وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نکات مهم درباره رابطه جنسی پس از زایمان که باید بدانید

نکات مهم درباره رابطه جنسی پس از زایمان که باید بدانید

نکات مهم درباره رابطه جنسی پس از زایمان که باید بدانید

 

یکی از چالش‌هایی که زوجین با آن رو به رو می‌شوند، برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان است. به دلیل تغییرات جسمی و روانی که برای زن به وجود می‌آید، رابطه جنسی زوجین تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

بعد از زایمان باید تا زمان پایان خونریزی، از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید. برخی از زنان تمایل زیادی برای برقراری رابطه جنسی دارند و اولین رابطه بعد از زایمان را هیجان انگیز و فوق العاده می‌دانند.

 

اما برخی دیگر تا مدت‌ها تمایلی برای نزدیکی ندارند. آگاهی از تغییراتی که به واسطه زایمان رخ می‌دهد به شما و همسرتان کمک می‌کند تا این چالش را با موفقیت پشت سر گذاشته و همچنین با مشکلات جسمی و روانی بعد از آن روبه رو نشوید. در این مقاله به بررسی جامع اولین رابطه جنسی بعد از زایمان می‌پردازیم.

 

زایمان به عنوان یکی از حیاتی‌ترین بحران‌های زندگی زنان مطرح شده و استرس‌های روانی، هیجانی و فیزیکی در آن اجتناب‌ناپذیر است. تغییرات جسمی و روانی فراوانی بعد از زایمان اتفاق می‌افتد که بر ساختار خانواده و روابط جنسی با همسر تأثیر بسزایی دارد.

 

*تغییرات روانی پس از زایمان

زایمان مي‌تواند سبب برانگيختن شديد احساسات و هيجانات به گونه‌اي شود که در بعضي از زنان اختلالات استرسي ايجاد کند. نزدیک به یکصد سال است که دوران نقاهت پس از زایمان به عنوان دوران افزایش خطر بیماری روانی شناخته شده است.

 

تقریباً 85-50 درصد از زنان در دوران بعد از زایمان دچار غم‌زدگی می‌شوند که در روز 4 و 5 بعد از زایمان به اوج خود می‌رسد و معمولاً تا روز دهم بعد از زایمان خود به خود برطرف می‌شود.

 

*برخی نگرانی‌های شایع مادران:

-عبور از مرحله‌ی زن بودن به مرحله مادری

-تحمل شدیدترین درد بشری

-نگرانی در مورد نادانسته‌های فراوان

-مسئولیت سلامتی نوزاد

-مسئولیت جنسیت نوزاد

-نگرانی در مورد شایستگی مراقبت از نوزاد

-تحمل درد و مشقت شیردهی

-مسئولیت حفظ آرامش منزل

-مهمان‌داری و آبروداری

 

در این موارد سیستم خانواده دچار مشکل می‌شود و تمام اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اعضای خانواده دچار فشار و استرس شده و اغلب در روابط بین آن‌ها مشکلاتی پیش می‌آید.

 

اغلب تحقیقات نشان داده‌اند که زنان زایمان کرده نسبت به زنان زایمان نکرده عملکرد جنسی و رضایت زناشویی کمتری دارند. بنابراین توصیه می‌شود پس از استحکام رابطه‌ی مرد و زن تصمیم به بارداری گرفته شود، زیرا زایمان بالقوه می‌تواند برخی پیوندها را سست و رابطه‌ی دو نفره را تبدیل به رابطه‌ی سه نفره کند.

 

نکات مهم درباره رابطه جنسی پس از زایمان که باید بدانید

*تغییرات جسمی پس از زایمان چگونه است؟

رحم در هنگام بارداری و زایمان تغییراتی می‌کند و برای بازگشت به حالت طبیعی خود 4 هفته زمان نیاز دارد. ترمیم محل جفت در رحم تا 6 هفته‌ی بعد از زایمان طول می‌کشد و احتمال عفونت این دیواره‌ی ضعیف و در حال ترمیم وجود دارد.

 

خونریزی و ترشحات پس از زایمان ممکن است 4 تا 8 هفته بعد از زایمان ادامه داشته باشد. ترمیم محل بخیه معمولاً 3 هفته به طول می‌انجامد.

 

*همه چیز درباره رابطه بین شیردهی و رابطه جنسی

یکی از تغییرات هورمونی‌ای که پس از زایمان به وقوع می‌پیوندد این است که هنگام شیردهی هورمون پرولاکتین افزایش می‌یابد. افزایش این هورمون می‌تواند سبب کاهش میل جنسی زن شود.

 

هم‌چنین هورمون استروژن کاهش می‌یابد که می‌تواند سبب خشکی واژن شده و در نتیجه نزدیکی دردناک شود. شیردهی با افزایش هورمون اکسی‌توسین می‌تواند اثرات مثبتی هم بر رابطه‌ی جنسی داشته باشد و سبب برانگیختگی شود.

 

تغییرات هورمونی تنها در مادر به وقوع نمی‌پیوندد. تحقیقات نشان می‌دهد سطح هورمون تستوسترون (هورمون میل جنسی) در مردانی که صاحب فرزند شدند کاهش پیدا می‌کند. در واقع میل جنسی پدران می‌تواند کمتر از مردان بدون فرزند باشد.

 

*مشکلات جنسی که ممکن است پس از زایمان پیش بیاید:

-میل جنسی کمتر

-ارگاسم‌های ضعیف‌تر

-برانگیختگی کمتر

-نزدیکی دردناک به علت خشکی واژن

-نگرانی در مورد بخیه‌ها و ترس از عفونت

-ترس از آغاز رابطه

-خستگی، کم‌خوابی و کارهای کودک

-ترس از بیدار شدن کودک

-ترس از حاملگی مجدد

 

نکات مهم درباره رابطه جنسی پس از زایمان که باید بدانید

 

*همه چیز درباره روابط جنسی بعد از زایمان

بعد از زایمان بدنتان نیاز به زمان برای ترمیم شدن دارد. معمولاً 6 هفته بعد از زایمان برای استراحت توصیه می‌شود. این زمان به دهانه‌ی رحم اجازه می‌دهد تا بسته شود، خونریزی بعد از زایمان متوقف شود و هرگونه پارگی ترمیم شده یا بهبود یابد.

 

این به آن معنی نیست که نمی‌توانید معاشقه و ملاعبه داشته باشید. توصیه این است که تا 6 هفته بعد از زایمان دخول نداشته باشید، اما شما می‌توانید از روش‌های نزدیکی بدون دخول استفاده کنید.

 

می‌توانید تماس‌های غیر فیزیکی داشته باشید و از احساسات خود صحبت کنید و تا زمانی که احساس آسایش و امنیت نکردید نزدیکی نکنید. هنگامی که آماده‌ی نزدیکی جنسی شدید سعی کنید آن را آرام انجام دهید ومعاشقه‌ی طولانی قبل از مقاربت داشته باشید تا واژن لغزندگی کافی پیدا کند و نزدیکی دردناک نباشد.

 

می‌توانید از ژل‌های لوبریکانت محلول در آب استفاده کنید. توجه داشته باشید قطع کامل رابطه‌ی جنسی بعد از زایمان می‌تواند بر میل جنسی تأثیر منفی بگذارد. ممکن است ارگاسم‌های ضعیف‌تری را تجربه کنید که این مسئله گذراست.

 

برای خود خلوت ایجاد کنید، وجود کودک ممکن است تمرکز شما را به هم بزند و استرس ایجاد کند. پس حریم خصوصی‌ خود را رعایت کنید.

 

تا زمانی که برای بارداری بعدی خود آماده شوید، از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید. بهتر است تا بارداری بعدی 3 سال فاصله بگذارید.

 

توجه داشته باشید ممکن است در دوران شیردهی باردار شوید، حتی اگر هنوز قاعدگی شما از سر گرفته نشده باشد. بعد از زایمان برای پیشگیری از بارداری می‌توانید از قرص‌های شیردهی، آیودی یا آمپول سه‌ماهه استفاده کنید.

 

نکات مهم درباره رابطه جنسی پس از زایمان که باید بدانید

*زایمان طبیعی یا سزارین،مساله این است…

تصور ايجاد اختلال در روابط جنسي در زايمان طبيعي موجب شده است بسياري از زنان درخواست سزارين انتخابي نمايند. اما نتایج بسیاری از پژوهش‌هایی که بعد از زایمان در مورد عملکرد جنسی زنان با زایمان طبیعی و سزارین انجام شده است تفاوتی را بین دو گروه نشان نمی‌دهد.

 

ممکن است بعد از زایمان ذهنتان درگیر این موضوع شود که بعد از چه مدت و تحت چه شرایطی می‌توانید اولین رابطه جنسی بعد از زایمان را داشته باشید.

 

در هر دو روش زایمان طبیعی و سزارین، پس از پایان خونریزی می‌توانید فعالیت جنسی را  شروع کنید؛ چراکه محل چسبندگی جفت باید ترمیم شود و قبل از پایان خونریزی، احتمال عفونت بالاست. به همین دلیل توصیه می‌شود که 6-3 هفته صبر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سزارین کلیک کنید.

 

مهم ترین عامل تعیین کننده در برقراری رابطه، این است که از لحاظ جسمی و روانی آماده باشید. احساس آمادگی برای اولین رابطه جنسی بعد زایمان در زنان متفاوت است.

 

ممکن است شوهرتان قبل از آمادگی شما خواهان رابطه جنسی باشد. شما نباید قبل از التیام یافتن زخم‌ها سکس داشته باشید اما بهتر است که او را پس نزنید. معاشقه و تحریکات لمسی یا همان سکس بدون دخول راه حلی است تا هردوی شما در کنار امنیت روانی، لذت و ارضای جنسی را نیز تجربه کنید.

 

*توصیه‌های مهم برای همسران

ایجاد آمادگی برای برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان |

علاوه بر نگرانی‌هایی که زنان در مورد وضعیت جسمانی خود بعد از زایمان دارند، اغلب از نظر روانی نیز در شرایط برقراری رابطه جنسی نیستند.

 

بسیاری از آن‌ها ممکن است دست خوش احساسات ناخوشایند مرتبط با افسردگی زایمان باشند و برخی دیگر به دلیل اضافه شدن حجم زیادی از مسئولیت‌های جدید، احساس پریشانی و خستگی مفرط را تجربه می‌کنند. همه این موارد میل جنسی زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

درک این موضوع از جانب همسر، می‌تواند مهم‌ترین ملاکی باشد که ذهن زنان را آرام کرده و برای داشتن یک سکس رضایت بخش به آن‌ها کمک می کند.

 

ما در ادامه به توصیه‌هایی اشاره کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند فرایند آمادگی برای برقراری رابطه جنسی را در همسرتان تسهیل کرده و به او کمک کنید تا راحت‌تر از این مرحله زندگی خود عبور کند.

 

-معاشقه‌های طولانی‌تری را تجربه کنید 

برخی افراد داشتن یک رابطه جنسی رضایت بخش را تنها در تجربه دخول می‌دانند، این در حالی است که زوجین گاهی اوقات بدون داشتن سکس کامل نیز می‌توانند لذت جنسی را تجربه کرده و از بودن در کنار هم لذت ببرند.

 

در نتیجه در این دوران می‌توانید معاشقه‌های طولانی را جایگزین کنید تا زمانی که همسرتان احساس کند که خود نیز برای انجام عمل جنسی به طور کامل اشتیاق دارد.

 

معاشقه همراه با لمس ملایم، نوازش‌های عاشقانه و بوسه‌های مکرر در میزان برانگیختگی زنان سهم بسزایی دارد. حتی اگر همسرتان برای داشتن رابطه جنسی کامل اعلام رضایت کرده معاشقه پیش از دخول را فراموش نکنید.

 

چراکه این کار در احساس آرامش روانی همسرتان تأثیر بسزایی دارد؛ به طوری که رضایت جنسی او را افزایش داده و با ایجاد برانگیختگی بیشتر، احتمال تجربه ارگاسم را بالا می‌برد.

 

 *به سازگاری همسرتان با وظایف جدید کمک نمایید 

پس از تولد نوزاد، مادر ناگهان با حجم بسیار زیادی از مسئولیت‌ها رو به رو می‌شود که فشار روانی سنگینی را بر او تحمیل می‌کند.

 

مادران یک باره خود را در وضعیتی می‌بینند که باید در طول 24 ساعت دائماً از فرزند خود مراقبت کرده و در عین حال به سایر وظایفی که پیش از این در زندگی داشتند نیز رسیدگی کنند.

 

از آنجایی که استرس در زنان رابطه مستقیمی با عدم تمایل آن‌ها به برقراری رابطه جنسی دارد، این وضعیت می‌تواند کیفیت رابطه جنسی شما را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد.

 

پس به همسرتان کمک کنید تا راحت‌تر این دوران را پشت سر بگذارد. انجام کارهای ساده‌ای نظیر کمک در امور خانه‌ داری و انجام برخی مسئولیت‌های مرتبط با فرزند، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش استرس‌های او داشته باشد و با ایجاد سازگاری روانی به طور غیر مستقیم بر رابطه جنسی میان شما نیز تأثیر بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه جنسی کلیک کنید.

 

*توصیه‌های مهم برای زنان 

درست است که درک متقابل همسر تأثیر بسیار زیادی در ایجاد آمادگی روانی برای برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان دارد اما خود شما هم باید برای بازگشت به وضعیت سابق تلاش کنید.

 

درواقع تا زمانی که این تلاش‌ها یک طرفه و از جانب یکی از شما باشند، هرگز رابطه جنسی رضایت بخشی تجربه نخواهد شد. ما در ادامه به توصیه‌هایی اشاره کرده‌ایم که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

 

*برای آرام سازی و کاهش تنش در خود تلاش کنید

وضعیت روانی زنان با میل و عملکرد جنسی آن‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد. شما در موقعیتی که خسته، مضطرب یا نگران هستید، نمی‌توانید سکس خوبی را تجربه کنید و حتی ممکن است برای شروع رابطه نیز تمایلی نداشته باشید.

 

در این شرایط حتی اگر رابطه جنسی را آغاز نمایید، پاسخ‌های بدنی مناسبی دریافت نمی‌کنید. برای مثال به دلیل عدم برانگیختگی، مکانیسم‌هایی نظیر لیز شدن واژن اتفاق نمی‌افتد و همین موضوع کیفیت رابطه جنسی را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این صورت ممکن است در هنگام نزدیکی احساس درد داشته باشید لذت جنسی برایتان کاهش بیابد. 

 

پس در قدم اول باید به سلامت روان خود کمک کنید و استرس‌ها و تنش‌ها را تا حد امکان کاهش دهید. انجام تکنیک‌های تنفسی، ریلکسیشن، مراقبه یوگا و تکنیک‌های ذهن آگاهی در طول روز همگی از جمله مواردی هستند که آرامش شما را افزایش داده و به داشتن یک رابطه جنسی لذت بخش کمک می‌کنند.

 

*زمان و شرایط مناسبی را برای برقراری رابطه انتخاب کنید

برقراری رابطه جنسی در زمان عصبانیت، خستگی یا فشار روانی باعث می‌شود که تجربه ناکام کننده دیگری را به سایر تجربیات روز خود اضافه کنید.

 

در نتیجه بسیار اهمیت دارد که هم از نظر روانی وهم از نظر محیطی، شرایط آرام و بدون تنشی را برای رابطه جنسی انتخاب کنید.

 

می‌توانید در این شرایط برای نگهداری فرزند از فرد مورد اعتمادی نظیر مادر کمک بگیرید تا انرژی بیشتری را در طول روز ذخیره کنید و زمانی که فرزند خود را خوابانده‌اید برای رابطه جنسی اقدام نمایید.

 

* رابطه جنسی بعد از زایمان | از ژل‌های روان کننده کمک بگیرید

معمولا بسیاری از زنان به دلیل تغییرات هورمونی و شیمیایی بدن با کاهش میل جنسی رو به رو شده و درنتیجه در طول رابطه مشکلاتی نظیر خشکی واژن را تجربه می‌کنند.

 

در این شرایط استفاده از ژل‌های روان کننده به شما کمک می‌کند تا در کنار داشتن یک معاشقه مناسب به مرور عملکرد جنسی‌تان را بازبیابید و اختلالات کم‌تری را در این زمینه تجربه نمایید.

 

*اولین رابطه جنسی بعد از زایمان چگونه است؟

در اولین رابطه جنسی بعد از زایمان خونریزی خواهید داشت. توصیه می شود که در اولین نزدیکی همه چیز آرام پیش برود و معاشقه کافی داشته باشید تا به خوبی تحریک شوید.

 

ممکن است تا مدت‌ها پس از زایمان، رابطه جنسی برایتان دردناک باشد؛ به همین دلیل بسیاری از زنان قبل از اولین رابطه جنسی استرس زیادی دارند.

 

می‌توانید برای راحت‌تر شدن رابطه جنسی از ژل لوبریکانت یا مواد روان کننده استفاده کنید. در صورت سزارین، احتمالا استرس بیشتری برای رابطه جنسی دارید؛ چون از درد ناشی از دخول و پاره شدن بخیه ها می‌ترسید.

 

در این شرایط می‌توانید در پوزیشنی قرار بگیرید که به محل بخیه فشار وارد نشود. این احساسات کاملا طبیعی است، پس خود را سرزنش نکنید و به خودتان زمان بدهید. برای آگاهی بیشتر در زمینه اولین رابطه جنسی کلیک کنید.

 

*پیشگیری از بارداری در اولین نزدیکی

پس از شروع رابطه جنسی (حتی اگر در دوران شیردهی هستید و پریود نمی شوید) اقدامات لازم برای پیشگیری از بارداری را در نظر داشته باشید؛ چون احتمال بارداری وجود دارد.

 

شاید فکر کنید شیردهی به عنوان عامل ضد بارداری عمل می‌کند با این حال قابل اطمینان نبوده و بهتر است روش‌های پیشگیری از بارداری را رعایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پیشگیری از بارداری کلیک کنید.

*کاهش یا افزایش میل جنسی بعد از زایمان

میل جنسی شما با دیگران متفاوت است. میل جنسی برخی زنان بسیار کم می‌شود در حالی که برخی هیچ تغییری احساس نمی‌کنند.

 

ممکن است بعد از زایمان متوجه شوید که اصلا تمایلی به رابطه ندارید. این مساله می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی همچون کم خوابی و احساس خستگی، ترشح هورمون پرولاکتین به دلیل شیردهی، افسردگی بعد از زایمان و توجه بیش از حد به نوزاد، ترس از درد به خاطر بخیه‌های زایمان، نداشتن تجربه قبلی، خشکی واژن، کاهش اعتماد به نفس به دلیل تغییرات فیزیکی بعد از زایمان، استرس و افسردگی بعد از زایمان باشد.

*تغییرات اندام های جنسی بعد از زایمان

شاید به دلیل تغییراتی که در اندام شما ایجاد شده نگران این هستید که دیگر برای شوهرتان جذاب نباشید. پس بهتر است که در این مورد با همسرتان صحبت کنید. ممکن است عدم تمایل همسرتان به برقراری رابطه به خاطر نگرانی او درباره دردناک بودن رابطه جنسی برای شما باشد.

 

حدود 4 تا 6 هفته پس از زایمان اغلب اعضای دستگاه تناسلی بدنتان به حالت عادی برمی‌گردند و بخیه‌ها التیام پیدا می‌کنند. مدتی طول می‌کشد تا واژن به حالت طبیعی برگردد چون در حین زایمان بسیار کشیده می‌شود ولی بعد از آن شروع به جمع شدن می‌کند (هر چند ممکن است به حالت قبل از زایمان برنگردد.)

 

همچنین تغییراتی مثلا شل شدن، افتادگی و حساسیت نیز در سینه‌هایتان ایجاد می‌شود. از طرفی به دلیل اینکه ترشح هورمون استروژن با شیردهی مهار می‌شود، خشکی واژن اتفاق می‌افتد.

 

پس در این مدت از ژل‌های مرطوب کننده استفاده کنید. گاهی اوقات پارگی بخیه می‌تواند باعث درد طولانی مدت شود پس در این باره با پزشک خود صحبت کنید.

نکات مهم درباره رابطه جنسی پس از زایمان که باید بدانید

 

*ضرورت آگاهی از تغییرات بعد از زایمان

آگاهی از تغییرات بعد زایمان باعث می‌شود که در ارتباط با شوهرتان احساس گناه نکنید و از سرزنش کردن خود دست بردارید. همچنین همسرتان نیز متوجه می‌شود که شما او را کنار نگذاشته‌اید.

 

اگر پرهیز آمیزشی دراز مدت دارید، بهتر است که دلایل آن مورد بررسی قرار گیرد تا زودتر بتوانید به حالت طبیعی قبل از زایمان برگردید.

*نقش شوهر در آغاز اولین نزدیکی

بارداری و زایمان باعث خستگی شدید شما می‌شود پس همکاری همسرتان در مراقبت از کودک به کاهش خستگی ناشی از شب بیداری‌هایتان کمک می‌کند.

 

مسلما در هنگام خستگی، خواب را به رابطه جنسی ترجیح می‌دهید. با شوهرتان در مورد احساساتا و نگرانی‌های خود صحبت کرده و راه ارتباطی خود را نبندید.

 

آگاهی او از وضعیت شما و درک این موضوع باعث افزایش حمایت از طرف همسرتان می‌شود. مردها با برقراری رابطه جنسی، از نظر احساسی و هیجانی به همسر خود نزدیک می‌شوند پس صحبت کردن با او بسیاری از سو تفاهم‌ها را از میان برمی‌دارد.

 

شیردهی موجب ایجاد دلبستگی بین مادر و نوزاد می‌شود پس شاید در این شرایط شوهرتان را پس بزنید. ولی توجه داشته باشید که سپری کردن زمانی با او در تداوم یافتن احساس صمیمیت ضروری است.

*تاثیر نوزاد در رابطه جنسی بعد از زایمان

اگر شما و شوهرتان با آمادگی و پذیرش صاحب بچه شده باشید مشکلات کمتری در ارتباط با تاثیر نوزاد در رابطه جنسی خود خواهید داشت.

 

به خصوص اگر در زمینه نگهداری از کودک به توافق رسیده باشید. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید این است که در هنگام برقراری رابطه جنسی، گریه‌های نوزاد شروع شده و در شما استرس ایجاد کند.

 

بهتر است شیر بچه را بدهید، پوشکش را عوض کنید و زمانی که به خواب می‌رود رابطه جنسی خود را شروع کنید. همچنین می‌توانید از اطرافیان خود برای نگهداری از او کمک بگیرید.