وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بی‌خانمان دیروز، میلیاردر امروز

بی‌خانمان دیروز، میلیاردر امروز
جان پل دوجوریا فردی خانه به دوش بود كه در نهایت تبدیل به یكی از میلیاردرهای جهان شد. او با ثروت 4 میلیارد دلار در سال 2010 از سوی مجله فوربز به عنوان دویست و دوازدهمین فرد ثروتمند جهان معرفی شد.
جان پل جونز دوجوریا در 13 آوریل سال 1944 همسایگی اكوپارك در لس‌آنجلس در ایالت كالیفرنیا متولد شد. پدر او مهاجری ایتالیایی و مادرش مهاجری یونانی بود. والدین جان پل زمانی كه او دو ساله بود از هم جدا شدند. جان پل در 9 سالگی به همراه برادر بزرگ‌ترش برای اینكه كمك خرج خانواده باشند، شروع به فروش كارت‌های كریسمس و روزنامه كردند.
 
این دو برادر حوالی ساعت 3 صبح از خواب بیدار می‌شدند تا بتوانند روزنامه‌ها را به درب منزل مشتریان تحویل دهند. زمانی كه معلوم شد مادر آنها قادر نیست زندگی فرزندانش را تامین كند،‌ آنها را به پرورشگاه فرستادند.

به نوشته «دنیای اقتصاد»، دوجوریا بیشتر دوران جوانی خود را در دسته‌های خیابانی در شرق لس‌آنجلس گذراند، اما زمانی كه معلم ریاضی‌اش در دبیرستان جان مارشال به او گفت هرگز در هیچ كاری در زندگی موفق نخواهد شد، تصمیم گرفت تغییر كند.

جان پل دوجوریا در سال 1962 از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. او دو سال را در نیروی دریایی ایالات متحده‌گذراند و پس از آن در شغل‌های مختلفی چون سرایداری، لوله‌كشی گاز، تعمیر دوچرخه تا فروش دائره المعارف‌ها، ماشین‌های فتوكپی و حتی فروش بیمه‌های عمر مشغول به كار شد.

 
جان پل كه در دهه دوم زندگی خود بود و بیش از آن مغرور بود كه دست كمك به سوی كسی دراز كند، ناگهان خود را فردی بی خانمان و فقیر یافت كه قوطی‌های نوشابه و كنسرو را می‌فروخت تا پول اندكی به دست آورد و كمی‌ غذا برای خود بخرد.

او حتی شب‌ها در ماشین می‌خوابید. اما مهم نبود كه چقدر این وضعیت سخت باشد. او به هر حال توانست این وضعیت را پشت سر بگذارد. در نهایت سرنوشت دوجوریا زمانی كه توانست در جایگاه بازاریابی اولیه مجله تایمز استخدام شود، تغییر كرد. كمی ‌بعد او به عنوان مدیر انتشار مجله در لس‌آنجلس انتخاب شد.

دوجوریا اولین بار زمانی كه در سال 1971 به استخدام یك شركت تخصصی پیشتاز در زمینه تولید محصولات سالن‌های آرایشگاه در آمریكا درآمد با دنیای محصولات مراقبت از مو آشنا شد. البته او به خاطر مخالفت‌هایش بر سر استراتژی‌های كسب و كار از این كار اخراج شد.

 
دوجوریا در سال 1980 به همراه دوستش، پل میشل كه یك آرایشگر بود، شركت جان پل میشل سیستمز را با دریافت وامی‌750 دلاری راه اندازی كرد. پل میشل در آن زمان یكی از تاثیرگذارترین طراحان موی آمریكا بود. آنها لوسیون‌ها و مجموعه‌هایی مخصوص مو و روش‌هایی برای مدل دادن به مو را ارائه كردند كه در آن زمان بسیار انقلابی بود.

دوجوریا و میشل در ابتدا خود برای فروش محصولاتشان به آرایشگاه‌ها می‌رفتند و از استراتژی ای استفاده می‌كردند كه تا آن زمان استفاده نشده بود. آنها محصولات خود را به شكل رایگان در آرایشگاه‌ها به نمایش گذاشته و امتحان می‌كردند.

پل میشل در سال 1989 از دنیا رفت و پسرش،‌ آگوست، به زودی راه پدرش را دنبال كرد و به شكلی خستگی‌ناپذیر كار كرد تا احترام همكارانش در شركت را به دست آورد.

امروزه شركت جان پل میشل سیستمز بیش از 90 محصول مراقبت از مو را تولید می‌كند كه در بیش از 90 هزار آرایشگاه در ایالات متحده و در بیش از 45 كشور دنیا به فروش می‌روند. فروش سالانه این شركت در حدود 900 میلیون دلار است.

دوجوریا كه به یافتن منابع انرژی جایگزین علاقه دارد به تامین مالی اولین پالایشگاه نفت دوستدار طبیعت در تونس كمك می‌كند. او همچنین روی اتومبیل‌هایی كه با انرژی خورشیدی كار می‌كنند سرمایه گذاری كرده است. دوجوریا علاوه بر شركت اصلی خود در حوزه‌های زیاد و متنوع دیگری سرمایه گذاری كرده است. وی همچنین میلیون‌ها دلار به جنبش‌های خیریه متنوع كمك مالی كرده كه به واسطه این كمك‌ها جوایز متعددی نیز دریافت كرده است.

 
او اعتقاد دارد كه هر كدام از انسان‌ها در هر روز مسوولیتی دارد برای این كه این دنیا را به مكانی بهتر برای زندگی تبدیل كند. او همچنین بر این باور است كه هیچ كاری در دنیا ارزش انجام دادن را ندارد، مگر اینگه از انجام آن لذت ببرید.

جان پل دوجوریا ازدواج كرده و 6 فرزند و 4 نوه دارد. وی در حال حاضر ساكن اوستین در ایالت تگزاس است.