وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

پیش گیری از سرماخوردگی

همیشه می گویند؛ پیش گیری بهتر از درمان است ! شما هم این حرف یا گفته را حتما قبول دارید و البته دوست هم ندارید که گرفتار بیماری ناشناخته ای به نام سرماخوردگی شوید.

برای پیش گیری از این بیماری، یازده روش را در اختیار شما عزیزان می گذاریم، امیدواریم که قبل، حین و بعد از سرماخوردگی به کارتان بیایند.

پیش گیری از سرماخوردگی

1– دستهایتان را مکرر بشویید
بیشتر ویروس های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم منتشر می شوند. کسی که سرماخورده است توی دست هایش عطسه کرده و سپس اشیایی مانند تلفن، صفحه کلید رایانه یا لیوان را لمس می کند. میکروب ها می توانند برای ساعت ها و در بعضی موارد هفته ها زنده باقی بمانند تا به فرد بعدی منتقل شوند. بنابراین باید دست های خود را مکرر بشویید. در صورتی که امکان شستن دستتان را ندارید، دست هایتان را بسیار سخت برای یک دقیقه به هم بمالید. این کار باعث جدا شدن اکثر ویروس های سرماخوردگی از پوست می شود.

2- سرفه و عطسه را با دست نپوشانید
به این دلیل که ویروس ها و میکروب ها به پوست دست می چسبند، پوشاندن سرفه و عطسه با دست باعث انتقال میکروب ها به دیگران می شود. زمانی که احساس می کنید در حال سرفه یا عطسه هستید، از یک دستمال استفاده کنید و بلافاصله آن را دور بیندازید.

3- صورتتان را لمس نکنید.
ویروس های سرماخوردگی از طریق چشم، دهان و بینی وارد بدن شما می شوند. لمس صورت کودکان راه اصلی ابتلای آنان به سرماخوردگی است و همچنین موجب انتقال سرماخوردگی از آنان به والدینشان می باشد.

4- مقدار زیادی مایعات بنوشید
آب، سیستم بدن شما را شستشو می دهد و باعث خروج سموم از بدن می شود. یک فرد بالغ سالم به طور متوسط روزانه ٨ لیوان مایعات نیاز دارد.

5- از حمام سونا استفاده کنید
یک مطالعه در سال ١٩٨٩ در آلمان نشان می دهد افرادی که هفته ای دو بار به سونا می روند، به میزان ۵٠ درصد کمتر از بقیه دچار سرماخوردگی می شوند. وقتی به سونا می روید هوایی که استنشاق می کنید بالاتر از ٨٠ درجه است و این درجه حرارت باعث از بین رفتن ویروس های سرماخوردگی می شود.

6- در هوای آزاد تنفس کنید
استفاده منظم از هوای آزاد مهم است. به خصوص در هوای سرد زمانی که سیستم حرارت مرکزی، بدن شما را خشک می کند و شما را نسبت به ویروس سرماخوردگی آسیب پذیرتر می کند. همچنین اکثر افراد زمانی که هوا سرد است در خانه و محوطه های بسته می مانند بنابراین میکروب های بیشتری در اتاق های خشک و شلوغ در حال گردش است.

7- ورزش های منظم داشته باشید
ورزش های آیروبیک باعث پمپاژ بیشتر خون توسط قلب، تنفس سریع تر و انتقال اکسیژن بیشتر از ریه به خون و تعریق بیشتر بدن می شود. این ورزش ها باعث افزایش سلول های مقابله کننده با ویروس در بدن می شود.

8- غذاهای گیاهی بخورید
مواد شیمیایی طبیعی موجود در گیاهان باعث افزایش ویتامین های بدن می شود. بنابراین قرص های ویتامین را کنار گذاشته، میوه و سبزیجات سبز تیره از قبیل: اسفناج، هویج، کاهو و گوجه فرنگی و دیگر مواد این چنینی مصرف کنید.

9- ماست را در برنامه غذایی روزانه قرار دهید
مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانه یک فنجان ماست کم چرب می تواند حساسیت شما را به سرماخوردگی تا ٢۵ درصد کاهش دهد.

10- هرگز سیگار نکشید
آمار نشان می دهد که سیگاری ها بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند. حتی نزدیک به افراد سیگاری بودن به طور واضح سیستم ایمنی را از بین می برد. دود راه های هوایی بینی را خشک کرده، مژک های آن را فلج می کند.

11- راحت و آسوده باشید.
اگر بتوانید آرامش داشته باشید، می توانید سیستم ایمنی خود را به هنگام نیاز فعال کنید. تمرین کنید که در ذهن تصاویر آرامش بخش و شاد تصور کنید. این کار را روزانه به مدت ٣٠ دقیقه تا ماه ها تکرار کنید. افرادی که سعی می کنند آرام باشند، اما در واقع خسته اند، در مواد شیمیایی خونشان هیچ تغییری دیده نمی شود.

 

پایگاه فرهنگی هنری ایران ناز