وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

گفتگو با شقایق فراهانی بعد از اینکه خواهرش از ایران رفت

اختصاصی هنرمدان-بدون هیچ توضیحی شما را دعوت به خواندن گفت و گوی ما و شقایق فراهانی می كنیم:

 

در ابتدا بیوگرافی مختصری از خودتون بفرمایید.

 

شقایق فراهانی متولد 1351 و دانشجوی رشته نقاشی،به خاطر داشتن پدر و مادری بازیگر علاقه مند به كار بازیگری شدم و از سنین كودكی صحنه تاتر را تجربه كردم و همیشه عشق خودم را در بازیگری دیدم و در نهایت سال 72 با یك سریال تلویزیونی كار تصویر را شروع كردم و كار سینمایی ام را هم با یك نقش كوتاه در فیلم"لیلا" ساخته داریوش مهرجویی شروع كردم

 

اینكه شما و خواهرتون هر دو كار حرفه ای بازیگری رو با آقای مهرجویی آغاز كردید ارتباطی با رابطه پدر شما و آقای مهرجویی داشت؟

خیر،من سر سریال "علی آقا 110"ساخته محمد صالح علاء بودم كه از تلویزیون هم پخش شد كه آقای امیر سیدی در آن كار با من آشنا شدند و مرا به آقای مهرجویی معرفی كردند. در مورد گلشیفته هم به نوعی تقدیر بود.هنگامی كه آقای مهرجویی قصد ساخت "درخت گلابی"را داشتند به دلیل اینكه پدر و مادرم با ورود گلشیفته به عرصه بازیگری مخالف بودند  من و آقای شریفی نیا  عكس هایی از گلشیفته گرفتیم و به مهرجویی نشان دادیم و همانطور كه مشخص بود گلی برای این كار انتخاب شد.در واقع حضور گلشیفته در "درخت گلابی"به دلیل شیطنت من بود،چون قرار بود كه من نقش دوران بزرگسالی گلشیفته را در این فیلم بازی كنم كه بعد فیلم نامه تغییر كرد و این نقش به كلی حذف شد.

 

 

شقایق فراهانی با این كه میتوانست به كار سینمایی ادامه دهد ولی باز در سریال های تلویزیونی ظاهر شد.چرا؟

 

به دلیل یك سری مسائل شخصی.البته من در خیلی از كارها به یك سری نشانه ها توجه می كنم كه ممكن است بعضی از این نشانه ها اشتباه باشد.

 

اگر شما از سنین كودكی به بازیگری علاقه داشتید چرا در دانشگاه نقاشی خواندید؟

 

من از بچگی نقاشی می كردم و این یك استعدادی بود كه در من وجود داشت ولی در كل هنر یك رشته ای نیست كه بگویید چرا ادامه دادید یا نه چون انتها ندارد و مدام باید به جلو رفت.

 

به عقیده خیلی از منتقدین شما یكی از بهترین بازی های خود رادر"چتری برای دو نفر" ارائه دادید؛چرا این روند خوب و رو به رشد ادامه پیدا نكرد؟

ببینید،من هنوز هم همان شقایق فراهانی "چتری برای دو نفر"هستم و مسئله این جاست كه بازیگران باید با كارگردانان خوب كار كنند و آن چه كه مسلم است زندگی این اجازه را به خیلی از بازیگران نمی دهد.یعنی شما می توانید ببینید كه خیلی از بازیگران خوب ما می آیند و در سریال های روتین شبانه بازی می كنند.آیا هیچ از خود سوال كرده اید كه دلیل این موضوع چیست؟مشخصآ این برای حل دغدغه های مالی بازیگر است و من هم یكی از آنها هستم.نمی شود شما گرسنه باشی و شب خوب بخوابی.

 

معیار اصلی شقایق فراهانی در انتخاب نقش چیست؟

 

متن خوب،چون معتقدم اغلب كارگردان های خوب ما متن های خوب را انتخاب می كنند.

 

و چه شد كه در "وقتی همه خواب بودیم"بیضایی بازی كردید؟

 

خب كاربا آقای بیضایی یكی از آرزو های من بود و خواست شدید قلبی من این بود كه روزی با ایشان كار كنم و خیلی سعی كردم تا خودم را به ایشان اثبات كنم كه موفق شدم.

 

اگر این فیلم به جشنواره برسد فكر می كنید شانس برنده شدن سیمرغ را دارید؟

 

نه،چون كلآ سیمرغ را به ما نمی دهند،اگر دقت كرده باشید برندگان سیمرغ یك ارتباطی با تیم برگزار كننده جشنواره و یا داوران دارند البته به نظرم مافیا در اسكار هم هست به همین دلیل اصلا به سیمرغ فكر نمی كنم

 

تعریف شما از ماندگاری چیست؟

 

ماندگاری چیزی است كه زمان ندارد و مختص زمان و یا مكان یا كشور و ملت خاصی نیست و در واقع زبان انسانیت است و جاودانگی همیشگی دارد.

 

و كدام كارتان را ماندگار می دانید؟

 

"چتری برای دو نفر"،"پروانه"،و سریال"كلاه پهلوی" كه در آن نقش"مه لقا"را بازی میكنم و هنوز پخش نشده.

 

سوپر استار از دید شقایق فراهانی كیست و آیا او هم دغدغه سوپر استار شدن را دارد؟

در یك مقطع خاص علاقه شدید مردم به یك انسان آن انسان را تبدیل به سوپر استار می كند كه این لقب بیشتر برای هنرمندان استفاده می شود و معمولآ تاریخ نشان داده است كه یك طلوع دارد و یك غروب.و در مورد خودم هم باید بگویم من سعی می كنم بعد از 10-15 سال كار بازیگری،بیشتر كار خوب انجام بدهم و خیلی دغدغه ستاره شدن ندارم و فكر می كنم اكثر بازیگران هم سن و سال من هم اینگونه باشند.

 

به نظر شما ساخته شدن زیاد تله فیلم و تله تاتر خوب است یا بد؟

 

به نظرم باید احترام بیشتری به مردم گذاشته بشود.به طور مثال ما یك تله تاتر كار كردیم كه خیلی كوتاه هم بود ولی با این وجود این داستان كوتاه را اینقدر سانسور كردند كه من ماندم كه اصلآ برای چه ساخته شد و در مورد تله فیلم باید بگوریم شاید این سیاست گذاری دولت بود كه خواستند بخش خصوصی به نوعی بخش دولتی مستقل شود.سود و ضررهایی هم داشته است كه دست اندركاران از آن بیشتر مطلع می باشند.ولی آنچه مشخص است این است كه تله فیلم ها متاسفانه از كیفیت فیلم های 35 برخوردار نبودند.

 

ایده آل شما در بازیگر كیست؟

 

آقای پرستوی،فكر میكنم ایشان بننده را به سمت باورپذیری یك نقش سوق می دهند. و همچنین آقای عبدی

 

دوست دارید چه ژانری را تجربه كنید؟

 

طنز را خیلی دوست دارم و دوست دارم آنرا تجربه كنم

 

نظرتون در مورد افزایش دستمزد بازیگران كه این روزها به موضوع داغی هم تبدیل شده چیست؟

 

موافقم،وقتی در این روزگار همه چیز تجارت شده به نظرم اگر به سینما هم به دید تجارت نگاه بشود مشكلی پیش نمی آید.البته تعداد بازیگران كه دستمزدهای بالا می گیرند خیلی كم است و به نظرم هم این حق رو باید بهشون باید داد كه دستمزد بالا بخواهند چرا كه باعث می شوند مردم به سینما علاقه مند شوند.

 

در خواستی از مسولین فرهنگی كشور دارید؟

 

در خواست كه زیاد هست اما فكر نمی كنم كه برای كسی مهم باشه كه هنرمندان چه در خواستی دارند.

 

نظرتون در مورد حجاب در سینمای ایران چیست؟

 

حجاب جزء اصول و قوانین كشور ماست و من هم به عنوان یك ایرانی مسلمان به آن احترام می گذارم ولی به نظرم حجاب در سینما باید همون حجاب متعارف در جامعه باشد.

 

اگر پیشنهاد بازی درهالیود به شما شود جواب شما به این پیشنهاد چه خواهد بود؟

 

خب این موقعیت برای همه یك موقعیت خوب و طلایی محسوب می شود ولی من عاشق ایرانم و اگر بنا باشد كه بروم  در خارج از كشور بازی كنم و دیگر نتوانم در ایران فعالیت داشته باشم آن را نخواهم پذیرفت.

 

اولین كلمه یا جمله ای كه در مورد اسامی زیر به ذهنتان می رسد را بفرمایید:

 

بهزاد فراهانی:امیدوارم به آرزوهایش برسد

 

بهرام بیضایی:امیدوارم هر سال كار كند نه ده سال یك بار

 

فهیمه رحیمی نیا:یك پدیده

 

گلشیفته:ره آورد

 

سام:امیدوارم عاقبت به خیر شود

 

شقایق فراهانی:با اسم مستعار شاناتا

 

داریوش مهرجویی:همیشه دوست داشتم باهاشون كار كنم

خسرو شكیبایی: یك انسان عاشق و به تمام معنا ماندگار



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره