وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اعمال روز عید غدیر خم و ثواب روزه گرفتن این روز مبارک و فرخنده

اعمال روز عید غدیر خم و ثواب روزه گرفتن این روز مبارک و فرخنده

اعمال روز عید غدیر خم و ثواب روزه گرفتن این روز مبارک و فرخنده

اگر دنبال ثواب بردن زیاد هستید روزه گرفتن در روز عید غدیر خم را از یاد نبرید. عید غدیر ۱۸ ذی الحجه در تقویم قمری می‌باشد که توسط مسلمانان شیعه برای جانشینی صریح علی بن ابی طالب در مقام امامت پس از حضرت محمد (ص) پیامبر مسلمانان جشن گرفته می‌شود. اعمالی برای روز عید غدیر ذکر شده است که یکی از این اعمال مستحبی روزه گرفتن است. در مقاله زیر با میزان ثواب روزه گرفتن در روز عید غدیر بیشتر خواهید خواند.

 

عید غدیر چه روزی است؟

هجدهم ذی‌الحجه روزی است که رسول خدا(ص) پس از انجام حج در سال دهم هجری به هنگام مراجعت به مدینه، مردم را در وادی «غدیر» جمع کرد و فرمان خدا یعنی نصب حضرت علی(ع) به امامت و ولایت بر امت را به آنان ابلاغ کرد. 

 

ثواب روزه گرفتن در روز عید غدیر:

روزه در روز غدیر خم معادل روزه‌ی تمام عمر دنیاست، اگر کسی به اندازه تمام عمر دنیا زنده بماند و تمام آن را روزه بگیرد ثواب آن به اندازه ثواب روزه در روز غدیر است و روزه روز غدیر نزد خداوند عزوجل معادل صد حج و صد عمره مقبول است و روز غدیر عید بزرگ الهی است و خداوند عزوجل هیچ پیغمبری را مبعوث نکرده مگر آنکه این روز را عید گرفته و حرمت آن را دانسته و نامش در آسمان روز عهد معهود و نامش در زمین روز میثاق مأخوذ و جمع مشهود است.

 

در میان اعمال روز غدیر افطارى دادن به مؤمن جایگاهى والا دارد. بر اساس روایات در این عمل فضیلتى بزرگ نهفته است. امام على(ع) مى‏‌فرماید: کسى که مؤمن روزه‌‏دارى را در غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است، فردى پرسید: اى امیرمؤمنان(ع) «فئام» چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر(ص) و صدیق و شهید، آنگاه ادامه داد: پس چگونه خواهد بود فضیلت کسى که جمعى از مؤمنین و مؤمنات را تکفل کند.

 

اعمال روز عید غدیر خم و ثواب روزه گرفتن این روز مبارک و فرخنده

روزه گرفتن در روز عید غدیر خم

 

احادیث درباره روزه گرفتن در روز عید غدیر:

از جمله اعمالی که اهل بیت (ع) بسیار در روز عید غدیر تأکید به انجام آن کردند، روزه است. در زیر احادیث از ائمه اطهار (ع) در خصوص ثواب روزه گرفتن در روز عید غدیر آورده شده است.

 

امام صادق (ع) درخصوص ثواب روزه در روز عید غدیر فرموده است:

صِیامُ یَوْمَ غَدیرِ خُمٍّ یَعْدِلُ صِیامَ عُمْرِ الدُّنْیا لَوْ عاشَ اِنْسانٌ ثُمَّ صامَ ما عَمَرتِ الدُّنْیا لَکانَ لَهُ ثَوابُ ذلِکَ.

روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است؛ یعنى اگر انسانى همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است.

وسائل الشیعه ۷: ۳۲۴، ح ۴

 

امام على(ع) در مورد روزه عید غدیر فرمود:

 اگر بنده مخلصى در روزه این روز اخلاص داشته باشد، همه روزهاى دنیا توان برابرى با آن را ندارد؛ به عبارت دیگر، اگر کسى تمام روزهاى دنیا زنده باشد و همه را روزه‌‏دار سپرى کند، ثوابش کمتر از ثواب روزه این روز خواهد بود، با این وجود روزه روز غدیر خم نزد خداوند در هر سال برابر با صد حج و صد عمره مقبول است..

 

روایتی از امام صادق(ع) در مورد ثواب روزه گرفتن در روز عید غدیر:

مفضّل بن عمر می‌گوید به امام صادق (ع) عرض کردم: … سرورم من را به روزه گرفتن در روز غدیر خم امر می‌کنید؟ امام صادق (ع) سه مرتبه فرمود: آری به خدا قسم.

 

روز غدیر خم همان روزی است که خداوند توبه آدم ع را پذیرفت، پس به شکرانه اش آن روز را روزه گرفت.

 

روز غدیر خم همان روزی است که خداوند متعال ابراهیم (ع) را از آتش نجات داد، پس به شکرانه اش آن روز را برای خداوند متعال روزه گرفت. 

 

روز غدیر خم همان روزی است که موسی (ع) هارون را به عنوان نشانه بر پا کرد، پس به شکرانه‌اش آن روز را برای خداوند متعال روزه گرفت. 

 

روز غدیر خم همان روزی است که عیسی (ع) وصیّ خود، شمعون صفا را منصوب کرد، پس به شکرانه اش آن روز را برای خداوند عز و جل روزه گرفت. 

 

روز غدیر خم همان روزی است که رسول خدا (ص) علی (ع) را به عنوان نشانه بر پا کرد و فضیلت آن روز و وصیش را آشکار کرد، پس به شکرانه‌اش آن روز را برای خداوند تبارک و تعالی روزه گرفت.

 

و براستی روز غدیر، روز صیام و شب زنده داری و إطعام و صله برادران (مومن) است و در آن رضایت (خداوند) رحمان و ذلت و خواری شیطان است. (منبع: إقبال الأعمال، ج 1، ص 466)