وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تأثیر باورنکردنی رژیم غذایی کِرِتوا (crétois) بر قلب

تأثیر باورنکردنی رژیم غذایی کِرِتوا (crétois) بر قلب
امروزه، این موضوع برای همه کاملاً واضح و روشن است که رژیم های غذایی مخصوص، تأثیر بسیار مفیدی بر محافظت قلب از تکرار سکتۀ قلبی دارند و در این بین مفیدترین رژیم، رژیم کِرتوا است. این رژیم بسیار مشهور است زیرا می تواند بعد از گذشت تنها چند ماه از انجام آن، خطر مرگ بر اثر حملۀ قلبی را تا 70% کاهش دهد.

چه رژیمی احتمال خطر حمله های قلبی را کاهش می دهد؟
بعد از سکتۀ قلبی، زمانی که شما در معرض خطر حملۀ مجدد قرار دارید، پزشک تان توصیه می کند که از یک سری قواعد بهداشتی_ تغذیه ای پیروی کنید: تا جایی که می توانید چربی های اشباع ( گوشت گوساله، گوسفند، خوک، پنیر، کره، خامه) را از برنامه غذایی تان کم کنید، و در مقابل تا جایی که می توانید استفاده از گوشت سفید شامل ماکیان و به طور ویژه ماهی را افزایش دهید. تخم مرغ را به 6 عدد در هفته محدود کنید. با اشتیاق میوه و سبزیجات تازه یا خشک بخورید. نان، غلات و برنج را هم به طور منظم استفاده کنید. 

در واقع، ثابت شده است که مصرف چربی های اشباع در بروز بسیاری از سکته های قلبی سهیم بوده اند. تحقیق لِرِن   Leren نشان داده است که این نوع رژیم تا 26% از تعداد مرگ ها، بر اثر بیماری های قلبی و عروقی کاسته است.

رژیم محتاطانه (prudent) و رژیم کرتوا
با این حال، رژیم های مؤثرتری نیز وجود دارد. پرفسور رنود، با مقایسۀ رژیم کرتوا و محتاطانه (prudent)، ثابت کرده است که با استفاده از رژیم کرتوا می توان فاصلۀ بیشتری از چربی ها گرفت.

تفاوت شان در چیست؟
در رژیم کرتوا فقط استفاده از دو روغن کلزا و زیتون مجاز است در حالی که بر اساس مطالعات لرن می توان از روغن های آفتابگردان و یا سویا هم استفاده کرد. روغن آفتابگردان و سویا حاوی اسیدهای چرب خاصی است؛ از جمله، اسید لینولئیک که مضر است زیرا به خاطر خاصیت دوگانه اش باعث افزایش میزان انعقاد دهنده های خون و ایجاد مولکول های التهاب زا می شود.

تفاوت دوم در حذف کامل کره وخامه در رژیم کرتوا است که کلزا و مارگارین جای آنها را پر می کنند. ضمناً در این رژیم توصیه می شود که از پنیر بز یا میش استفاده شود.

6 فرمان رژیم کرتوا
در مجموع کل رژیم کرتوا را می توان در این 6 فرمان خلاصه کرد:

مصرف بیشتر از نان

مصرف بیشتر سبزیجات (تازه و خشک)

مصرف بیشتر ماهی

مصرف کمتر گوشت قرمز ( گوساله، بره، خوک) و جایگزینی گوشت پرندگان

به شب نرساندن روز بدون میوه
نه کره، نه خامه به جایش کلزا و مارگارین . استفاده از روغن زیتون به جای روغن آفتابگردان
فواید این رژیم تحسین برانگیز است. در مقایسۀ این رژیم با رژیم های محتاط و کلاسیک، مانند رژیم لرن، کرتوا به میزان 73% مرگ هایی با منشأ بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. سلامتی قلب به طور جدی بستگی به آنچه که می خوریم  دارد و این که بدانیم کسانی که از رژیم کرتوا استفاده کرده اند، پایین ترین آمار مرگ به علت بیماری های قلبی و عروقی را به خود اختصاص داده اند.