وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

کشف نخستین سکونتگاه انسان های اولیه (عکس)

کشف نخستین سکونتگاه انسان های اولیه (عکس)

کشف نخستین سکونتگاه انسان های اولیه

 

به گزارش ایران ناز محققان انستیتوی تحقیقات پزشکی استرالیا طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که اجداد انسان‌های کنونی ابتدا در جنوب آفریقا ظاهر شدند و ۷۰ هزار سال در آنجا ساکن بودند.

 

محققان شمار زیادی از نمونه‌های خون را مورد بررسی و تحقیق قرار دادند تا بتوانند کاتالوگ کامل ژنوم میتوکندری (میتوژنوم) را تهیه کنند که به گروه نسل‌های بعدی انواع مختلف ژن‌ها تعلق داشت.

 

مشخص شد که ۲۲۰ هزار سال پیش اولین انسان‌های اولیه Homo sapiens در جنوب رودخانه «زامبزی» ظاهر شدند که این منطقه از شمال بوتسوانا تا نامیبیا به سمت غرب و زیمبابوه در شرق کشیده شده بود.

 

در این منطقه دریاچه Mcgadikgadi قرار داشت که شرایط زیستی خوبی از نظر وفور مواد غذایی برای انسان اولیه ایجاد کرده بود. آن‌ها به مدت ۷۰ هزار سال در محیط مناسب زیست محیطی بسر بردند.

 

اما حدود ۱۳۰-۱۱۰ هزار سال پیش انسان شروع به مهاجرت کرد و ابتدا به سمت شمال-شرق و بعد جنوب-غرب حرکت کرد. سکونت در اراضی جدید به دلیل تغییرات در میزان باران رخ داد که بر اثر تغییر محور چرخش زمین بروز کرده بود.

 

محققان معتقدند همانا تغییرات آب و هوا باعث مهاجرت انسان شد که به نوبه خود محرکی برای رشد ژنتیکی و فرهنگی نوع انسان بود.درباره ی تاریخ و سابقه ی سکونت انسان ها در نقاط مختلف ایران چه چیزی بگوییم که قبلا از آن بارها نگفته باشیم؟!

 

همه ی عالم و آدم می دانند که سرزمینی به نام ایران یکی از مراکز فرهنگ و تمدن در سراسر جهان است و بیشتر اولین های جهان از آن نشات گرفته است.اولین قنات های جهان، اولین سبک های معماری و یا حتی اولین سکونتگاه های انسانی! بله درست خواندید، اولین سکونتگاه های انسانی در ایران وجود داشته است.

 

قضیه از این قرار است که مدت زیادی نیست که یکی از سکونتگاه های انسان های هوشمند که بیشترین کدهای وراثت ژنتیکی انسان امروزی از آن ها هست را در دره ی خرم آباد در استان لرستان کشف کرده اند.

 

کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد و در جنوب کشور قرار است داستان جالبی از چگونگی شکل گیری پایه های تمدن به ما بگوید و ما در این مطلب راوی آن هستیم پس، دعوت می کنیم از شما که در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید.

 

یکی از موضوعات جالبی که در صدر اخبار گردشگری و باستان شناسی این سال ها برای خودش جنجال های زیادی را برپا کرده بود، کشف غاری در دره ی تاریخی خرم آباد است

 

که در فرضیه های باستان شناسانانه ی محققان، انقلابی بزرگ را در زمینه ی حقایق موجود درباره ی انسان های اولیه مخصوصا از زمان انسان های هوشمند پدید آورد.

 

درباره ی این که منظورمان از انسان های هوشمند چیست در ادامه صحبت خواهیم کرد اما قبل از آن به این می پردازیم که داستان کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد چیست و قضیه ی این کشف جنجالی چه بوده است؟

 

اگر کمی از تاریخ کشورمان هم بدانید قطعا می دانید که استان لرستانی و نواحی غربی کشورمان یکی از تاریخی ترین و قدیمی ترین مراکز ایجاد تمدن در فلات ایران و سرزمین ایران بوده اند.

 

حال فکر کنید که با این پیشینه، خبری مبتنی بر کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد را در اخبار بشنوید. قطعا هم هیجان زده خواهید شد و هم در عین حال زیاد با توجه به این تاریخچه، تعجب نخواهید کرد و در نهایت احساسات متضادی را تجربه خواهید کرد!

 

با این که انتظار چنین چیزی را خواهید داشت ولی هنوز هم چیزی از هیجان انگیزی موضوع کم نمی شود. داستان از این قرار است که در یکی از باستانی ترین دره ها ی جهان یعنی دره ی خرم آباد باستان شناسان، غار و یا به عبارتی دیگر سکونتگاهی را کشف کرده اند که عمرش بین ۵۴ تا ۶۰ هزار سال هم می رسد.

 

قضیه ی کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد چیست؟!

در واقع یک هیئت که برای کاوش های باستان شناسانه در دره ی خرم آباد حضور داشته اند، با انجام فعالیت های کاوشگرانه در غار کلدر به یافته ها و شواهدی رسیدند که آن ها را به قدمت چندین هزار ساله ی این غار رهنمون ساخت.

 

این هیئت باستان شناسی که منتخبی از کاوشگران ایرانی و اسپانیایی بوده است، یکی از قدیمی ترین شواهد و نشانه های فرهنگی از دوره ی پارینه سنگی و زندگی انسان های هوشمند در این غار و دره رسیدند و اخبار مرتبط را از تیتر کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد ایران پر کردند.

 

کارشناسان و باستان شناسان همچنین تشخیص داده اند که انسان های هوشمندی که از سمت قاره ی اروپا به سمت آسیا کوچ کرده اند برای اولین بار در دره ی خرم آباد و این غار یک جا نشین شده اند.

 

دره ی خرم آباد یکی از مناطق کاملا مستعد و مناسب برای زندگی گروه های انسانی مختلف و علی الخصوص انسان های اولیه بوده است. این دره دارای طول ۱۵ کیلومتر مربعی و عرض ۱۰ کیلومتر مربعی می باشد. ارتفاع این دره از سطح دریا برابر با ۱۱۷۰ متر می باشد.

 

همچنین این دره در بین کوه های آهکی که به صورت موازی در کنار هم هستند، قرار گرفته است.البته این غار تنها سکونتگاه موجود و یا بهتر بگوییم غار این دره نیست بلکه غارهای دیگری به نام گراجنه، کنجی، اسکفت قمری، پاسنگر و یافته را می توان از دیگر غارهای قابل سکونت در دره ی خرم آباد نامید.

 

باستان شناسان در دره ی خرم آباد

در واقع پس از کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد دانسمندان و باستان شناسان بسیاری که در این رشته فعالیت می نمایند، به این سایت تاریخی رفته و نشانه های بسیار دیگری از زندگی انسان های هوشمند در ۱۷ غار دیگر این دره کشف کردند

 

که شاخص ترینشان همان هایی بودند که برایتان نام بردیم و آثار مهمی از دوره ی دیرینه سنگی در این غارها کشف کردند.این کشف به قدری جالی و قابل توجه بود که یک پروفسور باستان شناس به نام فرانک هول و مارسل اوت از دانشگاه لیژ به ایران آمده و تحقیقات جدید و مفصلی را در دره ی خرم آباد آغاز نموده بوده اند.

 

درباره ی این دو باستان سناسی باید بگوییم که هر دو عنوان کرده اند که به اکتشافات خود در این دره ادامه خواهند داد.دقیق تر بگوییم؛ مارسل اوت بلژیکی گفته است که برای بررسی این دره ی تاریخی، با تیمی متشکل از باستان شناسان بلژیکی و ایرانی به تحقیقات خود در این دره ادامه خواهد داد.

 

پروفسور هول عنوان کرده که ۵۰ سال پیش هم برای بررسی و کاوش به دره ی خرم آباد سفر کرده بوده است.با وجود تمام این گفته ها و نقل قول ها در نهایت یک تیم متشکل از کارشناسانی از کشور اسپانیا و ایران در نهایت توانستند تا کشف کنند

 

کشف نخستین سکونتگاه انسان های اولیه (عکس)

 

که این دره گنجینه ی یک تمدن ۵۴ الی ۶۰ هزار ساله است و آن ها توانستند کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد را در نهایت می سازند.

 

غار کلدر

دکتر بهروز بازگیر که سرپرست تیم کاوشگران ایرانی و اسپانیایی که بر روی این پروژه کار می کرده اند بوده است درباره ی کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد می گوید که:

 

قبل ترها تنها به قدمت ۲۰ تا ۴۰ هزار ساله در این غار تیم های قبلی دست یافته بودند که ما این عدد را به ۵۰ تا ۶۰ هزار سال به صورت قطع می آوریم. این امر خود نشان دهنده ی تمدن عظیم و بزرگ ایران است. ۲ پروفسور قبلی به نتایجی دست یافتند که ما آن را بهبود بخشیدیم.

 

با توجه به این کشف می توانیم ایران را به عنوان قدیمی ترین سکونتگاه غرب آسیا معرفی کنیم.رقبای سرسخت ایران در این عنوان بدون شک کشورهای فلسطین، روسیه و لبنان هستند. بر اساس این فرضیه انسان های هوشمند از این مناطق به اروپا کوچ کرده اند!

 

یک نتیجه ی مهم دیگری که می تواینم از این کشف بگیریم این است که انسان هوشمند با این حساب از ایران وارد اروپا شد! دقیقا درست فهمیدید! بر اساس اسن ادعا ما و اروپایی ها اجداد مشترک داریم.

 

برای خیلی ها حتی خودِ شما تا به این جای این مطلب ممکن است این سوال پیش آمده باشد که ممکن بوده است که اجداد انسانی ما در همه جای جهان و به صورت جزئی و دقیق تر در همه جای ایران سکونت داشته باشند و چرا کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد آن قدر مهم و پر سر و صدا شده است؟

 

کشف نخستین سکونتگاه انسان های اولیه (عکس)

 

نکته ی مهم این کشف این است که دره ی خرم آباد و غار کلدر یکی از شاهدین باقی مانده ی بر روی زمین از روند پایانی و انقراض نخستین انسان های روی زمین یعنی نئاندرتال ها بوده اند و ظهور انسان هوشمند را به دنیا نوید داده است!

 

انسان های نئاندرتال و انسان های هوشمند!

به بهانه ی کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد، بیایید تا به صورت کوتاه ولی کاملی به بررسی دو دسته از مهم ترین اجداد انسانی ما که در این منطقه زندگی می کرده اند، بپردازیم.

 

انسان های نئاندرتال (neanderthalens) در یک کلام، اجداد اولیه ی انسان ها هستند. دوره ی رندگی انسان های نئاندرتال بین ۱۳۰ تا ۲۳۰ هزار سال قبل از تولد من و شما بوده است و به نوعی می توان به آن ها به چشم نسخه ی آموزشی خلقت انسان ها نگاه کرد.

 

انسان های نئاندرتال در مناطق بسیار زیادی دیده شده بوده اند که از بین آن ها می توانیم به اروپا و آسیا و مخصوصا ایران اشاره کنیم.انسان های نئاندرتال قبل از انسان هوشمند بوده اند و به قولی آن ها اجدادِ اجداد پدری ما بوده اند!

 

می دانیم این نسبت مقداری پیچیده است اما انسان امروزی از لحاظ زیستی و حتی ظاهری به شکل امروزی نبوده است.این که انسان هوشمند و نئاندرتال ها کجا با هم ملاقات کردند و با هم قوم و خویش شدند جواب دقیقش سخت است

 

کشف نخستین سکونتگاه انسان های اولیه (عکس)

 

اما بر اساس معتبرترین یافته ها در این زمینه، این دسته ی انسانی در قاره ی آفریقا با هم ملاقات کردند و ژنتیک خود را در نهایت برای ما به جای گذاشتند.بر اساس یافته های کارشناسان در این زمینه،

 

انسان های نئاندرتال در حدود ۴۰ هزار سال پیش در قاره ی اروپا به صورت کامل منقرض شدند و زمین را به انسان هوشمند دادند.البته با این حال باید بگوییم به شما که کدهای ژنتیکی انسان نئاندرتال در رشته ها DNA من و شما موجود است و برخی از صفات در حال حاضر من و شما به این اجداد تقریبا بد اقبالمان رفته است.

 

نئاندرتال ها با زندگی در آب و هوای سرد کاملا سازگار هستند و در هر محیطی می توانستند تا دوام بیاورند.انسان هوشمند (Homo sapiens) اسامی مختلفی دارد اما بیشتر با نام هایی مثل انسان خردمند، هومو ساپینس، انسان نوین و بسیاری از القاب دیگر شناخته می شوند.

 

این دسته از انسان ها که نقش اول را در روند کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد بر عهده داشته اند، نمونه ای بهبود بافته از نئاندرتال ها با قد و قامتی راست و حتی صورتی بهتر بودند.

 

یک فرضیه ی مشهور درباره ی انسان های هومند می گوید که آن ها در آفریقا به زاد و ولد پرداختند. البته بر اساس تحقیقات بزرگ و کلی که در سال ۲۰۱۰ به عمل آمد این ثابت شد که انسان ها در سرتاسر کره ی زمین شروع به تکامل و جهش ژنتیکی کردند و حاصلی که انسان مردن امروزی است را در نهایت به دنیا تحویل داده اند.

 

ما این جا ۲ نقطه داریم که در دل همدیگر قرار می گیرند و هر کدام را می خواهیم در زمینه ی کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد به تفصیل برایتان توضیح دهیم.

 

استان لرستان، یکی از مناطق غرب کشور است که یکی از پر جمعیت ترین استان های کشور به شمار می رود.مرکز این استان خرم آباد است و بر اساس یافته هایی که همین بالاتر براستان تشریح کردیم، با کشف سکونتگاه انسان های اولیه در دره ی خرم آباد یعنی مرکز آن می توانیم به قدمت تاریخی و بسیار زیاد این منطقه برسیم.

 

لرستان منطقه ای کوهستانی است و سرتا سر آن را کوه های زاگری در بر گرفته اند.شهر خرم آباد، از لحاظ جمعیت در رتبه ی ۲۳ شهرهای پر طرفدار ایران قرار می گیرد.

 

خرم آباد هم دارای تاریخی غنی و پربار است و در آن نشانه های تاریخی بسیار زیادی از دوره های مختلف که حال دوره ی انسان های نئاندرتال و هوشمند هم اضافه شده، پیدا شده است.

 

در زمان ساسانیان این شهر مهم ترین مرکز غرب ایران نیز بوده است.ساکنین فعلی خرم آیاد مردم قوم لر و لک هستند و در حالت کلی ساکنین این شهر مردمانی از منطقه ی فیلی که شامل گروهی از کردها و لرها هستند، می باشد.