وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تاریخچه واژه ok

تاریخچه واژه  ok
این روزها دیگر چندان عجیب نیست كه لفظ OK را در حین گفتگو از مخاطبتان بشنوید. واقعیت این است كه كاربرد OK  در محاوره، امروز تقریبا در تمام كشورهای دنیا كاملا رایج و عادی شده و استفاده از آن تنها به ایالات متحده و دیگر كشورهای انگلیسی زبان محدود نمانده است. اما برخی از ما گاهی اوقات كنجكاو می شویم كه بدانیم OK یعنی چه و ریشه آن چیست و گاهی از دوستان و آشنایان و مدرسان زبان مطالبی در این مورد می شنویم. اما واقعیت مطلب چیست؟
در مورد ریشه OK و چگونگی پیدایش آن نظریه ها و حدس های مختلفی مطرح شده است. برخی ها این نظریه را مطرح كرده اند كه اندرو جكسون، هفتمین رییس جمهور آمریكا، در نوشتن مهارت كافی نداشته و all correct را به شكل oll korrect نوشته بوده و OK از این رخداد شكل گرفته است.

بنا به یك نظریه دیگر، OK از نوعی سیستم شمارش نفرات در زمان جنگ جهانی دوم پیدا شد. در این سیستم شمارش، زمانی كه تلفاتی داده نمی شد، می نوشتند 0k یا (zero killed) كه به عبارتی یعنی همه چیز امن و امان است.

عده دیگری هم می گفتند OK كوته نوشت نام نوعی بیسكویت است كه سربازان آمریكایی در زمان جنگ جهانی دوم استفاده می كردند. با وجودی كه تمام این نظریه ها جالب بوده است، اما در نهایت نادرست از آب درآمد. چگونه؟

پژوهش های آلن واكر رید كه استاد زبان انگلیسی در دانشگاه كلمبیا بود نادرستی تمام این نظریه ها را ثابت كرد. OK به صورت نوشتاری، نخستین بار در 23 مارس 1839 در روزنامه Boston Morning Post ظاهر شد و این روزنامه عمدا all correct را به صورت ok چاپ كرد.

 
علت این اشتباه عمدی هم این بود كه در آن زمان تب استفاده از كوته نوشت ها بالا گرفته بود و در این كار حتی از نگارش اشتباه كلمات، كوته نوشت می ساختند چون جذاب تر به نظر می رسید. به عنوان مثال SP، كوته نوشت SmallPotatoes یا OFM كوته نوشت Our First Man، نمونه هایی از این موارد بودند كه همگی فراموش شدند، اما بنا به دلایلی OK پایدار ماند.

یكی از این دلایل اتفاقی بود كه در زمان رقابت انتخاباتی ون برن (Van Burren)، هشتمین رییس جمهور آمریكا افتاد. ون برن اهل Kinderhook نیویورك بود و مردم او را OldKinderhook یا OK می نامیدند. دور دوم رقابت انتخاباتی ون برن چنان داغ بود كه نام او را بیش از گذشته سر زبانها انداخت. در همین زمان، یكی از مخالفان حزب دموكرات برای مخدوش كردن وجهه این حزب شایع كرد كه اندرو جكسون – كه حامی ون برن بود – به اشتباه all correct را به صورت oll korrect نوشته است.

این شایعه، اگر چه در دنیای سیاست بی اثر ماند اما در دنیای زبان، در كاربرد OK به جای all correct سهم خود را ادا كرد، به طوری كه امروز OK در چهارگوشه دنیا جای خود را در زبان های مختلف باز كرده است.