مصاحبه ی جالب با دكتر محمداصفهانی

مصاحبه ی جالب با دكتر محمداصفهانی
دكتر محمداصفهانی از خوانندگان نسل اولی است كه همیشه طرفداران پر و پا قرصی در بین علاقمندان موسقی پاپ داشته است . اصفهانی با پیشینه موسیقی سنتی ایرانی وارد موسیقی پاپ شده است و نمونه ی نكته ای است كه خورخه لوئیس بورخس به آن معتقد بود . نویسنده و شاعر بزرگ برنده جایزه نوبل معتقد بود برای مدرن بودن باید اول كلاسیك بود و حكایت توفیق دكتراصفهانی از این دست است و حتما یكی از دلایل ماندگاری او در موسیقی ایرانی همین استحكام ریشه است چیزی كه برخی خوانندگان پاپ ما به آن بی توجهند مخصوصا كسانی كه به نوعی در موسیقی پاپ سنتی فعالند .
 
اصفهانی البته در دل آنچه به عنوان اصل به آن پای بند است ؛ نوگرایی هایی كرده و به تجربه هایی دست زده كه حتی باعث نارضایتی برخی علاقمندان سنتی تر موسیقی و صدایش شد با این حال همیشه به عنوان یك خواننده و هنرمند طراز اول مطرح بود و هست . اینطور بود كه وقتی مقرر شد بهترین خواننده دهه هشتاد انتخاب شود ؛ كمتر كسی در اینكه او بهترین است شك داشت و انتخاب دكتر به عنوان بهترین ؛ كمترین اعتراض را در پی داشت و شاید بتوان گفت اعتراضی را برنینگیخت .

نه به این مناسبت كه به خاطر او و جایگاه مهمش در موسیقی پاپ ایران بااین هنرمند تحصیل كرده و موفق گفتگویی كردیم كه می خوانید :قبل از سال مجله ترانه ماه پرونده ای داشت برای انتخاب بهترین های موسیقی پاپ در دهه 80 .شما به عنوان بهترین خواننده و آهنگ« آسیمه سر» به عنوان بهترین آهنگ پاپ دهه 80 انتخاب شد.چقدر این انتخاب ها را درست میبینید؟

با سلام راستش رو بخواهید چون من در مقام انتخابگری نبودم تنها چیزی كه میتوانم بگویم این است كه از حسن ظن انتخابگران ترانه ی ماه قدردانی میكنم .اگر قرار بود شما بهترین های دهه 80 را در موسیقی پاپ انتخاب کنید در هر رشته چه کسانی را انتخاب میکردید.مثل آهنگ سازی ،تنظیم،خوانندگی،نوازنده و بهترین آهنگ؟

برای اینكه زیاد ماجرارا خصوصی نكرده باشم و با داوری كردن حساسیت هایی را برانگیخته نكنم فقط در یكی از موارد ضمن تایید نظرات هیئت داوران میتوانم بگویم جای محسن یگانه در لیست انتخابها خالی بود چون به نظر من او خواننده و آهنگساز خوبی است … و باید بهرحال از او هم نامی برده می شد .آیا فکر میکنید در دهه 90 هم همچنان بتوانید در اوج موسیقی پاپ باشید؟

موسیقی مثل بازی شطرنج است به جایی رسیدن ساده تر از حفظ آن جایگاه است یك عدم حضور ذهن و یك اشتباه میتواند ریتینگ(Rating) و جایگاه حرفه ای شخص را متحول كند بهمین خاطر چنین انتخابهایی فقط مسئولیت افراد منتخب را خطیر تر میكنند و منهم با اشتیاق در دهه ی نود ؛ به امید خدا تلاش خواهم كرد تابا ارائه ی آثار بهتر و بیشتر؛ قدردان احساس پاك مخاطبین محترم باشم ؛ از قضا دوستان هم تیم و همكار بنده هم همین نیت را دارند . . .

آهنگ ساز آسیمه سر مرحوم بابک بیات هستند .چقدر رد پای شما در آهنگ سازی این اثر است؟
ملودی "آسیمه سر" سالها قبل از اینكه آن را بشنوم توسط استاد بابك بیات ساخته شده بود و ایشان وقتی آن را برای بنده خواندند مشغول موسیقی ولایت عشق بودیم و حتی اورتور آن هم ساخته شده بود كه بسیار زیبا بود ولی اضافه كردن قطعه ی " شكایت هجران"را

 
من پیشنهاد دادم و مرحوم بیات ابتدا باآن موافق نبودند به علل مختلف . . . مثلا یكی از علتهای آن این بود كه میخواستند آسیمه سر در "لامینور" اجراشود و نگران بودند كه تنالیته ی سی مینور بخاطر بالا بودنش احساس خواننده را در اجرای ترانه دچار نقصان كند و علاوه بر این میگفتند : فضای زهی های آسیمه سر در "لا مینور" شیرین تر است … اینها همه در حالی بود كه "شكایت هجران"قبلا در "سی مینور"
 
اجرا و ضبط شده بود و آقای بیات هم آن را نشنیده بودند . . . اما بعدا با شنیدن "شكایت هجران"بارضایت كامل پذیرفتند كه آسیمه سر یك پرده بالاتر اجرا شود .یادم می آید بعد از خواندن كار در استودیو اشكهای ایشان را دیدم چون شاهد تولد اثری بودند كه سالها آن را در قلب و جانشان پرورده و شكفتنش را انتظار میكشیدند . . . باز یادم میآید كه پشت یكی از ستونهای اتاق فرمان استودیو
 
پاپ كنار بهروز صفاریان ایستاده بودم و داشتم كاررا كه تازه خوانندگی شده بود با دقت گوش میدادم و چشمهایم را برای تمركز بیشتر ؛ بسته بودم كه بابك ناگهان مرا در آغوش گرفت و تبریك گفت و بنده هم از ته دل گفتم : تمام این رضایت شما ریشه در ساخت ملودی زیبای این اثر و ضبط خوانندگی آن توسط شما دارد كه الحق هردو از هنرهای منحصر بفرد بابك بیات بود و من هیچ اغراق نكرده بودم .

مطالب خواندنی و جالب

گالری عکس های دیدنی و جالب

Xبستن تبلیغ
بواسیر
Xبستن تبلیغ
آنلاین بازی کنید