وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

 

همه ی والدین می دانند که میوه ها و سبزیجات یکی از مهم ترین بخش های تغذیه کودک است و این که تمامی میوه ها و سبزیجات برای بدن مفید هستند بر هیچ کس پوشیده نیست! با این حال برخی از میوه ها و یا سبزیجات، برای کودکان مفید تر است. در ادامه این میوه ها و سبزیجات مفید برای کودکان را به شما معرفی می کنیم.

پس از 6 ماهگی، شما می تواند به صورت خیلی آرام و ملایم به کودک خود غذاهای دیگر نیز در کنار شیر مادر بدهید. شما می توانید با استفاده از میوه ها و سبزیجاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، وعده های غذایی کودک در این دوران را مغذی تر کنید.

1-کدو تنبل

 

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

 

کدو تنبل به دلیل نرم بودن بافت آن و همچنین طعم خوبش، یکی از اولین غذاهایی است که اغلب کودکان به آن علاقه مند می شوند. کدو تنبل سرشار از ویتامین A و C است و مواد مغذی بسیار زیاد دیگری مانند فیبر ها نیز در آن یافت می شوند.

 

ممکن است که نتوانید در هر فصلی کدو تنبل بخرید، اما امروزه کنسرو های کدو تنبل نیز در بازار وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

کدو را نیز باید برای مصرف کودک بپزید و قسمت گوشته آن را جدا کنید و به حالت پوره در بیاورید. می توانید از مقدار مورد نیاز نمک برای طعم دار کردن آن استفاده کنید.

2-گل کلم

 

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

 

وقتی که کودک دندان ها را به طور کلی درآورد و می توانست غذاهای جامد را مصرف کند، گل کلم یکی از بهترین سبزیجات برای او است.

 

شما می توانید گل کلم را بخار پز و پوره کنید ولی به دلیل این که بافت آن کمی سفت است، می تواند چالشی برای جویدن غذاهای جدید باشد.

3-هویج

 

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

 

هویج یکی از بهترین وعده های غذایی برای کودک در این سن است. البته باید آن را آب پز کنید و سپس به شکل پوره به کودک بدهید. پوره هویج در کنار رنگ زیبا و هیجان انگیزی که برای کودک دارد، طعم خوبی هم دارد و اغلب کودکان آن را دوست دارند.

 

هویج سرشار از فیبر هایی است که باعث تقویت سیستم گوارش می شوند. همچنین در هویج ماده ای به نام بتا کاروتن وجود دارد که با تبدیل شدن به ویتامین A، باعث تقویت بینایی و سیستم ایمنی بدن می شود.

4-اسفناج

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

 

اسفناج یکی از سبزیجاتی است که ما خاطرات بسیار زیادی از آن داریم! ملوان زبل کسی بود که با خوردن اسفناج قوی می شد و از پس هر کاری بر می آمد!

 

در دنیای واقعی نیز اسفناج خواص بسیار زیادی دارد و سرشار از آهن است. آهن برای ساخت خون و فراهم کردن انرژی لازم کودک بسیار مفید است. دیگر مواد مغذی اسفناج هم می توانند به رشد کودک کمک شایانی کنند.

 

اسفناج را نیز باید به شکل پخته شده و به حالت پوره برای مصرف نوزادان و یا کودکان آماده کنید. می توانید برای بهتر کردن طعم آن، از نمک استفاده کنید.

5-آووکادو

 

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

 

آووکادو یکی از میوه هایی است که در ایران کمتر شناخته شده است و به دلیل وارداتی بودن، قیمت نسبتا بالایی دارد. اما این میوه خواص بسیار زیادی برای بدن انسان دارد. یکی از مهم ترین خواص میوه آووکادو این است که سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است.

 

آنتی اکسیدان ها کار های بسیار زیادی می کنند اما مهم ترین کار آن ها افزایش مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری زا و به طور کلی تقویت سیستم ایمنی است.

 

همچنین آووکادو سرشار از چربی های اشباع نشده است که می تواند با چربی های اشباع مقابله کند و به رشد مغز و سیستم ایمنی بدن کمک شایانی کند و به جذب ویتامین های محلول در چربی مانند K،A ، D و E کمک می کند.

 

این میوه نیز مانند اغلب میوه های دیگر، سرشار از فیبر و فولات است و همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، این مواد مغذی به سلامت دستگاه گوارش و درمان بیماری های گوارشی مانند یبوست کمک شایانی می کنند.

 

شما باید این میوه را به صورت خیلی کم به کودک بدهید. دلیل آن هم این است که به دلیل زیاد بودن مواد مغذی، ممکن است که برای کودک ایجاد اسهال کند.شما باید مصرف این میوه را برای کودک با روزی 1 قاشق غذا خوری پوره شده آغاز کنید.

6-کدو سبز

 

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

 

کدو سبز در اوایل تابستان در میوه فروشی های شهر پیدا می شود. کدو سبز با بخارپز شدن بافت نرمی پیدا می کند و برای کودکان در سنین پایین بسیار مناسب است.

 

این گیاه سرشار از منگنز، پتاسیم و ویتامین A است. منگنز یکی از مواد مغذی ضروری بدن است و این گیاه می تواند آن را به طور کامل برای بدن فراهم کند.

 

برای کودکان کمی بزرگتر، می توانید کدو سبز با به همراه سس گوجه فرنگی و کمی روغن زیتون تهیه کنید تا هم خوشمزه تر و هم مقوی تر شود.

 

7-نخود فرنگی

 

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

 

نخود فرنگی، به دلیل طعم بسیار خوب و رنگ جذابش، برای کودکان بسیار مناسب است. این دانه های گرد و زیبا، سرشار از پروتئین های گیاهی است که برای رشد کودک بسیار مفید است.

 

نخود فرنگی را باید ابتدا بخار پز کنید و سپس له کنید تا به شکل پوره در بیاید و سپس به کودک بدهید. همچنین شما می توانید آن را با شیر مادر مخلوط کنید تا رقیق تر و مقوی تر شود.

8-سیب زمینی شیرین

 

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

 

این نوع سیب زمینی در ایران طرفداران زیادی ندارد و به همین دلیل کمتر در میوه فروشی ها دیده می شود. اما به هر حال این سیب زمینی ها هم غذای ساده ای هستند و هم مواد مغذی زیادی دارند. سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین A است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تقویت بینایی می شود.

 

همچنین این سیب زمینی دارای مقدار زیادی فیبر، منگنز، ویتامین B6 و ویتامین C است که هر کدام از آن ها خواص بسیار زیادی برای بدن دارند و جزئی از مواد ضروری برای بدن هستند.

 

برای تغذیه کودک، سیب زمینی را نیز ابتدا باید بخارپز کنید و سپس پوست آن را جدا و له کنید. همچنین می توانید با اضافه کردن نمک، طعم آن را بهتر کنید.

9-کلم بروکلی

 

معرفی میوه ها و سبزیجات عالی و پر فایده برای کودکان

 

کلم بروکلی یکی از گیاهانی است که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و قدرت دفاعی بدن در مقابل انواع بیماری ها از جمله سرطان ها را بالا می برد. ریز مغذی های کلم بروکلی نیز بسیار زیاد هستند و کمک زیادی به رشد کودک می کنند.

 

البته ممکن است که کودک زیاد طعم آن را نپسندد اما اگر از همان سنین کم کودک را با کلم بروکلی تغذیه کنید، در آینده به طعم آن عادت خواهد کرد.

 

شما می توانید کلم بروکلی را به صورت بخار پز به کودک بدهید و یا برای کاهش طعم آن را با ماکارونی و یا سیب زمینی پخته شده مخلوط کنید.

 

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، هر میوه و سبزیجاتی خواص مختص خود را دارد و در نهایت تمامی میوه ها برای کودکان به نوعی مفید هستند و شما نیز باید تنوع گیاهان و میوه های خود را بالا ببرید تا کودک از خواص تمامی آن ها استفاده کند.

 

*از دیگر سبزیجات مفید برای کودکان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– گوجه فرنگی

– پیاز

-چغندر

– فلفل دلمه ای

– خیار

– جوانه سویا