وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چگونه در خانواده وحدت خانوادگی و همبستگی ایجاد کنیم؟

چگونه در خانواده وحدت خانوادگی و همبستگی ایجاد کنیم؟

چگونه در خانواده وحدت و همبستگی ایجاد کنیم؟

انسجام و وحدت خانوادگی یکی از راه های پیشرفت و موفقیت در یک خانواده و حتی جامعه می باشد.

 

وحدت خانوادگی/راه‌هایی برای ایجاد وحدت در خانواده 

وحدت خانوادگی نیازمند وقت گذاشتن ، ایجاد صمیمیت ، گوش دادن به حرف هم و حمایت کردن اعضای خانواده از یکدیگر و وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری اعضای خانواده است. 

 

وحدت خانوادگی نیازمند این است که با وجود مشغله  های روزمره ، وقت کافی برای همدیگر و برای شناخت روحیات هم بگذارید و با هم هماهنگ شوید و نیازهای یکدیگر را برآورده کنید و حس اعتماد بین یکدیگر را تقویت کنید. 

 

وحدت خانواگی باعث رشد و پیشرفت اعضای خانواده در تمام ابعاد زندگی و احساس رضایت و شادی در خانواده می شود. وحدت خانوادگی باعث می شود که تمام اعضای خانواده بدانند که تحت هر شرایطی می توانند به خانواده پناه بیاورند و یک پشتیبان محکم و قوی در کانون خانواده دارند که در شرایط سخت زندگی از آن ها حمایت می کند. 

 

برای ایجاد وحدت خانوادگی چکار کنیم؟

برای ساختن وحدت خانوادگی یک صری اصول کلی وجود دارد که برای انجام آن ها باید ارتباط بین اعضای خانواده را تغییر دهید.

 

زمان با هم بودن خانواده و تفریحات مشترک را افزایش دهید و مسئولیت پذیری و تقسیم وظایف بین اعضای خانواده را مدیریت کنید. 

 

یک خانواده سالم و در صورتی به کمال می رسد که بتواند وحدت خانوادگی را بین اعضا بوجود بیاورد. 

 

نکات لازم برای رسیدن به وحدت خانوادگی عبارتند از :

 

ارتباط موثر بین اعضای خانواده

باید تمام اعضای خانواده بدانند که عضوی مهم و ارزشمند برای خانواده هستند و به نیازهای خودشان اهمیت بدهند و در صورت لزوم نیازهایشان را به اطلاع دیگر اعضای خانواده برسانند.  برای داشتن ارتباط موثر بین خانواده باید سه اصل صمیمیت و صداقت و مسئولیت پذیری را در خانواده نهادینه کنید. 

 

برای بیان خواسته های خود از خشونت و پرخاش استفاده نکنید بلکه با ادب و احترام صحیت کنید. هر گونه پرخاشگری در کانون خانواده باعث مختل شدن صمیمیت و وحدت بین اعضا می شود و باعث میشود در مقابل شما گارد دفاعی بگیرند و در نتیجه نیاز شما برآورده نخواهد شد.

 

صبور باشید

زمانی که یک فرد تصمیم می گیرد صبور باشد معمولا رفتارهای شتاب زده ، بی ادبی و پرخاشگری دیگران باعث می شود صبرش لبریز شود. شما برای بالا بردن تحمل خود باید آمادگی چنین چالش هایی را داشته باشید و بدون این که خشونت یا بی احترامی کنید باید با قاطعیت پای حرفتان بمانید و به طرف مقابل بفهمانید که برای گفت گوی محترمانه و شنیدن دیدگاه های یکدیگر آمادگی دارید.

 

مسلما فرد عجل و پرخاشگر به مرور زمان وقتی عکس العمل مشابهی از سوی شما دریافت نکند ، کم کم  از رفتارش پشیمان شده و صبر و تحملش را بالا خواهد برد. آموزش صبور بودن بین اعضای خانواده باعث انسجام بیشتر بین اعضا و در نتیجه بهبود وحدت خانوادگی خواهد شد. 

 

رفتار و گفتار دوستانه را تمرین کنید

در صورتی که روزتان را با روی خوش شروع کنید مسلما تمام اعضای خانواده در طول روز همان حال خوش را به شما برمیگردانند. اگر رفتار دوستانه را بلد نیستید برای آموزش خود زمان بگذارید ، رفتار ، گفتار و ژست های دوستانه و همراه با محبت با اعضای خانواده را تمرین کنید. رفتار دوستانه نیاز به کار سختی ندارد ، یک ارتباط چشمی ، یک لبخند ، یک صبح بخیر با محبت می تواند شروع یک رفتار دوستانه باشد. 

 

ابراز عشق در خانواده یکی از اصول داشتن یک خانواده موفق و صمیمی است. 

 

چگونه در خانواده وحدت خانوادگی و همبستگی ایجاد کنیم؟

برای ایجاد وحدت خانوادگی برای هم وقت بگذارید

 

به حرفهای دیگران گوش دهید

اگر توقع دارید که اعضای خانواده خواسته ها ، نگرانی ها و نیازهای شما را درک کنند شما هم باید برای شنیدن خواسته ها و نگرانی ها و نیازهای آن ها وقت بگذارید. 

 

گوش دادن به حرفهای هم نقش بسیار مهمی در شناخت نیازهای اعضای خانواده و در نتیجه افزایش وحدت در خانواده خواهد شد. هنگام صحبت کردن با هم تمام عوامل حواس پرستی مثل تلویزیون یا موبایل را کنار گذاشته و خاموش کنید و تمام حواس خود را به طرف مقابل بسپارید. هنگام صحبت کردن با اعضای خانواده حتما ارتباط چشمی را حفظ کنید تا طرف مقابل بداند که به حرفهایش توجه می کنید و نیازهایش برای شما اهمیت دارد. 

 

از یکدیگر قدردانی کنید

اعضای خانواده همیشه کنار شما هستند و تمام زندگیتان را پر می کنند. آن ها باید بدانند که چقدر برای هم مهم هستند . از این که آن ها اعضای خانواده تان هستند ابراز خوشحالی کنید و نشان دهید که قدر بودنشان را می دانید. 

 

به یکدیگر اجازه مخالفت بدهید

قرار نیست اعضای خانواده همیشه با شما موافق باشند. شما به عنوان یک خانواده باید انعطاف پذیری لازم برای حل تعارضات را داشته باشید و نظر مخالف سایر اعضای خانواده را بپذیرید. سر مسائل کوچک و بی اهمیت بحث نکنید. اگر درگیری ای در خانواده ایجاد شد به یکدیگر فرصت دهید که آرامش خود را بدست آورند و احساساتشان را بیان کنند. بین حرف یکدیگر نپرید و بحث و جدل نکنید. به فرزندانتان آزادی و حق انتخاب بدهید تا افرادی شجاع و حق شناس تربیت کنید.

 

چگونه در خانواده وحدت خانوادگی و همبستگی ایجاد کنیم؟

برای بهبود وحدت خانوادگی ، به خانواده اولویت بدهید

 

عذرخواهی را بیاموزید

هنگامی که بین اعضای خانواده ایجاد می شود در صورتی که کنترل فضا از دستتان خارج شود ممکن است با بالا گرفتن دعوا از خط قرمز های عبور کنید یا به هم توهین کنید. بعد از اتمام بحث عذرخواهی کنید و عذرخواهی طرف مقابل را بپذیرید. پذیرفتن اشتباهات و عذرخواهی اعضای خانواده به افزایش وحدت خانواده کمک می کنید. 

 

سعی کنید با پذیرفتن عذرخواهی طرف مقابل انتظارات خود از او را بیان کنید و از او بخواهید برای پیشرفت و رشد اخلاقی خودش تلاش کند و روی احساسات خودش کنترل داشته باشد. 

 

روال روزانه داشته باشید

در صورتی که یک روال منظم روزانه داشته باشید اعضای خانواده می توانند بهتر برنامه ریزی کنند مثلا ساعت 9 شب برای شام دور هم جمع می شوند. هفته ای یک بار به خانه پدربزرگ می روید یا ماهی یک بار پیک نیک دارید یا هر سه ماه یک بار برای سفر برنامه ریزی می کنید.

 

وظایف اعضا مشخص باشد

همه اعضای خانواده باید بدانند که کارهای شخصیشان بر عهده خودشان است و با انجام صحیح این وظایف احترامش بین اعضای خانواده بیشتر می شود.  برای کودکان می توانید وظایف را به صورت چرخشی تعیین کنید تا در انجام تمام کارهای خانه مهارت پیدا کنند. 

 

علاوه بر مرتب کردن اتاق شخصی یا انجام کارهای شخصی می توانید برای کودکان با توجه به سنشان وظایفی از جمله خرید کردن ، شستن ظرف ها ، استفاده از ماشین لباس شویی و گاهی و پخت و پز تعریف کنید. 

 

خانواده را در اولویت قرار دهید

تمام اعضای خانواده باید بیاموزند که اولویت اولشان خانواده است. برنامه های کاری را به برنامه های خانوادگی ترجیح ندهید و برنامه های دورهمی خانوادگی و یا تفریحات خانوادگی ار فدای برنامه کاریتان نکنید. 

 

افزایش کیفیت زمان با هم بودن و اولویت دادن به خانواده باعث بهبود جایگاه و ارزش شما در خانواده و افزایش وحدت خانوادگی خواهد شد.

 

حفظ سنت های خانوادگی مثل جمع شدن های شب یلدا ، مهمانی های نوروز یا مناسب های خاص خانوادگی مثل کله پاچه صبح جمعه یا بازی های دسته جمعی هفتگی ،  عادت های کوچکی هستند که تاثیر بسیار بزرگی بر وحدت خانواده می گذارند.