وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جاذبه های دیدنی در مشهد

جاذبه های دیدنی در مشهد

جاذبه های دیدنی در مشهد

مشهد شهر گردشگران است که چیزهای زیادی را با هم دور خود گرد آورده است:

 

از مراکز زیارتی نظیر حرم امام رضا، مسجد گوهرشاد، آرامگاه پیر پالاندوز و بسیاری از اماکن زیارتی دیگر گرفته تا مراکز تفریحی طبیعی مانند شاندیز و طرقبه و پارک‌های زیبا و مراکز تاریخی مانند آرامگاه فردوسی در طوس و آرامگاه نادر شاه افشار.

 

به این همه تنوع باید پارک‌های آبی، رستوران‌های عالی، غذاهای خوشمزه و با کیفیت و هتل‌های بی‎نظیر را اضافه کرد.

 

جاذبه های دیدنی در مشهد

همه‌ی اینها را که گرد هم بیاوریم می‌توانیم بار دیگر بر این نکته تاکید کنیم که مشهد شهری برای گردشگرانی است که می‌خواهند همه‌ی گونه‌های گردشگری مذهبی، تاریخی، تفریحی، خوراکی و حتی درمانی و انواع دیگر را با هم در یک شهر تجربه کنند.

 

از آنجا که امکان معرفی تمام این جاذبه‌های گردشگری در یک مقاله نیست، در اینجا به جاذبه های دیدنی در مشهد پرداخته و بخشی از آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

پارکی که کوه دارد

پارک کوه سنگی یا کوهسنگی، یکی از چند نمونه پارک ایران است که در کوه ساخته شده است. در درون این پارک‌ بزرگ و قدیمی در شهر مشهد است.

 

این دو کوه کم ارتفاع به رشته کوه بینالود تعلق دارند و از بالای آنها مناظر زیبایی از شهر دیده می‌شود. دسترسی به بالای کوه‌ها، از طریق پلکان سنگی با طول ۱۳۰۰ متر امکان‌پذیر است.

 

پارک کوه سنگی تا سال 1310 به عنوان یک مکان خوش ‌آب‌وهوا و ییلاقی شناخته می‌شد و در سال 1318 به پارک تبدیل شد. ‌زیبایی کوه سنگی به دلیل ترکیب کوه و درختان سرسبز و جویبارهای آب درون پارک است.

 

پارک که اندکی از شهر فاصله دارد دارای آمفی تئاتر روباز، پارک بازی کودکان، پارکینگ جنوبی کوهسنگی، مرکز فیتنس و مجتمع پذیرایی است.

 

پی افکندم از نظم کاخی بلند

آرامگاه حکیم فردوسی که کاخی بلند را در ادبیات فارسی برافراشته و ما امروز صحبت کردن به زبان فارسی را به او مدیونیم، در شهر طوس و در 20 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد.

 

این آرامگاه دارای سه بخش است که مهم‌ترین آن، تالار مرکزی آرامگاه است. این مکان علاوه بر این که دارای جاذبه‌های معماری است، دارای دیوارنگاره‌هایی از صحنه‌های شاهنامه است.

 

یک کتابخانه و موزه نیز در محوطه‌ی آرامگاه وجود دارد. علاوه بر اینها، پس از فوت استاد محمدرضا شجریان، پیکر ایشان نیز در محوطه‌ی آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده است که آن هم، بازدید از این مکان را مزید بر علت می‌کند.

 

با رزرو هتل مشهد به این مکان که دنیایی از افتخارات و اعتبار ما ایرانیان را در خاک خود جای داده است، بروید و بر مزار این دو فرد ارزشمند برای تاریخ ایران لحظاتی را خلوت کنید.

 

به کدام مکان تفریحی اطراف مشهد برویم؟

خوشبختانه مشهد که به طور کلی شهری خوش آب‌وهوا است دارای ییلاقات و جاهای تفریحی زیادی است که می‌تواند برای فرار از گرمای تابستان داخل شهر و شلوغی آن مکان‌های مناسبی باشد. از میان این جاهای تفریحی می‌توان به سه مرکز تفریحی شاندیز، طرقبه و چالیدره اشاره کرد.

 

● شاندیز ییلاقی در ۱۵ کیلومتری مشهد است که دارای پارک جنگلی، مجموعه‎ی توریستی، رصدخانه و موزه‌ی شهرداری و البته رستوران‌های عالی است. محیط شاندیز دارای رودخانه‌ای زیبا نیز هست که به خنک شدن هوای این ییلاق در تابستان کمک می‎کند. اگر به شاندیز رفتید از خرید میوه‌ نیز غافل نشوید.

 

● طرقبه ییلاق دیگری است که در 18 کیلومتری مشهد واقع شده و فضایی بکرتر و خلوت‌تر از شاندیز دارد و بیشتر برای پیک‌نیک و تفریحات فردی مناسب است. شما در طرقبه علاوه بر این که می‌توانید به رستوران‌های شیک با غذاهای خوشمزه بروید، می‌توانید در فضاهای سبز طبیعی فرش پهن کرده و اوقات خوبی را بگذرانید.

 

● چالیدره در حقیقت سدی است که آب رودخانه‌ی جاغرق پشت آن جمع می‌شود. این سد دارای امکانات تفریحی قایق‌سواری است و اگر قلاب و طعمه به همراه ببرید، می‌توانید در سد ماهی‌گیری کنید. اما اگر موفق به ماهی‌گیری هم نشدید، نگران نباشید، زیرا در چالیدره رستورانی با غذاهایی لذیذ، برای رفع گرسنگی شما وجود دارد.

 

بنابراین اگر برای رزرو هتل داخلی اقدام کرده و راهی مشهد هستید، گشت‌وگذار در حداقل یکی از این مکان‌های تفریحی را در برنامه‌ی سفرتان قرار دهید.

 

جاذبه های دیدنی در مشهد

در مراکز خرید شهر مشهد لذت خرید را تجربه کنید

مشهد که از دیرباز یک شهر توریستی بوده است، مراکز خرید زیادی را در خود جای داده است که سوغاتی‌های جذاب و مشهور این شهر در آن فروخته می‎شود.

 

سوغاتی‌های معروف مشهد به سه دسته‌ی مهم تقسیم می‌شوند: خوراکی‌ها شامل انواع ادویه، نخود و کشمش، شکرپنیر و زعفران که هر کدام را می‌توان از هم فروشگاه‌های نزدیک حرم و هم از سایر مراکز خرید شهر خریداری کرد.

 

زیور آلات که مهم‌ترین آنها فیروزه‎ی نیشابور است، یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف مشهد به شمار می‌آید و سوغاتی‌های مربوط به عبادت از انواع مهر و سجاده و تسیبح گرفته تا عطر و انگشتر عقیق و چیزهایی از این دست، افراد مذهبی را به سمت خود می‎کشاند و بهتر است آنها را از بازارهای سنتی مشهد خرید.

 

معروف‌ترین بازار قدیمی و سنتی شهر، بازار رضا است که یک بازار تاریخی با معماری قدیمی است. این بازار در نزدیکی حرم امام رضا و هتل مجلل درویشی قرار دارد که شما می‌توانید برای سیاحت و خرید به آنها سر بزنید.

 

از سایر مراکز خرید خیلی معروف مشهد می‌توان به زیست خاور، پروما، آرمیتاژ، الماس شرق، وصال، آلتون، کیان سنتر، بازار بزرگ مشهد و مرکز خرید آرمان اشاره کرد.

 

آرامگاه نادرشاه افشار

برای بسیاری از مردم ایران نادر شاه افشار سمبل اقتدار ملی است و او را به عنوان پادشاهی که تمامیت بخش‌هایی از ایران را به دست آورده و استقلال این کشور را حفظ کرده است، یاد می‎کنند.

 

نادر شاه به سرکوب شورشیان افغان پرداخته، عثمانی و روسیه را از کشور بیرون رانده و هم‌چنین دهلی و ترکستان را فتح کرده است. برای این افراد رفتن به باغ موزۀ نادری و احترام به شکوه این پادشاه قدرتمند یکی از واجبات است.

 

باغ موزه‌ی نادری مکانی است برای یادبود نادر شاه افشار که در آن مجسمه‌ای بزرگ از این پادشاه قدرتمند قرار دارد. نادر شاه ابتدا در تهران به خاک سپرده شده بود اما استخوان‌های او در اواخر دوره‌ی قاجار به مشهد آورده شد.

 

او زاده‌ی درگز یکی از شهرهای مرزی خراسان بوده است. در موزه‌ی باغ نادری، آثار جنگی و غیر جنگی دوران افشاریه به نمایش گذاشته شده است.

 

موزه‌های شهر مشهد کدام‌ها هستند؟

مشهد دارای موزه‌های زیادی است که می‌توان از آن جمله به موزه‌ی مرکزی آستان قدس، موزه‌ی بزرگ خراسان، موزه‌ی مردم شناسی و حمام مهدی قلی بیک، موزه‌ی نان، موزه‌ی آب، موزه‌ی مردم‌شناسی و موزه‎ی شه لافتی اشاره کرد.

 

هر یک از این موزه‌ها بخش‌هایی از فرهنگ و هنر ایران زمین به ویژه ناحیه‌ی هنرپرور و ادیب‌نواز خراسان بزرگ را به نمایش می‌گذارند. در سایر موزه‌ها آداب و رسوم و سنت‌های این سرزمین کهن دیده می‌شود.