وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

شهر سوخته زابل سرشار از رازهای شگفت انگیز

شهر سوخته زابل سرشار از رازهای شگفت انگیز

شهر سوخته زابل

 

شهر زابل از گذشته تا به امروز برای کشور ایران دارای اهمیت بسیار بالایی بوده است. این شهر پیشینه و قدمت بالایی داشته، به طوری که از سیستان به عنوان زادگاه سهراب، رستم و ذال نام می برند.

 

علاوه بر این اساطیر شاهنامه، زادگاه پادشاهان بزرگی همچون سورنا سردار سپاه ایران در عهد اشکانی و یعقوب لیث صفاری بوده است. بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران یعنی دریاچه هامون در این شهر واقع می باشد.

 

زابل به عنوان خاستگاه آس باد در جهان معروف شده است. شهر زابل از مناطق و جاذبه های گردشگری زیادی تشکیل شده است. یکی از جاذبه های زیبا وشگفت انگیزی که آس چارتر در این مقاله به معرفی آن می پردازد منطقه باستانی شهر سوخته است.

 

برای آشنایی با این شهر تاریخی تا پایان این مقاله با آس چارتر همراه باشید. برای سفر و بازدید از این شهر باستانی شما می توانید از سایت آس چارتر بلیط پرواز تهران زابل را به کمترین هزینه و به راحتی رزرو نمایید.

 

تاریخچه شهر سوخته

باستان شناسان در نزدیکی جاده زابل زاهدان شهری سرشار از رازهای عجیب و شگفت انگیز را پیدا کرده اند که 5000 سال قدمت دارد.

 

این شهر بنام شهر سوخته معروف است که در گذشته 280هکتار بوده است که متشکل از منطقه سکونت، گورستان، ساختمان های تاریخی و بخش صنعتی که حدود 80 هکتار از مساحت آن مختص به منطقه مسکونی آن بوده است.

 

طبق تحقیق باستان شناسان این شهر در دوران خود یکی از پیشرفته ترین شهر های معروف دنیا بوده است، که هنوز هم این منطقه یکی از مناطق مشهور در جهان است.

 

که مردم در فاصله بین 3200 هزار تا 1800 سال پیش از میلاد با تمدن شهر نشینی در این شهر زندگی کرده اند. این یعنی بیشتر از 1400 سال پیش زندگی در این شهر جریان داشته است.

 

تمدن شهر نشینی در این شهر مانند تمدن جیرفت و دوران برنز است. دلیل اصلی تصمیم به یکجا نشینی مردم در این شهر وجود رودخانه هیرمند و دریاچه هامون بوده است.

 

طبق تحقیقات محققان  شهرسوخته در زمان‌های دور، پوشیده از درخت‌های زیبایی چون افرا، بید مجنون و سپید بوده که براثر آتش‌ سوزی و گذر زمان، این طبیعت زیبا و جذاب از بین رفته است. شهر سوخته در روز 28 اسفند ماه سال 1385 به ثبت ملی رسید.

 

شهر سوخته زابل سرشار از رازهای شگفت انگیز

 

گنجینه های منطقه باستانی زابل

یکی از غنی‌ترین آثار باستانی ایران شهر سوخته است، گنجینه‌های ارزشمند این شهر به تمدنی غنی که در بیش از 4800 سال پیش برمی گردد. شهر سوخته اسرار شگفتی  زیادی را در دل خود جای داده است. بسیاری از آثار کشف شده را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد.

 

جواهرسازی

جواهراتی زیادی در گورستان شهر سوخته پیدا شد که همراه جسد دفن شده بودند، که نشان می ‌دهد مردم باستان در این زمان از فلزات گران بهایی مانند طلا و سنگ‌هایی مانند عتیق، مرمر، لاجورد، فیروزه و… گردنبندها و جواهرات تزئینی زیبایی می‌ ساختند. سنگ‌ها و فلزات استفاده شده در این جواهرات بسته به طبقه اجتماعی افراد گران قیمت ‌تر می‌شد.

 

چشم مصنوعی

سال‌ها پیش جسد زنی در شهر سوخته پیدا شد که یک گوی تیره رنگی در چشم سمت چپ او قرار داشت. روی این گوی دایره‌ای به شکل مردمک چشم و خطوطی باریک از سیم طلا به شکل مویرگ‌های روی سفیدی چشم وجود داشت.

 

تحقیقات متخصصان و باستان شناسان این گوی را به چشم مصنوعی نسبت داد. این گوی پس از هزاران سال هنوز هم کاملا سالم است. قدمت این گوی به بیش از ۳هزار سال می ‌رسد، جنس آن از قیر طبیعی و مخلوطی از نوعی چربی جانوری است.

 

اولین چشم مصنوعی جهان است که متعلق به زنی حدودا 30 ساله است. این چشم با دو بند چرمی در جایگاه چشم چپ او قرار داده شده بود. این چشم مصنوعی هم اکنون در موزه‌ای در جنوب شرق زاهدان نگهداری می‌ شود.

 

جراحی مغز در شهر سوخته

یکی دیگر از شگفت انگیزترین و اسرار آمیزترین آثار کشف شده در شهر سوخته یافته‌های پزشکی در آن است که علاوه برچشم مصنوعی اولین جراحی جمجمه جهان نیز در این شهر انجام شده است.

 

جمجمه ‌ای که در این شهر پیدا شد در سمت راست آن شکافتگی مثلثی شکلی وجود دارد که این جراحی به منظور خارج ساختن مایع جمع شده در مغز انجام شده بود، دیده می ‌شود.

 

محققان آن را به یک جراحی مغز نسبت داده اند که در زمان باستان این جراحی روی یک دختر 12 الی 13 ساله انجام شده است. که این دختر چند ماه پس از جراحی فوت شده است.

 

شهر سوخته زابل سرشار از رازهای شگفت انگیز

 

تخته نرد

تخته نردی در قبر شماره 761 به همراه ظرفی سفالی حاوی 60 مهره پیدا شد. که قدیمی‌ترین تخته نرد جهان به شمار می ‌رود. جنس این تخته مستطیلی شکل از چوب آبنوس است.

 

که روی آن یک مار دیده می‌ شود که 20 بار به دور خود پیچیده و در نهایت دمش را به دهان گرفته طراحی شده است. مهره‌های این تخته نرد نیز از جنس سنگ‌های رایج در آن زمان شامل لاجورد، عتیق و فیروزه است.

 

این تخته نرد حتی از تخته نردی که در گورستان سلطنتی «اور» در بین النهرین کشف شد، قدیمی ‌تر است.

 

لوله کشی آب

شگفت انگیزترین اسرار شهر سوخته کشف لوله کشی آب و فاضلاب است. لوله هایی از جنس سفال که هنوز هم بقایای آن در این شهر به چشم می ‌خورد. لوله‌هایی که در دیوارها و زیر زمین مدفون شده‌اند و در فاصله‌های چند متری لوله ‌ای به بیرون راه دارد که مشخص است لوله فاضلاب بوده.

 

انیمیشن

در گوری ۵هزار ساله یک جام سفالی که بر روی آن نقش بزی است که در 5 حرکت می جهد و ار شاخه ای تغذیه می کند. این انیمیشن نخستین انیمیشن جهان شناخته شد که شگفتی جهانیان را برانگیخت.

 

باستان شناسان با بررسی های مداوم  این طراحی شگفت انگیز به این نتیجه رسیدند که هنرمندی که این طراحی را خلق کرده قصد داشته حرکتی هدفمند را به نمایش درآورد.

 

گورستان شهر سوخته

توسط باستان شناسان در 50 سال پیش به طور تصادفی قبری در شهر سوخته کشف شد که در ادامه این اکتشافات گورستانی بزرگی رونمایی شد. قبرهای همگی از خشت خام ساخته شده بودند.

 

ولی شکل و اندازه قبرها باهم فرق داشت. این تفاوت‌ها به جنسیت و یا سن و سال آنها ربطی نداشت، بلکه به طبقه اجتماعی افراد و باورهای مذهبی ‌شان مربوط می شد.

 

در پی کشف این قبرها سفالینه‌ها و ظروفی هم همراه با جسد افراد در قبر چال پیداشد که به اعتقادات مردم باستانی آن زمان بستگی  داشت.

 

تعداد ظروف و سفالینه‌های بیشتر و گران قیمت‌تری که در کنار جسد قرار می ‌دادند به نوع طبقات اجتماعی بالاتر و و ظروف کمتر و ارزان تربه طبقات اجتماعی پایین تر بستگی داشت.

 

طبق حفاری‌هایی را که محققان در سال‌های 1376- 1383  هجری قمری انجام دادند 310 قبر پیدا شد محققان پس از کشف این گور‌ها به نکته ی جالبی را دریافتند که اجساد را به 3 حالت مختلف در داخل قبر دفن می‌ کردند.

 

درحالت اول، قسمت انتهای قبر، فرش پهن کرده و جسد را داخل آن قرار داده ‌اند، حالت دوم، به دور مرده کفن پیچیده و در قبر می ‌گذاشتند. و حالت سوم قبل از قرار دادن جسد به داخل گور، پارچه‌ای را در کف قبر تعبیه کرده و مرده را روی آن قرار داده و در آخر پارچه‌ی دیگری را روی جسد می گذاشتند.

 

از دیگر آثار مکشوف در شهر سوخته

در گورستان منطقه باستانی آثار دیگری نیز کشف شد که هرکدام از آنها نشان از تمدن پیشرفته مردم باستان آن زمان بود.

 

از دیگر آثار کشف شده درشهر سوخته می‌توان به سفال‌‌هایی با اثر امضای سفال ‌گر، چکش،‌ سوزن، شانه و سنجاق سر زنانه، کفش و کمربند، انواع بذرها مانند بذر خربزه، حبوبات، ماهی خشک شده، برنج، کوره‌های سفالگری، کوره ذوب فلزات اشاره کرد.

 

همچنین صنعت کفاشی، بافندگی و آثاری از پارچه‌ها و لوازم چرمی مانند کفش و کمربند و… در این شهر نیزکشف شده است.

 

شهر سوخته زابل سرشار از رازهای شگفت انگیز

 

علت گذاشتن نام سوخته بر روی این شهر

در دوران قاجار یک نظامی بریتانیایی بعد از بازدید از این شهر در دفترچه خاطراتش این شهر را شهر سوخته نامید. علت این نامگذاری هم وجود زیاد خاکستر تلنبار شده در اطراف شهر بود، که به این نتیجه رسیده بود که این شهر آتش گرفته است.

 

برخی نیز این خاکسترها را بعلت قرار داشتن چند کوره صنعتی در آن اطراف می دانستند. برخی دیگر نیز معتقد بودن دو بار این شهر به آتش کشیده شده است.

 

یک باردر ابتدای شروع به پیشرفت و بار دیگر در آغاز نابودی‌ در واقع دلیل اصلی نابودی این شهر به آتش کشیده شدن آن است. به همین دلیل این شهر به شهر سوخته معروف شد.

 

جاذبه های اطراف شهر سوخته

جاذبه های تاریخی همواره طرفداران زیادی داشته است، بسیاری از گردشگران به جاذبه های تاریخی علاقه زیادی به دانستن زندگی گذشتگان و بازدید از مکان های تاریخی را دارند از این رو شما می توانید در کنار بازدید از جاذبه تاریخی شهرسوخته از دیدنی های نزدیک به این شهر نیز دیدن نمایید.

 

جاذبه های مانند: قلعه رستم، آسبادهای حوض دار، کوه خواجه، آرامگاه خواج غلطان.

 

مسیر دسترسی به شهر سوخته

این شهر در شرقی‌ ترین قسمت ایران در فاصله نزدیکی به مرز ایران و افغانستان قرار دارد. این شهر در گوشه ‌ای از کویر استان سیستان و بلوچستان و در 50 کیلومتری جنوب زابل قرار دارد. شهر سوخته روی تپه‌هایی با ارتفاع بیش از 15 متر و بین رودخانه هیرمند و دریاچه هامون قرار دارد.