وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

فواید شیر دادن به نوزاد برای مادر

فواید شیر دادن به نوزاد برای مادر

فواید شیر دادن به نوزاد برای مادر

 

خیلی از خانم ها از شیر دادن به نوزاد سر باز میزنند زیرا فکر میکنند فرم و حالت سینه خود را از دست میدهند اما اینطور نیست  شاید باورتان نشود که اثرات مثبت شیردهی روی مغز مادر چقدر زیاد است. همه می‌دانند که شیر دادن به نوزاد باعث انتقال مواد مغذی لازم برای رشد به نوزاد می‌شود و مزایای زیادی از جمله سوزاندن کالری‌های بدن مادر دارد.

 

از نظر روانی هم اثرات مثبت شیردهی کم نیست؛ مادر با شیر دادن به فرزندش، احساس لذت و آرامش را تجربه خواهد کرد. روانشناسان معتقدند، یکی از دلایل اینکه شیر دادن در مادران احساس خوبی ایجاد می‌کند، این است که مادر با این کار فکر می‌کند برای فرزند خود مفید واقع شده است. در این مقاله از کودکت از سایر اثرات مثبت شیردهی در مادران برای‌تان گفته‌ایم:

 

ایجاد احساس عشق

با شیر دادن به نوزاد در بدن مادر، اوکسی‌توسین ترشح می‌شود. ترشح این ماده در مغز باعث احساس شعف، آرامش و البته عشق می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که با شیردهی به نوزاد بدن مادر با بدن نوزاد تنظیم می‌شود و به طور خودکار میزان شیری که کودک نیاز دارد در سینه‌ها تولید و ترشح خواهد شد.

 

البته این برای تمام افراد صادق نیست و بیشتر در شرایطی دیده می‌شود که مادر و کودک کاملا در حالت و شرایط ایده‌آلی قرار دارند. عشق و ارتباطی که از طریق شیر دادن، میان مادر و نوزاد ایجاد می‌شود هم حالتی بسیار مثبت و مفید است که ریشه در ترشح اوکسی‌توسین دارد.

 

احساس نشاط و خوشی

یکی دیگر از اثرات مثبت شیردهی، تولید دوپامین در مغز است. دوپامین هم باعث نشاط و آرامش می‌شود. احساس نشاط و خوشی ناشی از شیر دادن زمانی ایجاد می‌شود که کودک با هیچ چیز جز شیر خوردن آرام نمی‌شود.

 

وقتی مادر می‌تواند با شیردهی به نوزاد، او را آرام کند در مغزش ماده دوپامین ترشح می‌شود و به او حالتی خوش و بانشاط می‌دهد. به همین خاطر، تحقیقات نشان می‌دهد که شیردهی در شب باعث خواب آرام‌تر می‌شود. ضمن اینکه با شیر دادن به کودک، احتمال ابتلا به افسردگی بعد از زایمان هم به طرز محسوس و قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

 

تقویت حس مادری

یکی دیگر از اثرات مثبت شیردهی مادران، افزایش احساس مادری و مسئولیت‌پذیری است. مادری که به کودک خود شیر می‌دهد، رابطه عمیق‌تری با نوزاد پیدا می‌کند و نسبت به انجام مسئولیت‌هایش در قبال کودک، قوی‌تر ظاهر خواهد شد.

 

رابطه و علاقه میان مادر و فرزند هم از طریق شیر دادن بیشتر و بهتر می‌شود. ضمن اینکه اثرات شیردهی روی مغز هم بسیار زیاد است و باعث هوشیارتر شدن مادر می‌شود. در نتیجه بهتر می‌تواند فکر کند و به امورات کودک خود سریع و با دقت رسیدگی خواهد کرد.

 

در آخر

شیردهی به نوزاد اثرات مثبت متعددی دارد که مادران تجربه می‌کنند. اما یادتان باشد که اگر به هر دلیل شیر کافی ندارید یا نمی‌توانید به فرزندتان شیر بدهید، دلیل نمی‌شود که ناراحت باشید و احساس کنید که مادر خوبی نیستید.

 

روش‌های مختلفی برای پر کردن این خلأ وجود دارد و می‌توانید با رسیدگی‌های دیگری که نسبت به نوزادتان انجام می‌دهید، جای خالی شیر مادر را برای او پر کنید. شما به عنوان یک مادر باید خود را شاد و مثبت نگه دارید و به هیچ چیز و هیچ‌کس اجازه ندهید که شما را ناراحت کند یا پای افکار منفی را به مغزتان باز کند.