وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

معالجه در استخر پر از ماهی

معالجه در استخر پر از ماهی
 به گزارش مهر، "ماهی درمانی" (Fish Therapy) نوعی روش درمانی است که در سالهای اخیر برای درمان برخی بیماریها از جمله برخی آسیبهای پوستی و یا کاهش استرس از آن استفاده می شود. در این روش درمانی که هم اکنون در بعضی از موسسات دنیا ارائه می شود، فرد داخل حوضچه ای قرار می گیرد که در آن گونه های خاصی از ماهیها وجود دارند و در اثر تماس ماهی با بدن بیمار، آسیب درمان می شود.
دکتر ماهی

در ماهی درمانی از ماهیهای کوچکی از نژاد "گارا روفا" (cyprinion macrostomus) که به "دکتر ماهی" معروف هستند استفاده می شود. خاستگاه طبیعی این گونه ماهی در خاورمیانه به خصوص در ترکیه، سوریه، عراق، ایران و جنوب هند است.

این ماهی به طور طبیعی در حوضچه های گرم آب شیرین زندگی می کند. آب گرم در یک محیط طبیعی از تکثیر جلبکها و دیگر اشکال حیات تک سلولی جلوگیری می کند و به این ترتیب، ماهیها به سوی منابع غذایی دیگری گرایش پیدا می کنند. یکی از این منابع غذایی برای مثال می تواند پوست مرده بدن انسان باشد. بنابراین در روش ماهی درمانی، ماهیها با نزدیک شدن به بدن انسان، پوستهای مرده را می خورند و به درمان برخی آسیبهای پوستی کمک می کنند.

در این روش درمانی، فرد داخل یک وان آب گرم می نشیند که در آن تعداد زیادی از این ماهیها وجود دارند. ماهی گارا روفا تمام پوستهای مرده و خشک بدن را می خورد. این ماهیها دندان ندارند اما پوستهای آسیب دیده را با مکش جذب می کنند.

در زمانی که ماهیها مشغول خوردن پوست هستند احساسی خوشایند و دلپذیر به بیمار دست می دهد و به همین دلیل از این روش در درمان برخی بیماریهای روحی مثل استرس و اضطراب نیز استفاده می شود.

تردیدهایی درباره دکتر ماهی
هرچند در سالهای اخیر تبلیغات گسترده ای در برخی از نقاط دنیا برای شیوه های درمانی "دکتر ماهی" انجام می شود با وجود این، نتایج تحقیقات نشان می دهد که این روش درمانی می تواند منجر به بروز برخی حساسیتهای پوستی شود.

برای مثال در آگوست 2008 مجله New Paper در گزارشی منتشر شد که دو خواهر سنگاپوری پس از اینکه برای طراوت پوست نزد "دکتر ماهی" رفتند پس از سپری کردن اولین جلسه درمان مجبور شدند برای معالجه به یک پزشک واقعی مراجعه کنند.

در این مورد، پس از تماس ماهی گارا روفا نوارهای قرمزی در روی پاها ظاهر شد. ایجاد فلسها و لکه هایی قهوه ای در روی پوست و خارش شدید از دیگر عوارض جانبی ماهی درمانی بود.
این دو خواهر 20 و 22 ساله که برای یک جلسه به مدت نیمساعت درمان دکتر ماهی نفری 28 دلار پرداخت کرده بودند به شدت دچار حساسیتهای پوستی شدند.

این دو خواهر در این خصوص اظهار داشتند: "پس از آنکه به خانه رفتیم پاهای ما قرمز شد و شروع به خارش و سوزش کرد. فکر نمی کردیم که این خارشها جدی باشند اما پس از گذشت یک هفته که سوزش و قرمزی همچنان ادامه یافت به شدت نگران شدیم و به پزشک مراجعه کردیم."

دکتر "پاتریسیا یوان" متخصص بیماریهای پوستی از مرکز تخصص مراقبتهای پزشکی اقیانوسیه در سنگاپور در خصوص ماهی درمانی گفت: "تاکنون فواید پزشکی ماهی درمانی اثبات نشده است. ماهی ممکن است بتواند سلولهای پوست را جذب کند اما این یک درمان پزشکی نیست. در صورتی که آب این وانها بهداشتی نباشد می تواند محل رشد قارچها و باکتریهای بسیاری شود."

این متخصص افزود: "امکان بروز عفونتهای باکتریایی و قارچی پوست در اثر قرار گرفتن در وانهای محتوی این ماهیها وجود دارد که قرمزی، خارش، سوزش و لکدار شدن پوست از جمله علائم عفونتهای قارچی و باکتریایی است. همچنین پس از خارش، ممکن است لکه های قهوه ای رنگ نیز ظاهر شود و تا چند هفته و چند ماه نیز بر روی پوست باقی بمانند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره