وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

گزارشی از عجایب و تاریخچه هالیوود

گزارشی از عجایب و تاریخچه هالیوود
هالیوود مرکز سینمای جهان است؛ سرزمینی با کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی چون کمپانی فاکس قرن بیستم، برادران وارنر، کلمبیا پیکچرز، پارامونت، مترو گلدین مایر و یونیورسال که هر کدام از این نام‌ها بخشی از بزرگ‌ترین امپراتوری سینمای جهان را تشکیل داده‌اند؛ امپراتوری‌ای که با نام هالیوود، نام‌ها و چهره‌های زیادی را به عنوان ستاره سینما به‌دوستداران این عرصه معرفی کرده است.

به گزارش آفتاب، دانستنی‌ها در این باره نوشته است، تاریخچه مکانی به نام هالیوود به عنوان یک منطقه مسکونی و شناخته شده، به حدود ۱۲۰ سال پیش بازمی‌گردد؛ اگرچه، این کاشفان اسپانیایی بودند که برای اولین بار به منطقه‌ای وارد شدند که امروزه با نام هالیوود شناخته می‌شود و شهرت جهانی دارد. در آن زمان سرخپوست‌ها در دره‌های کوهستان‌های «سانتامونیکا» زندگی می‌کردند.

پس از آن این منطقه از سوی دولت اسپانیا به دو بخش تقسیم شد. به این ترتیب بخش غربی «رانچو لابری» و بخش شرقی به «رانچو لوس فیلز» نامگذاری شد و در ‌١٨٧٠ تبدیل به منطقه‌ای برای کشاورزی شد. در سال ‌١٨٨٦ مردی با نام«ویلکاکس» رانچو لابریه را خریداری کرد و همسرش اسم منطقه را به «هالیوود» تغییر داد. طی چند سال «ویلکاس» با جمع آوری بودجه‌ کافی به ساخت کلیسا، مدارس و کتابخانه اقدام ورزید و به این ترتیب هالیوود به منطقه‌ا‌ی ثروتمند تبدیل شد.

جامعه‌ هالیوود درسال ‌١٩٠٣ به ثبت می‌رسد، اما استقلالش به دلیل کمبود آب زیاد دوام نمی‌آورد و در سال ‌١٩١٠ به اجبار به لس‌آنجلس ملحق می‌شود. در سال ‌١٩١١ شرکت نستور (Nestor) اولین استودیوی فیلم هالیوود را در یک گوشه این منطقه افتتاح می‌کند. پس از آن «سسیسل .ب. دومیل» و «دی.دبلیو. گریفیث» به عنوان اولین کارگردان‌ها کارشان را در هالیوود شروع کردند. یک روایت حاکی ازآن است که در سال ۱۹۱۰ گریفیث و دوستانش اولین کسانی بودند که به هالیوود سرک کشیدند.

آنها اول شروع به فیلمبرداری در زمینی خالی نزدیک خیابان جورجیا در مرکز شهر لس‌آنجلس کردند. اما کمپانی مربوطه که بیوگراف نام داشت، تصمیم گرفت که مکان‌های جدیدی را پیدا کند و چندین مایل به سمت شمال به دهکده کوچکی که بسیار مناسب بود سفر کردند و کمپانی و کادر فیلمبرداری کلی از محل اقامت جدید و فضاهایی که برای فیلمبرداری در اختیارشان قرار می‌داد لذت بردند. این محل، هالیوود نام داشت. پس گریفیث اولین فیلم هالیوودی را برای کمپانی بیوگراف ساخت که درباره کالیفرنیای قدیم بود؛ زمانی که این منطقه به مکزیک تعلق داشت.

اما روایت جدی‌تر که همه آن را سرآغاز فیلمسازی حرفه‌ای در هالیوود می‌دانند مربوط به سفر سسیل.ب.دومیل و دوستانش به منطقه هالیوود و ساخت فیلم «مرد زن‌نما» در استودیوی شرکت نستور است. دومیل این فیلم را در سال ۱۹۱۴ و زمانی که فقط ۳۳ سال داشت ساخت، فیلمی که اول قرار بود لوکیشن آن اطراف نیویورک باشد اما نشد و بعد هم پس از سفر از شرق به غرب آمریکا، باران‌های آریزونا گروه را به کالیفرنیا کشاند و بعد از موفقیت این فیلم و پرآوازه شدن هالیوود بود که سینماگران آمریکایی که تا آن زمان در نیویورک ساکن بودند و از گرانی ساخت فیلم عاجز شده بودند، به کالیفرنیا، لس‌آنجلس و هالیوود سرازیر شدند تا تاریخ سینما ورق بخورد. دومیل هم همانجا زمین‌های زیادی خرید و استودیوی معروف خودش را تاسیس کرد.

مسافران هالیوود
جماعت زیادی از چهار گوشه آمریکا و اروپا برای هنرپیشه شدن و یافتن کسب و کار بار سفر به سوی هالیوود بستند؛ هالیوودی که نام خود را از آن گیاه سبز پیچه‌ای که در دشت حومه لس‌آنجلس زیاد دیده می‌شد گرفت. در میان این مسافران چارلی چاپلین سرشناس‌ترین مسافری بود که وارد هالیوود شد تا آثار جاودان خود را خلق کند.

 
جمعیت ۵هزار نفره لس‌آنجلس در کمترین مدت بعد از این اتفاق ۲۰ برابر شد و کسب و کار در آن شهر رونق گرفت. زمین‌های بی‌ارزش حومه شهر گران شده که متری چند هزار دلار معامله می‌شد. کارگاه‌ها و دفاتر آرتیست‌سازی و آموزش بازیگری مثل قارچ از زمین سبز می‌شدند و اغلب تازه‌واردانی که وارد شهر می‌شدند رویایی جز بازیگری نداشتند. حالا کمپانی‌های نیویورکی رو به فراموشی رفته و قلب سینما در هالیوود می‌تپید.

کمپانی‌های فیلمسازی هالیوود
از آنهایی که پس از سیسیل ب دومیل به هالیوود آمدند و تاریخ‌ساز شدند، می‌شود به آدولف زوکر اشاره کرد که کمپانی پارامونت را تاسیس کرد. لوئیسی مایر و ساموئل گلدوین کمپانی متروگلدین مایر را بنا گذاشتند و در کنار آنها،کارل لامل یونیورسال را به وجود آورد. این پایان کار نبود چرا که در کنار این نام‌ها برادران وارنر و ویلیام فاکس که بزرگ‌ترین کمپانی‌های هالیوود را به وجود آوردند،جزو مهاجران فقیر و بی‌بضاعتی بودند که با ایجاد سالن‌های محقر نمایش فیلم و ارائه بلیت‌های ارزان‌قیمت سرمایه‌ای جور کرده و کمپانی‌های خود را بنا کردند.

ستاره‌های هالیوود در شهر ستارگا
چارلی چاپلین از انگلیس آمد، گرتا گاربور از سوئد، والنتینو از ایتالیا و مارلین دیتریش از آلمان چند ستاره دیگر معروف آن روزگار نیز جزو مهاجرانی بودند که برای آزمودن بخت خود در عرصه بازیگری جلای وطن کرده و راهی هالیوود جادویی شدند که خیلی از آنها با عنوان ستاره‌های هالیوود شهره شدند. برای همین لس‌آنجلس قبل از شهرت به « شهر فرشته‌ها» به «شهر ستاره‌ها» معروف بود؛ ستاره‌هایی که نحوه لباس پوشیدن و رفتار و کردارشان در فیلم‌ها به عنوان رفتار و مد در سراسر آمریکا و بعدها در تمام دنیا تقلید می‌شد.

 
به عنوان نمونه نوع آرایش سبیل کلارک گیبل، ستاره فیلم « بر باد رفته» تا مدت‌ها از سوی طرفدارانش تقلید می‌شد. سیگار کشیدن و موی کرنلی همفری بوگارت، یقه بالا زده جیمز دین و حتی کفش و لباس کلینت ایستوود و نحوه کبریت کشیدنش از همین نمونه‌های دنیای مد بود که تا سال‌ها توسط جوانان علاقه‌مند به سینما تقلید می‌شد.

از هالیوود تا لاله‌زار
بعد از شهرت هالیوود در ایالات متحده آمریکا بعضی از کشورها هم به این فکر افتادند که آنها هم مثل هالیوود مرکزیتی برای سینما و هنرپیشگی ایجاد کنند که «چینه‌چیتا» در ایتالیا و بالیوود در هندوستان راه‌اندازی شد. در ایران نیز لاله‌زار مرکزیتی برای سینما و تئاتر بود. لاله‌زار هم مثل هالیوود نام خود را از لاله‌هایی گرفته بود که در آن سبز می‌شد.‌در دهه ۵۰ بیشتر استودیوهای فیلمسازی ایران در خیابان لاله‌زار و خیابات منتهی به آن بود. میترا فیلم‌«پارس فیلم بعدی» برادران کوشان،اولین استودیویی بود که روی سینما متروپل در طبقه دوم این محل تاسیس شد.

استودیو بدیع و بعدها استودیوهای دیگری هم در لاله‌زار به وجود آمد. جوانانی که در دهه ۵۰ شمسی در لاله‌زار وحوالی آن قدم می‌زدند علاوه بر دیدن پوستر و آفیش‌های سردر سینماهای بی‌شمار لاله‌زار، در حاشیه این خیابان عکس‌های هنرپیشه‌های آن زمان را می‌دیدند که توسط دستفروشان عرضه می‌شد.