وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آتشفشانی که رفتارهای پرخطر جنسی فعال می کنند

آتشفشانی که رفتارهای پرخطر جنسی فعال می کنند
وزیر بهداشت، نسبت به شیوع ایدز از طریق رفتارهای جنسی پرخطر هشدار داد و گفت: بررسی‌ها نشان داده كه بر اساس بررسی‌های انجام شده از افراد خیابانی و طبق خوداظهاری این افراد، حدود 50 درصد از افراد خیابانی به ایدز مبتلا هستند كه می‌توانند این بیماری را به دیگران منتقل كنند.

به گزارش ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه نشستی با مدیر اجرایی برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمینه «ایدز» با اشاره به موفقیت‌های ایران در زمینه كنترل و كاهش ایدز در میان معتادان زندانی، گفت: با اقدامات انجام شده شیوع بیماری ایدز در معتادان تزریقی زندانی از 8/3 به 4/1 درصد كاهش یافته است، این رقم قابلیت كاهش به صفر را نیز دارد.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده برای كاهش شیوع ایدز در خارج از زندان‌ها نیز گفت: در این زمینه كلینیكی‌های رفتاری گذری و كلینیك‌های مثلثی راه‌اندازی شده است كه این كلینیك‌ها در حال توسعه هستند. در مجموع برنامه آینده وزارت بهداشت برای مبارزه با ایدز، تمركز این كلینیك‌ها در مناطق پرخطر است.

وزیر بهداشت مركز اصلی درمان ایدز را در تهران و در بیمارستان امام خمینی (ره) عنوان كرد و گفت: اما در مراكز اغلب استان‌های كشور، مركز درمانی بیماری‌های عفونی به ویژه‌ HIV /ایدز وجود دارد كه بیماران از طریق كلینیك‌های رفتاری شناسایی و به این مراكز درمانی معرفی می‌شوند.

وی میزان شیوع موارد ایدز در زنان باردار و نوزادان آن‌ها را در حد صفر عنوان كرد و گفت: علیرغم آن كه تاسیس كلینیك‌های متادون تراپی میزان كنترل ایدز در زندانیان و معتادان با موفقیت همراه بوده، اما برای موج‌های بعدی این بیماری از طریق مسایل اخلاقی و رفتاری و رفتارهای جنسی نگرانی‌هایی وجود دارد.

بنابراین به خانواده‌ها و جوانان توصیه می‌شود كه این موضوع را جدی بگیرند. در این زمینه وزارت بهداشت نیز سعی در گسترش كلینیك‌های مشاوره رفتاری دارد، همچنین لازم است كه رسانه‌ها در اطلاع رسانی به خانواده‌ها اقدامات لازم را انجام دهند تا از اپیدمی آینده این بیماری جلوگیری شود.

دكتر وحید دستجردی تاكید كرد كه خطر ارتباطات جنسی غیرقانونی و غیراخلاقی می‌تواند افراد را به شدت در معرض ابتلا به ایدز قرار دهد. بررسی‌ها نشان داده كه بسیاری از افراد خیابانی مبتلا به ایدز هستند كه می‌توانند دیگران را نیز درگیر این بیماری كنند.

وی در ادامه با اشاره به شناسایی حدود 22 هزار ایرانی مبتلا به ایدز، گفت: آمارهای جهانی مبنی بر آن است كه آمارهای واقعی مبتلایان به ایدز در كشورها باید چهار برابر آمارهای شناسایی ارزیابی شوند. بنابراین بیش از 80 هزار فرد مبتلا به ایدز در كشور وجود دارد كه در این میان یك چهارم آن‌ها شناسایی شده‌اند. البته این میزان نسبت به آمار دنیا، آمار بالایی نیست، اما نسبت به فرهنگ كشور آمار بالایی است.

وزیر بهداشت بیشترین مبتلایان به ایدز را مربوط به معتادان تزریقی عنوان كرد و گفت: در حال حاضر هفت درصد از مبتلایان به ایدز را افراد در معرض خطر مسایل اخلاقی و رفتاری تشكیل می‌دهند. با افزایش رفتارهای پرخطر در آینده ممكن است با آتشفشانی از بیماری ایدز در كشور روبرو شویم، بنابراین لازم است در این زمینه اطلاع رسانی لازم به مردم صورت گیرد.

وی همچنین در رابطه با قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر گفت: طی چند سال اخیر كشت مواد مخدر در كشور افغانستان نه تنها كاهش نداشته است، بلكه افزایش زیادی داشته است. به نظر می‌رسد توطئه‌ای پشت این قضیه است تا با افزایش كشت خشخاش، جوانان ما را به موادمخدر آلوده كنند. خانواده‌ها باید این مساله را جدی بگیرند و همه سازمان‌ها باید آگاهی‌های لازم را در اختیار جوانان قرار دهند.