وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خواب دیدن به چه اندازه اعتبار دارد؟

خواب دیدن به چه اندازه اعتبار دارد؟
برخی زندگی، آینده‌ و همه چیز را بر اساس خواب هایی که می بیند محاسبه می کنند. این خواب به چه اندازه درست است؟
خواب‌ها سه گونه‌اند:
1ـ عین آنچه در خواب می‌بیند در خارج هم اتفاق می‌افتد.
این خواب بهترین نوع خوابی است كه می‌شناسیم. كه شبیه‌اش در قرآن، درباره خواب حضرت ابراهیم(علیه السلام)كه حضرت اسماعیل(علیه السلام) فرزندش را ذبح می‌كرد آورده شده است.
معمولاً هرچه انسان ایمانش قوی تر و انسان جدیی تر باشد خواب او اعتبارش بیشتر می شود.
2ـ خوابی كه انسان می‌بیند تعبیر دارد.
یعنی آنچه در خواب دیده شكل برزخی یک مسأله است و دنیایی و زمینی آن چیز دیگری است. مثلاً اگر دید كه مورچه شده است یعنی متكبر است. شكل برزخی معنای خاص خود را دارد و باید به كسی كه متخصص است مراجعه كرد. این نوع خواب هم در قرآن هست. مانند داستان حضرت یوسف و خواب عزیز مصر.
3ـ خوابی كه اعتبار ندارد. این نوع خواب بستگی به این دارد كه آدم شب چه چیزی و چه مقدار خورده باشد. و به روابط و فعالیت‌های ذهنی و فكری فرد در روز بستگی دارد. در قرآن از این گونه خواب ها به اضغاث احلام(خواب‌های آشفته) تعبیر شده است كه هیچ ارزشی ندارند.
حالا خود خواب ارزش دارد یا نه؟
اگر خواب اول باشد ارزش دارد. اگر خواب دوم باشد تا حدودی و اگر خواب سوم باشد اصلاً ارزش ندارد. خواب را با میزان شرع و عقل می‌سنجیم و نه چیز دیگر. اگر فرض كنیم در مورد كسی خوابی دیدم حق ندارم آبرویش را ببرم ممكن است خواسته‌اند چیزی را بدانید ولی نباید به كسیی چیزی بگویید. ممكن است فرد گاهی از آینده، از خودش خبردار شود. این ها چیزی نیست كه برملا شود.
هر چیزی كه در ظاهر افراد می‌بینیم همان معیار ماست و ما باید به ظواهر عمل كنیم.
خواب بعضی اوقات برای خودمان مفید است. مثلاً من اگر پیش استادی رفت و آمد می‌كنم خواب‌هایی را كه دیده‌ام از من می ‌پرسد. به خاطر اینكه این خواب‌ها نشان می ‌دهد من چه كار می كنم؟ در خودسازی یكی از چیزهایی كه كمك استاد است همین خواب است. به وسیله خواب‌های شما می ‌گوید شما چه كاره‌ هستید. معمولاً می ‌تواند تا حدودی بفهمد و خود انسان هم می ‌فهمد.
معروف است پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) صبح كه با اصحاب برخورد می‌كردند می‌فرمود: آیا نزد شما مبشّراتی هست؟ گفتند مبشّرات چیست؟ فرمود: خواب خوبی است كه از آینده خبر دهد. این نشان می‌دهد كه خواب می‌تواند كمك باشد.
مثلاً: كسی كه در بیداری بعضی گناه ها را انجام می دهد و یا فکر یک سری گناه ها را می کند، در خواب راحت‌تر گناه انجام می ‌دهد تا بیداری.
شما هرچه به من پول دهید محال است كه به ناموس مردم نظر کنم. آیا این از روی تقوای من است و یا از ترس اجتماع؟ برای همین است كه بعضی افراد را می ‌بینید كه انسان‌های محترم، با ادب و خوبی هستند اما موقعی كه امتحانِ سخت‌تری فرا می‌رسد رد می‌شوند. این ها انسان‌های ارزانی هستند.
در خواب این حالت را انسان می‌فهمد. در خواب احساس آزادی می‌كند خیلی چیزها شكسته می‌شود. مناصب و مسؤولیت‌ها و القاب‌ها نیست. در این حالت ممكن است  كه به ناموس مردم نظر کند، در این حال است كه می ‌فهمیم خیلی ایمان نداریم و خواب كمك‌كار است.
مرحوم آیت‌ا… شیخ عبدالكریم حائری استاد حضرت امام می ‌فرمود: من در خواب هم با نامحرم تماس نمی‌گیرم. یكی از بركات خواب این است كه میی فهمد چند مرده حلاج است چون خیلی از كارها را می ‌شود انجام داد كه در بیرون نمی شود و وقتی در بیرون انجام نمی ‌دهیم خیال می‌كنیم آدم خوبی  هستیم. ولی انگار این خبرها نیست.
آداب خواب
كسی كه می‌خواهد الهی سیر كند چگونه باید بخوابد؟
نوشته‌ای از مرحوم آسید احمد كربلایی تهرانی (از شاگردان مرحوم ملاحسینقلی همدانی از فقهای بسیار متبحّر و از انسان‌های بسیار خودساخته و استاد مرحوم آسیدعلی آقای قاضی) است كه می‌فرماید: پیش از خواب تلاش كن چند چیز را رعایت كنی:
1ـ با طهارت باش: همیشه با طهارت باشید. در روایت است كسی كه با وضو است در واقع مسلح در برابر شیطان است. گذشته از اینكه وضو نور است آدم اگر زره پوشیده باشد اگر تیر بزنند فرو نمی‌رود. قدرت دفاعی فرد بالا می‌رود. آنهایی هم كه چشم برزخی دارند آدم‌های با وضو را نورانی می‌بینند و آدم‌هایی كه وضو ندارند را تاریك می‌بینند.
در روایات هست قبل از خواب فرد خود را به دستشویی عرضه كند كه برای سلامتی بدن لازم است.
2ـ رو به قبله بخواب: فرد موقع خوابیدن مستحب است رو به قبله بخوابد مانند مرده در قبر یعنی سینه‌ و صورتش به سمت قبله باشد.
3ـ با ذکر و نام خدا بخوابد.
4ـ روح خود را تسلیم خداوند كند.
در قرآن هست كه وقتی انسان می‌خوابد روحش گرفته می‌شود روح انسانی‌اش بالا می‌رود و روح حیوانی باقی می‌ماند. اگر بخواهند برش می‌گردانند وگرنه بر نمی‌گردد.
به مقتضای آیه شریفه در مقام تسلیم روح خود به حضرت دوست جل و عَلی برآمده و بگوید:
این جان عاریت كه به حافظ سپرده دوست
روزی رخش ببینم و تسلیم وی كنم
5ـ تلاوت 3 بار سوره توحید
6ـ تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها)
7ـ ادای شكر هنگام برخواستن از خواب
مستحب است بعد از بیدار شدن سر به سجده بگذارد و بگوید:
«الحمدلله الذی ردّ علیَّ روحی لِاَحْمَدهُ و اَعْبُدَه ؛ خدایا شكر كه روحم را برگرداندی تا حمدت بگویم و بندگیت كنم».
8ـ قرائت آیت‌الكرسی بعد از بیدار شدن
9ـ نگاه به آسمان كردن و تلاوت این آیات: (آیه 190ـ‌ 194 سوره آل عمران)
اِنّ فی خلق السموات و‌الارض وَاختلاف اللیل والنهار لِآیاتِ لاولی الالباب
الذین یذكرون الله قیاماً و قعوداً و یتفكرون فی خلق السموات والارض ربنا ما خلقت هنا باطلاً سُبْحانكَ فَقِنا عذاب‌النار
ربّنا انّك من تُدخِلِ النارُ فَقَد اَخْزیْتَه و باللظالمین مِن انصار
ربّنا اِنّنا سَمِعْنا منادیاً ینادی لِلایمان اَن آمنوا بربّكم فآمنّا
ربّنا فاغفرلنا ذُنوبنا و كفّر عنا سَیئاتنا و تَوفّنا مع‌الابرار
ربّنا آتنا ما وعَدتنا علی رُسُلك و لا تُخذنا یوم القیامه انك لا تخلفُ المیعاد
وقتی از خواب بیدار می‌شود این آیات مستحب است خوانده شود یعنی هدف از زندگی، راه و مسیر خود را معین كند.
این آیات را آیات معهوده می‌گویند.
10ـ خواندن نماز شب
نماز شب روزی معنوی انسان را بسیار زیاد می‌كند.