وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش ها و تکنیک های رفع حالت تهوع در منزل

روش ها و تکنیک های رفع حالت تهوع در منزل

روش ها و تکنیک های رفع حالت تهوع در منزل

 

 

به گزارش ایران ناز برای درمان حالت تهوع می توانید از دمنوش های مختلفی استفاده کنید. به غیر از درمان گیاهی، راه کارهای شیمیایی نیز قادر به توقف حس تهوع در شما هستند.

 

روش ها و تکنیک های رفع حالت تهوع در منزل

 

با این وجود چیزی که قبل از درمان اهمیت دارد، علت تهوع است. اگر شما با علت تهوع خود آشنایی داشته باشید، تا حد زیادی می توانید آن را کنترل کنید.

 

حالت تهوع یکی از وضعیت هایی است که به مراتب از بالا آوردن بدتر می باشد. شما ممکن است در روزهای بیماری خود چندین ساعت این حالت را داشته باشید و تحمل چنین حالتی بسیار آزار دهنده است.

 

روش ها و تکنیک های رفع حالت تهوع در منزل

 

حالت تهوع همیشه منجر به استفراغ نخواهد شد. متاسفانه زمانی که دچار این حالت هستید، از انجام فعالیت های خود باز می مانید.

 

این حس ممکن است نشانه بیماری خاصی همچون مشکلات گوارشی، مسمومیت غذایی، درد معده، سرطان کبد یا مشکلات کبدی، خونریزی معده، سردردهای میگرنی و … باشد.

 

روش ها و تکنیک های رفع حالت تهوع در منزل

 

-رفع حالت تهوع با طب فشاری

طب فشاری یکی از درمانهای پزشکی است که معمولاً برای بهبود و کم شدن علائم، روی قسمتی از بدن فشار می آورد.

 

به عنوان مثال محل فشار برای از بین رفتن حالت تهوع در قسمت درونی مچ و به طور تقریبی سه انگشت پایین تر از مچ (بین دو تاندون بزرگ) می باشد. با فشار دادن این نقطه به صورت دایره وار، حالت تهوع در شما کاهش می یابد.

 

 

-رفع حالت تهوع پرت کردن حواس

تجربه نشان داده است که متمرکز شدن روی درد و حالات آن، علائم آن را تشدید می کند. یکی از راه های درمان کردن حالت تهوع, این است که در هنگام وقوع آن حواس خود را با کارهایی نظیر تلویزیون تماشا کردن،خواندن کتاب و …. پرت کنید.

 

لازم نیست حتماً حرکات عملی داشته باشید تا وضعیت شما بدتر شود.اگر سر کار هستید، بهتر است ذهن را بر روی کارهای خود معطوف کنید و یا چند نفس عمیق بکشید.

 

 

-هیدراته نگه داشتن بدن

در طی حالت تهوع ممکن است نوشیدن مایعات و خوردن غذاها با به هم زدن معده، حال شما را بدتر سازد. بنابراین برای جلوگیری از کم آبی بدن، بهتر است آب را جرعه جرعه بنوشید. همچنین می توانید به جای آب از برش میوه های تازه و یا چای بدون کافئین استفاده کنید.

 

 

-مصرف چای بابونه

بابونه موجب کاهش استرس می گردد. خوردن چای بابونه در هنگامی که حس تهوع دارید، سبب می شود که بتوانید در این حالت استراحت کنید یا بخوابید. برای تهیه این دمنوش یک قاشق گل بابونه را در یک لیوان بریزید. بعد از ۵ دقیقه دم کشیدن، آن را نوش جان کنید.

 

 

-مصرف چای زنجبیل

تحقیقات روی خواص زنجبیل خبر از ضد تهوع بودن این گیاه می دهد. برای بهبود حالت تهوع یک تکه زنجبیل تازه یا زنجبیل شکری(آبنباتی) مصرف کنید. همچنین می توانید بی برطرف شدن این حس یک تکه زنجبیل تازه را در لیوان آب جوش بریزید و بعد از ۵ دقیقه آن را میل کنید.

 

 

-مصرف لیموترش

اگر حالت تهوع شما ناشی از مشکلات معده است، اسید سیتریک موجود در لیمو می تواند منجر به هضم غذا گردد. اگر حالت تهوع در پی مسمومیت ایجاد شده، لیمو را برای پاکسازی معده در یک لیوان آب بریزید.

 

به صورت آرام آرام میل کنید. اگر دلیل تهوع شما مربوط به یبوست است، بهتر است برای بهبود یبوست و تهوع آب گرم را با آب لیمو مصرف کنید تا روده ها را تحریک سازد. با این حال باید مراقب باشید که بیش از اندازه آب مصرف نکنید.

 

تحقیقات نشان می دهد که بوی لیمو نیز می تواند موجب برطرف شدن حس تهوع شود. این استنشاق مخصوصاً برای رفع احساس تهوع در بارداری بسیار کارساز است.

 

-تاثیر نفس عمیق مراقبه

تمرینات ذهنی لازم برای آرامش ذهنی انجام دهید تا حس تهوع در شما از بین برود. مخصوصاً اگر حس تهوع شما به دلیل استرس و اضطراب باشد.

 

در حین تمرین، نفس های عمیق بکشید. در این تنفس باید هوا را به آهستگی از راه بینی وارد و به آرامی به محیط پس دهید. این راه کار نیز با چند بار تکرار، حس تهوع شما را کم می کند.

 

 

-تاثیر نعناع فلفلی بر رفع حالت تهوع

اگر بعد از انجام شیمی درمانی دچار تهوع شدید، برای درمان آن بهتر است از نعناع فلفلی کمک بگیرید. می توانید از روغن نعناع فلفلی، کپسول و دمنوش آن استفاده کنید.

 

برای دمنوش آن باید یک قاشق پر برگ نعناع فلفلی تازه را در یک فنجان آب جوش ریخته و دم کنید. بعد از ۵ دقیقه آن را میل کنید. استنشاق برگ نعناع فلفلی نیز می تواند منجر به درمان احساس تهوع پس از بیهوشی شود.

 

 

-صاف نشستن

برای بهبود سریع تر حالت تهوع, صاف بنشینید و به معده خود فشار نیاورید. بعد از غذا خوردن دراز نکشید. چون شیره های معده به سمت بالا می روند و حس تهوع را در شما افزایش می دهند.

 

بهتر است بالا تنه خود را با چند بالشت بالا آورید و به حالت لم دادن استراحت کنید. برای بهبود و رفع حالت تهوع بهتر است کمتر تحرک داشته باشید و به اطراف جا به جا نشوید.

 

 

-جلوی باد پنکه و … قرار بگیرید

زمانی که دچار ماشین گرفتگی می شوید، در معرض باد بودن به بهبود احساس تهوع کمک می کند. به همین خاطر افراد در چنین موقعیت هایی از ماشین سر خود را بیرون می آورند تا از هوای تازه استفاده کنند و تمرکز خود را بر روی چیز دیگری معطوف کنند.

 

-کمپرس آب سرد

یک کمپرس سرد بر پشت گردن می تواند سبب برطرف شدن حالت تهوع و حس آرامش گردد. زمانی که حالت تهوع شما به دلیل گرما باشد، می توانید از این روش برای کاهش دمای بدن و از بین بردن حس تهوع استفاده کنید.

 

 

-نوشیدنی گازدار نخورید

بسیاری از افراد گمان می کنند، حالت تهوع را می توانند با نوشیدنی هایی مانند نوشابه برطرف سازند. نوشابه برای کسانی که به دلیل رفلاکس معده حالت تهوع دارند، اصلاً خوب نیست.

 

چون سبب حالت نفخ در معده می گردد. وجود شکر در نوشابه حس تهوع شما را بیشتر خواهد کرد. اگر قصد دارید از نوشابه گازدار استفاده کنید، آن را با آب مخلوط و یا قبل از مصرف، گاز آن را خارج سازید.

 

روش ها و تکنیک های رفع حالت تهوع در منزل

 

-مصرف رازیانه

مصرف دانه رازیانه علاوه برخواص بی شمار سبب بهبود حالت تهوع نیز می گردد برای استفاده از این روش خانگی باید درون یک فنجان آب جوش به مقدار یک قاشق دانه رازیانه بریزید و پس از گذشت ۱۰ دقیقه می توانید آن را صاف کنید و بنوشید. مصرف جداگانه رازیانه نیز می تواند به رفع حالت تهوع کمک نماید.

 

-مصرف چای بابونه

یکی از روش های سنتی برای بهبود تهوع مصرف چای بابونه می باشد که از عوامل کاهش دهنده اضطراب می باشد. در نتیجه آرامبخشی این گیاه موجب می شود تا زمانی که احساس تهوع دارید کمی استراحت نمایید و راحت تر بخوابید.

 

برای رفع تهوع می توانید چای کیسه ای بابونه را دم کنید و به مقدار یک فنجان میل نمایید و یا گل بابونه خشک شده یا تازه را درون یک فنجان آب جوش بخیسانید و پس از گذشت ۵ دقیقه آن را صاف نمایید و میل کنید.

 

 

-وعده غذاییتان را سبک کنید

برای بهبود احساس تهوع باید از غذاهای چرب و سنگین تا مدت ها پرهیز داشته باشید. معروف ترین رژیم برای کم کردن علائم تهوع« رژیم BRAT» می باشد. در این رژیم از برنج، پوره سیب زمینی، نان تست و موز استفاده می شود.

 

 

-دانه آنیس مصرف کنید

دانه آنیس نیز شیوه دیگری است که می توانید به میزان یک قاشق از آن را درون یک فنجان آب جوش بریزید و بعد از اینکه ۱۰ دقیقه گذشت آن را صاف کنید و بعد میل نمایید. همچنین می توانید دانه را بر روی میوه دلخواه خود بمالید و سپس آن را مصرف نمایید.

 

 

-مصرف دمنوش دارچین

درون فنجان آبی یک عدد چوب دارچین بیندازید و چند دقیقه ای زمان دهید و بعد چوب دارچین را بیرون بکشید و پس از افزودن کمی عسل(در صورت تمایل) آن را بنوشید.

 

در طول روز یکی دو مرتبه می توانید این چای را بنوشید تا نشانه های تهوع کاملا رفع گردد. خانم های باردار و یا زنانی که در دوران شیردهی به فرزند خود هستند باید از مصرف دارچین پرهیز نمایند.

 

 

-داروهای ضد تهوع مصرف کنید

شما به راحتی می توانید از انواع قرص ضد تهوع و داروهایی از این دسته استفاده نمایید. بسیاری از این داروها بدون نسخه قابل دریافت می باشند.

 

مانند امترول، گراول، درامامین و پیتو بیسمول و… البته اگر باردار هستید، این داروها را بدون نسخه مصرف نکنید.

 

امیدواریم به کمک روش های موثر ارائه شده در زمینه برطرف کردن حالت تهوع، بتوانید این حالت را متوقف بسازید و به انجام کارهای روزمره مشغول شوید.