وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ده تأثیر دیابت بر عملکرد بدن

ده تأثیر دیابت بر عملکرد بدن
آثار و عوارض دیابت بر بدن ما یكی دوتا نیست؛ از فرق سر (مغز و چشم) تا نوك پای‌مان (زخم‌های پوستی كف پا) ممكن است با این بیماری درگیر شود.

مراقبت‌های كلی در افراد دیابتی
1. كنترل قندخون:

الف) كنترل هموگلوبین ای‌وان‌سی هر 3 تا 4 ماه

ب) كنترل قندخون با گلوكومتر كه در مورد دیابت نوع 1، 3 تا 4 بار در روز و در مورد دیابت نوع 2، حداقل 2 بار در روز توصیه می‌شود.

به‌طور كلی قند ناشتا در بیماران دیابتی باید بین 80 تا 130 و 2 ساعت پس از صرف غذا، كمتر از 180 باشد.

2. كنترل فشارخون كه میزان آن باید همواره كمتر از 13 روی 8 باشد.

3. كنترل منظم میزان چربی‌خون

4. ترك سیگار: مصرف سیگار یكی از عوامل عمده آرترواسكلروز است به طوری كه عوارض قلبی در مردان مبتلا 2 و در زنان دیابتی 4 برابر افراد عادی است و در صورتی كه این افراد سیگاری باشند این میزان 13 برابر خواهد شد.

1. قلب
عـوارض
سكته‌های قلبی، حدود 2 تا 4 برابر در افراد دیابتی شایع‌تر است. این عارضه در مورد بیماران مبتلا به دیابت غالبا بدون علایم هشداردهنده اتفاق می‌افتد. آرترواسكلروز (تصلب شرایین) در عروق قلب این بیماران بسیار شایع است. فشارخون بالا یكی از عوارضی است كه بسیاری از افراد مبتلا به دیابت با آن دست به گریان هستند.

مـراقبت‌ها
توصیه می‌شود افراد مبتلا به دیابت نوع 2 كه 10 سال از تشخیص بیماری آنها می‌گذرد برای انجام تست ورزش به پزشك متخصص مراجعه كنند. بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نیز كه 15 سال از تشخیص بیماری آنها می‌گذرد باید تست ورزش را انجام دهند.

همچنین انجام تست ورزش زیر نظر پزشك متخصص به بیماران دیابتی كه سن آنها بیش از 35 سال است توصیه می‌شود. به جز این موارد، تست ورزش برای مبتلایان به دیابت كه دچار عوارضی مانند عوارض چشمی، كلیوی، عروق محیطی، چربی خون بالا و فشارخون هستند نیز لازم است.

2. کلیه
عـوارض
دفع پروتئین (پروتئینوری) صدمه دیدن كلیه‌ها در ادامه نارسایی كلیه، دیالیز و در نهایت پیوند كلیه مشكلاتی است كه در صورت عدم كنترل مناسب قندخون برای افراد مبتلا به دیابت به وجود می‌آید.

مـراقبت‌ها
یكی از آزمایش‌های ضروری برای كنترل عملكرد كلیه در بیماران مبتلا به دیابت انجام تست ادرار 12 یا 24 ساعته برای كنترل میكروآلبومین است. این آزمایش در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید بلافاصله پس از تشخیص بیماری و در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، 3 سال پس از تشخیص بیماری انجام شود. تست ادرار 24 ساعته در بیماران دیابتی به صورت منظم و سالانه توصیه شده است.

3. دستگاه دفع ادرار
آستانه جذب قند در ادرار 180 است. یعنی اگر قند خون در افراد بالاتر از این مقدار باشد، مقداری از قند وارد ادرار شده و می‌تواند محیط مناسبی را برای رشد باكتری‌ها فراهم آورد.

4. دستگاه تناسلی

5. پا
عـوارض
15 درصد بیماران دیابتی بر اثر عوارض این بیماری دچار زخم پا و 15 درصد از این تعداد نیز به همین دلیل دچار قطع عضو می‌شوند. یعنی در هر 30 ثانیه یك پا در دنیا به دلیل ابتلا به دیابت قطع می‌شود. این در حالی است كه 80 درصد از این موارد به راحتی قابل پیشگیری است. به‌طور كلی بعد از تصادفات و تروما، دیابت بیشترین دلیل قطع عضو در دنیا را به خود اختصاص داده است.

مـراقبت‌ها
بیماران مبتلا به دیابت باید به اصول مراقبت از پاها توجه خاص داشته باشند. پاها باید در ویزیت به وسیله پزشك مورد معاینه قرار بگیرد.

پاها باید به‌طور منظم با آب ولرم شسته و خشك شوند. (خشك كردن پاها به خصوص میان انگشتان در جلوگیری از بروز عفونت‌های قارچی بسیار موثر است).

این اندام باید روزانه توسط خود بیمار مورد بررسی قرارگیرد تا در صورت بروز زخم، اقدامات بعدی در مورد آن انجام شود. افراد دیابتی باید در مورد انتخاب كفش خود نیز دقت داشته باشند. كفش این بیماران حتی‌المقدور باید از انواع طبی باشد تا مورد آسیب نبیند.

6.مغز
یكی از بخش‌هایی بر اثر ابتلا به دیابت و عدم كنترل آن می‌تواند دچار آسیب جدی شود، عروق مغزی است. البته انسداد عروق در بیماران دیابتی تقریبا در تمام نقاط بدن دیده می‌شود ولی این موضوع در عروق مغز به دلیل حساسیت بالای این عضو می‌تواند موجب بروز سكته‌های مغزی و صدمات جبران‌ناپذیر در فرد شود.

7.چشم
عـوارض
عدم توجه به عوارض چشمی دیابت می‌تواند مشكلات زیادی را برای فرد ایجاد كند. آب‌مروارید یا كدورت عدسی چشم، یكی از بیماری‌هایی است كه در افراد مبتلا به دیابت بسیار شایع‌تر از افراد عادی است. پرده پشت چشم (شبكیه) نیز از قسمت‌هایی است كه در معرض آسیب‌های چشمی بیماری دیابت قرار دارد. شبكیه در صورت عدم توجه به كنترل به موقع قندخون می‌تواند دچار خون‌ریزی شود.

مـراقبت‌ها
فرد مبتلا به دیابت نوع 2 از زمان تشخیص بیماری باید به شكل سالانه به متخصص چشم‌پزشك مراجعه كند. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیز 3 سال پس از زمان تشخیص بیماری
باید به صورت سالانه این معاینه‌ها را انجام دهند.

8.دستگاه گوارش
گاستروپارزی:
در بیماران مبتلا به گاستروپارزی، تخلیه معده به تاخیر می‌افتد و بیماران احساس پیری زودرس دارند. این مشكل موجب ایجاد حالت تهوع و استفراغ در بیمار دیابتی می‌شود. در صورت درگیری روده‌ها، این بیماری می‌تواند موجب اسهال مزمن در بیماران شود.

9.پوست
عدم كنترل قندخون، می‌تواند موجب بیماری‌هایی نظیر ریزش موهای ساق پا، خارش، نازك شدن پوست پا، عفونت‌های قارچی و پیگمانته شدن پوست و تغییر رنگ آن شود. دیابت از یك سو موجب كاهش تعریق بدن می‌شود كه این نقص موجب كم شدن رطوبت بدن و ترك خوردن پوست و ایجاد عفونت می‌شود. از سوی دیگر تعریق در اندام‌های خاصی مانند كف دست را افزایش می‌دهد. تعریق زیاد در دست‌ها موردی است كه بسیاری از بیماران از آن شكایت دارند.

10.افسردگی و مشكلات روانی
عـوارض
بیش از 40 تا 50 درصد بیماران دیابتی دچار آزردگی روانی، 20 تا 25 درصد دچار مراحل شدید افسردگی و 40 تا 50 درصد آنها دچار حالات اضطرابی هستند. از علایم هشداردهنده این حالات تغییر در خواب، تغییر در عادت غذایی، ‌خستگی مداوم، بی‌قراری، تغییر حافظه، كم شدن اعتماد به نفس، احساس گناه و… است.

مـراقبت‌ها
در این مورد باید به بیمار كمك شود تا مهارت سازگاری با شرایط جدید خود را كسب كند. 3 عامل موثر در این مورد عشق، ایمان و شوخ‌طبعی است و اطرافیان در برقراری شرایط مطلوب آن برای بیمار نقش عمده‌ای ایفا می‌كنند.