در رابطه با شبهه منع کردن و افزایش تحریک و حرص، دو پاسخ وجود دارد، ایجابی و سلبی پاسخ ایجابی اینکه آیا واقعاً برداشتن منع موجب کم شدن تحریک میشود؟ و پاسخ سلبى؛ آیا واقعاً در جوامع غربی تحریک وجود ندارد؟
در پاسخ به سؤال اول(ایجابی) باید گفت: نمیتوان گفت که منع موجب تحریک نمیشود. البته منع مقداری تحریک با خودش میآورد، اما آیا هرجا این منع برداشته شود تحریکاتش هم برداشته میشود این محل بحث است. شهید مطهری در این رابطه میگوید نیازهای ما دو سنخ است محدود مثلاً خوردن و نامحدود مثل جاه طلبى، غریزه جنسی و … که نیازهای نامحدود انسان هستند.
در جواب پاسخ دوم نیز باید گفت: در جوامع غربی نیز تحریک وجود دارد. مرد غربی که در روز هزاران زن بیحجاب میبیند، هنوز غریزهاش اشباع نمیشود. باز میخواهد زن دیگری را ببیند برای این کار تبلیغات گستردهای انجام میدهند به طوری که کاری میکنند که با اینکه کسی نیاز به آن جنس نداشته باشد ولی تحریک شود که جنسی را که یک زن میفروشد یا تبلیغ میکند، بخرد. در غرب اکثر فروشندهها را زن انتخاب میکنند. در واقع میتوان گفت مردان غربی نیز تحریک میشوند. چون آمار بالای تجاوز با وجود آزادی این مورد را تأیید میکند. ولی در جاهایی به علت شخصیت و موقعیت اجتماعی و …خود را حفظ میکنند. بالای 80 درصد استفاده از اینترنت صرف امور جنسی میشود. و این 80 درصد هم افرادی هستند که افراد با شخصیت و با شأن اجتماعی بالا هستند.
جوامع غربی با برداشتن منع دو ضرر کردهاند: یکی اینکه تحریک را به معنای عمومی کم نکردهاند اما به معنای فردى کم شده است و این به آن معناست که لذت افراد در روابط کمتر شده است. و همین باعث تضعیف خانواده در غرب شده است.
اشکال دیگری که مطرح شد این بود که اگر ما حجاب داشته باشیم از جامعه طرد خواهیم شد. باید به این افراد شخصیت بدهیم و بگوییم که خوب شما اگر خلاف جهت دیگران رفتار کنید آنها به شما احترام خواهند گذاشت زیرا جرأت شما را خواهند دید و این بالذات ارزشمند است.
بحث دیگری که در جامعه مطرح است این است که میگویند: حجاب در جامعه ما بیشتر جنبه حکومتی دارد یا اینکه میگویند حجابی که علما مطرح میکنند حجابی نیست که در دین مطرح است بلکه سلیقه آنهاست.
باید این طور جواب داد که برای هر کاری متخصص آن کار نیاز است مثلاً اگر چشم درد گرفتیم پیش هر کسی نمیرویم، علما نیز بر طبق آیات و روایات اینطور نظر میدهند و استنباط میکنند. حال شما خودتان روایات را بررسی کنید اگر 50 روایت دیدید که مثلاً عنوان شده بود که اگر زن موی خود را نپوشاند اشکال ندارد بعد بگویید که علما از این روایت چشمپوشی کردهاند.