گفت: این روش ما برای انگیزه دادن به بازیکنان و ابراز احساسات در ورزشگاه است. ما به این صدا عادت داریم و بدون آن نمی توانیم از بازی لذت ببریم. ووووزلا از سنت های آفریقای جنوبی است. وی افزود: تماشاگران فوتبال در خارج از آفریقای جنوبی از دقیقه اول تا سوت پایان آواز می خوانند، اما ما در اینجا شیپور می زنیم.
با وجود این مغازه هایی هم که گوشگیرهایی به نام "Vuvu-Stop" می فروشند، کارشان رونق پیدا کرده است.
این گوشگیرها برچسبی دارند که روی آن نوشته شده است: "بسیار موثر در کاهش سر و صدا، مورد استفاده در مسابقات فوتبال و راگبی". این محصول می تواند شدت سر و صدا تا 31 دسیبل کاهش دهد، در حالی که صدای ووووزلا 127 دسیبل اعلام شده که بیشتر از صدای اره برقی با 100 دسیبل است.
ووووزلا علاوه بر نقشی که در شیوع ویروس های سرماخوردگی و آنفلوآنزا در بین هواداران دارد، حساسیت برخی از بازیکنان خارجی را هم بر انگیخته است، به طوری که خواستار ممنوعیت استفاده از آنها شده اند. این بازیکنان مدعی هستند که صدای این شیپورها روی تمرکز آنها تاثیر می گذارد.
بسیاری از بینندگان تلویزیونی مسابقات نیز به طرق مختلف اعتراض کرده اند و برخی از شبکه های تلویزیونی خواسته اند، صدای بازی ها را بگیرند.
از سوی دیگر مسوولان برگزاری جام جهانی، ووووزلا را سمبل اولین دوره این رقابت ها در خاک آفریقا می دانند.
گفته می شود، شیپور ووووزلا ریشه در تاریخ آفریقا دارد که برای جمع کردن روستاییان در یک جا مورد استفاده قرار می گرفته است. تولید انبوه نوع پلاستیکی آن از سال 2001 آغاز شده است.