وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

همه چیز درباره میلیا و روش های درمان آن

همه چیز درباره میلیا و روش های درمان آن

همه چیز درباره میلیا و روش های درمان آن

 

میلیا دانه های زیرپوستی حاوی کراتین هستند که اغلب زیر چشم و روی پلک ایجاد میشود، میلیا بی خطر بوده و فقط ظاهر ناخوشایندشان موجب نگرانی فرد مبتلا میشود.

به گزارش ایران ناز میلیا دانه های زیر پوستی دور چشم است که معمولا بی خطر هستند و فقط از نظر زیبایی برای فرد نگران کننده میشوند. دانه میلیا برجستگی های ریزی است که به دلیل تجمع کراتین زیر پوست ایجاد میشود به هر دانه میلیا ، میلیوم گفته میشود.

 

احتمال بروز دانه میلیا در تمام بدن وجود دارد ولی اغلب در زیر چشم یا اطراف چشم دیده میشود که احتمال اشتباه آن ها با آکنه یا اسکین تگ ( منگوله پوستی ) وجود دارد.

 

بروز میلیا در نوزادان شایع تر است و گاهی در کودکان یا بزرگسالان هم دیده میشود. میلیا در نوزادان معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد و به صورت خود به خودی از بین میرود.

 

میلیا روی پلک در مواردی که خیلی به چشم نزدیک باشد و برای میدان دید مشکلی ایجاد کند نیاز به بررسی و ملاحظات ویژه خواهد داشت.

 

بروز جوش میلیا نیازی به نگرانی ندارد ، شما میتوانید با درمان های خانگی یا با استفاده از لیزردرمانی بدون هیچ درد و زخمی جوش میلیا را به راحتی از بین ببرید.

 

شاید برخی افراد این ضایعه را با نام جوش میلیا ، بشناسند ولی بیماری میلیا به دلیل به دام افتادن باکتری ها و عفونت در پوست ایجاد نمیشود بنابراین جزو دسته آکنه ها و جوش ها قرار نمیگیرد .

 

در واقع دانه میلیا در اثر تجمع کراتین های به دام افتاده زیر پوست تشکیل میشود و بسیار سفت است و مانند چرک درون جوش ها حالت مایع ندارد و فشار دادن آن ها باعث تخلیه نمیشود و فقط به پوست آسیب میزند ولی میلیا همچنان در جای خود باقی میماند.بیماری میلیا در بزرگسالان معمولا اطراف چشم ، گونه ها ، پیشانی و دستگاه تناسلی ، ایجاد میشود.

 

*میلیا به چه علت به وجود می آید؟

هنوز دلیل واضحی برای بروز میلیا پوستی ، به دست نیامده است.گاهی اوقات مرگ سلول های پوستی و ریزش آن ها درون منافذ پوست به مرور منجر به تجمع کراتین زیر پوست و ایجاد کیست کوچک یا میلیوم میشود.

 

علت بروز میلیا زیر چشم میتواند متفاوت باشد و به دلیل ضربه و تروما یا جراحی زیبایی، ایجاد شود. همچنین میلیا گاهی بعد از آسیب دیدگی پوستی و در موارد نادر بعد استفاده از داروهای موضعی از جمله کورتیکو استروئید ها ایجاد میشود.

 

میلیا در نوزادان و کودکان رواج زیادی دارد و حدود 40 – 50 درصد نوزادان به میلیا پوستی دچار میشوند. مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد نشان داد که احتمال بروز میلیا پوستی در خانم های مسن رایج تر از دیگر بزرگسالان است.

 

*میلیا چگونه تشخیص داده میشود؟

میلیا معمولا با معاینه فیزیکی تشخیص داده میشود. در برخی موارد ممکن است پزشک عمومی شما را به متخصص پوست ارجاع دهد. معمولا متخصص پوست با معاینه چشمی به سادگی میلیا را تشخیص میدهد و در صورتی که تعداد دانه میلیا روی پوست زیاد باشد پزشک باید به دنبال عامل زمینه ای بروز بیماری میلیا بگردد.

 

*با روش های درمان میلیا آشنا شوید…

میلیا در برخی موارد بدون نیاز به درمان به صورت خود به خود از بین میرود. ولی در برخی موارد ماندگار میشود. برای تخلیه میلیا نباید مثل آکنه ، آن را فشار دهید این کار میتواند باعث تحریک پوست اطراف میلیا و ایجاد لک شود.

 

برای درمان میلیا روش های متعددی وجود دارد ولی بهتر است برای درمان میلیا و به جا نماندن جای لک به خصوص برای درمان میلیا چشم ، با پزشک مشورت نمایید.

 

-درمان میلیا با لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی معمولا با اسید لاکتیک ، گلیکولیک اسید و سالیسیک اسید انجام میشود. البته لایه برداری شیمیایی در مورد میلیا زیر چشم به دلیل پوست بسیار حساس آن انجام نمیشود و باید قبل از اقدام حتما با متخصص مشورت نمود.

 

-تخلیه میلیا

متخصص پوست میتواند با استفاده از سوزن های استریل و باریک کیست میلیوم را تخلیه کند. تخلیه میلیا زیر چشم توسط سوزن و چاقوی جراحی بسیار رایج است.

 

-درمان میلیا با لیزر 

در این روش پزشک از لیزر های سوزنی برای باز کردن منافذ پوست استفاده میکند، میلیا پلک و میلیا چشم با لیزر به راحتی از بین میروند.

 

-درمان میلیا با انجماد

در روش انجماد با استفاده از نیروژن مایع ، میلیا فریز میشود ولی بهتر است برای میلیا پلک و میلیا چشم به دلیل پوست حساس اطراف چشم از این روش استفاده نشود چون احتمال ایجاد لک در محل میلیا زیاد میشود.

 

-رتینوئید 

استفاده از پمادهای رتینوئید موضعی که از مشتقات ویتامین آ هستند برای لایه برداری پوست.

 

همه چیز درباره میلیا و روش های درمان آن

 
*روش های درمان خانگی میلیا کدامند؟

میلیا پوست به هیچ عنوان عارضه نگران کننده ای نیست و نیاز به درمان ندارد و در اغلب موارد با گذشت زمان به صورت خود به خود از بین میرود .

البته دستکاری نکردن میلیا و تحریک نکردن برجستگی به سریعتر از بین رفتن آن کمک زیادی میکند و احتمال ایجاد عفوت یا زخم و لک شدن جای میلیا را کاهش میدهد.

 

میلیا کودکان معمولا بعد از چند هفته از بین میرود ولی در بزرگسالان ممکن است تا چند ماه طول بکشد.پوشاندن میلیا با میکاپ سنگین میتواند منجر به بیشتر مسدود شدن منافذ پوستی و به عقب افتادن بهبود میلیا شود. بهتر است از آرایش سبک و پودری روی میلیا استفاده کنید.

 

*اگر نگران زیبایی ظاهری خود هستید میتوانید از انواع درمان خانگی میلیا که در ادامه گفته میشود استفاده کنید :

-لایه برداری

میلیا زیر چشم به دلیل وجود کراتین بیش از حد ایجاد میشود، شما میتوانید به آرامی و بدون این که پوست کشیده شود با حوله یا لیف گرم ، روی میلیا را لایه برداری کنید و از شر سلول های مرده پوست به مرور زمان خلاص شوید و کم کم کراتین گیر کرده زیر پوست ، روی سطح پوست بیاید و تخلیه شود.

 

-استفاده از کرم های لایه بردار 

شما میتوانید از انواع کرم های لایه بردار بدون نسخه که حاوی سالیسیک اسید یا گلکولیک اسید هستند و داروی درمان جوش دیفرین ، استفاده کنید تا میلیا سریعتر به سطح پوست آمده و خارج شود.

 

-بخور دادن 

بخور دادن و دوش گرفتن در حمام آب گرم کمک میکند که پوست بهتر لایه برداری شود.

 

-ماسک گلاب و عسل 

کشیدن گلاب و عسل روی میلیا به کاهش التهاب و پاکسازی میلیا کمک میکند.

 

همه چیز درباره میلیا و روش های درمان آن

*با روش های پیشگیری از میلیا آشا شوید.

اگر به طور مرتب دچار میلیا زیر چشم میشوید احتمالا یکی از روش های مراقبت از پوست یا لوازم آرایشی که از آن استفاده میکنید با پوستتان سازگاری ندارد بنابراین بهتر است آن ها را تغییر دهید . به علاوه میتوانید از نکات زیر برای پیشگیری از بروز میلیا استفاده کنید.

 

-لایه برداری 

لایه برداری ملایم زیر چشم باعث میشود احتمال بسته شدن منافذ پوستی کمتر شود . اگر پوستتان مستعد میلیا است از پاک کننده های بدون چربی برای پاکسازی آرایش استفاده کنید.

 

-استفاده از سرم پوست 

با افزایش سن به دلیل کند شدن سرعت رشد پوست ، احتمال بروز میلیا بیشتر میشود بنابراین بهتر است از سرم های حاوی ویتامین آ و ای استفاده کنید تا علاوه بر حفظ رطوبت پوست ، رشد سلولی پوست را هم تقویت کند.

 

-مصرف مکمل های خوراکی 

مکمل های خوراکی که حاوی ویتامین های مورد نیاز پوست هستند را استفاده کنید ، به خصوص مکمل های حاوی ویتامین ای ، نیاسین و ب کمپلکس .