وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اولین شهر دایره ای شکل در ایران (عکس)

اولین شهر دایره ای شکل در ایران (عکس)

شهرستان فیروزآباد از شهرستان­های جنوب غربی استان فارس است که از جنوب به شهرستان قیر و کارزین، از غرب به شهرستان فراشبند، از شمال به شهرستان شیراز و از شرق به شهرستان جهرم محدود است.

این شهرستان با مرکزیت شهر فیروزآباد دارای سه هزارو 579 کیلومتر مربع وسعت و فاصله آن تا شیراز 120 کیلومتر است. از طرفی دیگر در بخش میمند در 30 کیلومتری شرق فیروزآباد باغها و گلزارهای وسیع با انواع گلهای سرخ محمدی و…وجود دارد.

اولین شهر دایره ای شکل در ایران (عکس)

كاخ اردشير

اين بنا يكي از كاخ‌هاي ييلاقي اردشير به شمار مي‌رود كه از سنگ پاره و ملات گچ ساخته شده است.

اين كاخ در كنار چشمه آبي به نام «قمپ آتشكده» قرار گرفته از اين رو اين كاخ را آتشكده نيز مي‌نامند. گچ‌بري و تزيينات تالارهاي اين كاخ بسيار زيبا و با شكوه است و به كاخ تچر تخت جمشيد مي‌ماند.

قلعه دختر

بنای تاریخی قلعه دختر، آثار قلعه بزرگی از سنگ و ساروج است که بر فراز کوه ساخته شده است. از نظر سوق‌الجيشي دسترسي به اين قلعه مشكل بوده از اين رو به نام قلعه دختر نامیده شده است.

این قلعه در سه طبقه دارای پله‌های پیچ در پیچ، اتاق‌های گنبددار، تالار و صحني گسترده است. قلعه دختر در فاصله شش کیلومتری شهر کنونی فیروزآباد جاي دارد.

شهر گور

قدمت شهرگور به دوره هخامنشیان می‌رسد. در زمان هخامنشیان این شهرستان از قطبهای تجاری مهم امپراطوری و جهان محصوب میشده است که پس از حمله اسکندر مقدونی و ناتوانی وی در تسخیر این شهر، با جاری ساختن رود “تنگ آب” به روی شهر موجب غرق شدن این شهرستان در آب شد.

این شهر بعدها توسط اردشیر بابکان بنیانگذار امپراطوری ساسانیان احیا و به عنوان پایتخت امپراطوری برگزیده شد و خورهٔ اردشیر یا شهر گور نامیده شد.

طرح و الگوی این شهر دایره‌ای شکل است و به قطر دو کیلومتر دارای چهار دروازه اصلی بوده و بناهاي حكومتي و محل اقامت درباريان در آن قرار داشته است.  شهر گور اولین شهر دایره‌ای در ایران و یکی از نخستین شهرهای دایره ای در جهان نیز محسوب می شود.

منار

در ميانه شهر گور، مناري چهار گوش با مصالح لاشه و سنگ و ملاط گچ به ارتفاع 30 متر ساخته شده است.

نقش پیروزی

این نقش‌برجسته، یادبود نبرد و پیروزی بنیان‌گذار سلسله ساسانی بر آخرین پادشاه اشکانی (اردوان پنجم) و از كهن‌‌ترین نقش‌برجسته‌هاي غیرمذهبی ساسانیان است. اين نقش‌برجسته بر فراز صخره‌ای در سمت راست رودخانه تنگاب كنده‌كاري شده است.

پل مهرنرسه

در کنار سنگ‌نگاره مراسم تاجگذاری اردشیر، ویرانه‌های پلی بسیار كهن دیده می‌شود که به دستور مهرنرسه (مهرنارسه) فرماندار بزرگ و صدراعظم سه تن از پادشاهان بزرگ ساسانی ساخته شده است.

در کنار این پل، سنگ‌نبشته‌اي به خط پهلوی ساسانی موجود است که چگونگی ساخت این پل را بیان می‌كند. برگردان اين سنگ‌نبشته به اين صورت است: اين پل به دستور فرماندار بزرگ، مهر نارسه براي شادي روح او و به هزينه خودش ساخته شده. هر كس از اين راه عبور كند و براي مهر نارسه و پسرانش درود فرستد با كمك و لطف خداوند نادرستي و فريب آنجا نخواهد بود.

نقش تاجگذاری اردشیر بابکان

در تنگاب فیروزآباد، نقشی از مراسم تاجگذاری اردشیر بابکان بنیان‌گذار سلسله ساسانی برجای مانده است که در آن حلقه سلطنتی از جانب مظهر اهورامزدا به پادشاه ساسانی پيشكش می‌شود.

نقش‌برجسته ياد شده در پنج كيلومتري شهر فيروزآباد قرار گرفته است.

اماکن تاریخی و گردشگري میمند

شهر میمند از توابع شهرستان فیروزآباد است و در 110 کیلومتری جنوب شیراز جاي دارد. تنگ آتشگاه، کوه سفیدار، سرچشمه و باغ های زیبای آن که عمده محصولات آن، گل سرخ محمدی برای تولید گلاب است، از مراکز تفریحی شهر میمند به شمار مي‌روند که هر ساله در فصل بهار گردشگران بی‌شماری را به سوی خود جلب می‌كند.

گلاب میمند دارای ارزش فراوانی است و مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای باغداران این منطقه است.

امامزاده اسماعیل (ع)

بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) در شهر میمند از توابع فیروزآباد قرار دارد. وی از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است. بر دیوار داخلی بقعه گچبری وجود دارد که اسامی 14 معصوم بر روی آن نگاشته شده و تاریخ 1210ه.ق در پایان آن آمده است.