وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

همه چیز درباره گیاه سلمک + فواید و ضرر های آن

همه چیز درباره گیاه سلمک + فواید و ضرر های آن

همه چیز درباره گیاه سلمک + فواید و ضرر های آن

 

به گزارش ایران ناز در طب سنتی از گیاه سلمک به عنوان دارویی گیاهی استفاده می شود. سلمک نوعی علف هرز است که تنها برگ های آن قابلیت مصرف دارند. این گیاه همانند سایر داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی تداخل دارویی دارد و در راستای درمان کم خونی، یبوست و دفع کرم های روده تاثیر گذار است.

 

*در ابتدای مطلب بدانیم که اصلا سلمک چیست؟

سلمک گیاهی است یکساله که درتیره ی تاج خروسیان، خانواده ی اسفناجیان و علف هرز قرار دارد. گیاه سلمک دارای ساقه های ایستا و انشعابات متعددی است که به صورت طبیعی خطوطی صورتی و بنفش بر روی برگ های آن وجود دارد.

 

خواستگاه ابتدایی رویش گیاه سلمک از کشور هایی آسیایی و اروپایی آغاز شده است و پس از مدت زمانی طولانی در مکان های دیگر تکثیر یافته است.

 

با وجود هرز بودن گیاه سلمک، برگ های این گیاه به شکلی کشیده خوراکی می باشد. لازم به ذکر است از گیاه سلمک با عنوان سلمه تره نیز یاد می شود.

 

گیاه سلمک از مواد مغذی و ویتامین های مکمل نظیر ویتامین های B6، B5، B9، C، آهن، کلسیم، کربوهیدرات، پروتئین، تیامین، ریبوفلاوین، سدیم، روی، منگنز، پتاسیم، روغن، فیبر و منیزیم برخوردار است.

 

ارتفاع سلمک بر حسب شرایط آب و هوایی متغیر است. به طور میانگین ارتفاع آن به 30 الی 180 سانتی متر می رسد.گیاه سلمه تره در خاک های غنی و حاوی نیتروژن تکثیر می یابد.

 

به سبب جوانه زدن های زود هنگام بذر این گیاه، به عنوان یک گیاه سریع الرشد شناخته می شود. این گیاه در بازه ی زمانی تیر الی مهر ماه روند گل دهی را آغاز می کند و از اواخر مرداد تا اواخر پاییز فرایند به ثمر رسیدن بذر ها را طی می کند.علاوه براین، گیاه خودرو سلمک برای تکمیل روند رشد به نور آفتاب نیاز دارد.

*ویژگی های گیاه سلمک چیست؟

-سلمک شباهت بسیار زیادی به تخم مرغ دارد و دارای دندانه هایی با حاشیه ی موج دار و صاف می باشد.

 

-در انتهای گیاه سلمه تره گلی از نوع سنبله و به رنگ سبزمی روید که گل آذین نام دارد. این گل توسط پنج قطعه گل پوش سبز رنگ متمایل به سفید احاطه می شود.

 

-ساقه های گیاه سلمک به شکلی صاف، منشعب و شیار دار هستند. تعداد انشعابات ساقه ی گیاه به میزان فاصله ی این علف هرز با سایر گیاهان مجاور بستگی دارد.

*روش و شیوه ی استفاده از گیاه سلمک به چه صورت است؟

روش مصرف گیاه دارویی سلمه تره به دو طریق خوراکی و موضعی امکان پذیر است. در واقع شما می توانید این گیاه را همانند اسفناج یا شبیه سبزی به سالاد اضافه کنید و مصرف نمایید.

 

علاو شما می توانید عصاره و روغن گیاه سلمک را تهیه کنید و به صورت موضعی در خصوص رفع کک و مک، سوختگی های ناشی از نور خورشید و تورم های مفصلی استفاده کنید.

 

در صورتی که تمایل به تهیه ی جوشانده ی سلمه تره دارید، می توانید 5 گرم از برگ سلمک (خشک یا تازه) را به همراه یک فنجان آب سرد بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به نقطه ی جوش برسد.

*با فواید مصرف گیاه سلمک آشنا شوید.

یکی از برجسته ترین مزایا و خواص گیاه سلمک، درمان یبوست است. در واقع این گیاه به موجب دارا بودن خاصیت ملینی روده ها را تحریک می کند و با بهبود حرکات روده یبوست های مزمن را بر طرف می سازد.

 

گیاه سلمه تره، حاوی کربوهیدرات در مقادیر بسیار بالا است. با مصرف گیاه سلمک منبع اصلی انرژی بدن تأمین می گردد. در واقع کربوهیدرات موجود در سلمک در طی فرایندهایی انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

 

به علاوه در دیواره های سلولی سلمک، ترکیبات فیبری وجود دارد. فیبر نوعی رژیم غذایی سالم است که به طور مستقیم در بهبود کارکرد روده نقش دارد و احتمال بروز یبوست را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

 

طبق بررسی های انجام شده، بهره گیری از گیاه سلمک به موجب فیبر موجود در آن خطر شکل گیری بیماری هایی نظیر دیابت نوع 2، سرطان روده و بیماری های قلبی-عروقی کاهش می یابد.

 

از دیگر خواص مصرف گیاه سلمک، تصفیه خون و رفع کم خونی در بدن است. درواقع سلمک حاوی آهن است. با مصرف سلمه تره، آهن موجود در آن اقدام به تولید هموگلوبین و میوگلوبین می کند.

 

هموگلوبین نوعی پروتئین است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود و وظیفه ی انتقال اکسیژن به تمام قسمت های بدن را بر عهده دارد.با جذب آهن و تولید هموگلوبین کم خونی رفع می شود و روند جریان خون در اقصی نقاط بدن به صراحت شکل می گیرد.

 

*بعضی دیگر از مزیت های استفاده از گیاه سلمک را در ادامه برایتان آورده ایم با ما در ایران ناز همراه باشید.

– بهبود دهنده ی ناراحتی های چشمی

-کاهنده ی درد دندان

– درمان ناراحتی های کبدی

– کاهش درجه ی حرارت بدن در هنگام تب

-درمان کم اشتهایی

– درمان یبوست

-درمان کننده ی اسهال های خونی

-درمان کننده ی بواسیر

– سقط کننده ی جنین

– کاهش گلو درد

– ادرار آور

– مؤثر در بزرگ شدن طحال

– بهبود آفتاب سوختگی

– تصفیه کننده ی خون

– بهبود نقرس و سل

– کاهش درد های مفصلی

– دفع کننده ی کرم های روده و معده

– التیام دهنده ی ورم های آرتروز و مفاصل

-تسریع دهنده در خصوص هضم غذا

– تأثیر گذار در پیشگیری و درمان سنگ مثانه و کلیه

-برطرف کننده ی کک و مک

-بر طرف کننده ی سوء هاضمه به صورت سبزی خوردن

 

همه چیز درباره گیاه سلمک + فواید و ضرر های آن

*بهره گیری از گیاه سلمک چه محدودیت هایی دارد؟

در مواردی مصرف دارویی گیاه سلمک موجب بروز اختلالاتی در دستگاه عصبی مرکزی می شود و زمینه ی شکل گیری بیماری هایی نظیر فلج، مننژیت های همراه با خونریزی، آماس مغزی و اسپاسم را فراهم می کند.

 

بهره گیری از شیره ی سلمک به شکل تازه ممنوع است. زیرا به طور مستقیم به کارکرد معده آسیب وارد می کند و باعث شکل گیری زخم معده می شود.

 

علاوه براین، گیاه سلمک به حلزون شنوایی گوش آسیب وارد می کند و عوارضی مانند وزوزی گوش و آسیب شنوایی را در پی دارد.

گیاه سلمک به عنوان گیاهی هرز شناخته شده است که به موجب دارا بودن فوکسالیک اسید موجب مسمومیت می گردد. در نتیجه استفاده از این گیاه برای کودکان توصیه نمی شود.

 

به خاطر داشته باشید که محصولات ارگانیک و طبیعی تنها در شرایطی نتیجه بخش خواهند بود که با دیگر داروهای شیمیایی تداخل دارویی نداشته باشند و در دوز های مشخص مصرف شوند.

*روش هایی در راستای کنترل و جلوگیری از رویش سلمک

گیاه سلمک در مزارع کشاورزی غلات و صیفی به ویژه در مزارع چغندر، سویا، ذرت و پنبه پتانسیل رویش دارد. تکثیر این گیاه به صورت بذری امکان پذیر است و به موجب تولید مقدار زیادی گلوکوزید سیانوژنیک منجر به مسمومیت دامی می شوند.

 

روند و میزان تکثیر گیاه سلمه تره به شدت سریع است. به گونه ای که از هر گیاه حدود 3000 الی 20000 بذر تولید می شود. خوشبختانه این علف هرز در سطح زمین ( در عمق 0/5 الی 3 سانتی متری) جوانه می زند و روند درو کردن آن آسان می باشد.برای مبارزه از رشد این گیاه هرزه می توان در هر هکتار 1.2 الی 2.4 لیتر از علف کش را با خاک زمین مخلوط کرد.

 

*نکته آخر:

ما در این مقاله تلاش کردیم در خصوص گیاه دارویی سلمک یا سلمه تره اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.همانطور که بیان کردیم گیاه سلمه تره نوعی علف هرز و خودرو است که دارای مزایا و معایب مختلفی است.

 

از خاصیت های درمانی این گیاه می توان به التیام ورم مفصل، کاهش درد دندان، رفع مشکلات چشمی، پیشگیری از شکل گیری سنگ کلیه و…اشاره کرد.