وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

افزایش وام خرید مسكن در سال 1390

افزایش وام خرید مسكن در سال 1390
بانك‌مركزی برای وام 27 میلیونی كه رای نیاورد پیشنهاد كرده بود كه متقاضیان تسهیلات خرید با 18 ماه سپرده‌گذاری، بتوانند 27 میلیون تومان وام دریافت كنند.
 
دنیای اقتصاد نوشت:
تكلیف تسهیلات خرید مسكن با تغییر محتویات بسته پیشنهادی بانك‌مركزی، به نفع منتقدان وام خرید، نهایی شد.

بر طبق آنچه به عنوان تصمیم قطعی مورد قبول مسوولان بانك‌مركزی و وزارت مسكن تنظیم شده، متقاضیان وام خرید مسكن در سال 90 می‌توانند از 20 میلیون تومان تسهیلات بانكی منتفع شوند. وام خرید مسكن در سال جاری فقط توسط بانك مسكن پرداخت می‌شود و كماكان سایر بانك‌های خصوصی و دولتی از ارائه این نوع تسهیلات منع هستند.

بانك‌مركزی اواخر سال گذشته در بسته سیاستی پولی سال90، افزایش وام خرید مسكن از 18 میلیون به 27 میلیون تومان را مطرح كرده بود كه درست یك روز بعد از انتشار جزئیات آن، موضع‌گیری‌های تند نسبت به افزایش 5/1 برابری این تسهیلات آغاز شد به‌طوری‌كه چند روز بعد از آن برخی اعضای شورای پول و اعتبار پیشنهاد افزایش خفیف وام خرید مسكن را مطرح كردند.

 
در قالب افزایش خفیف وام، قرار بود تسهیلات به 22 میلیون تومان تبدیل شود، اما اكنون گزینه افزایش 2 میلیونی و پرداخت حداكثر 20 میلیون تومان وام خرید مسكن، مورد اشتراك نظر مخالفان و موافقان این تسهیلات در دولت قرار گرفته است كه به نظر می‌رسد این رقم برای كمك هزینه خرید مسكن كاملا غیرموثر باشد. تسهیلات خرید مسكن در سال 84 از 12 میلیون تومان به 18 میلیون تومان افزایش پیدا كرد اما از سال 86 كه قیمت مسكن بیش از 80 درصد رشد كرد تا كنون، اجازه افزایش حجمی این تسهیلات داده نشده است.

مسوولان بخش مسكن و برخی مشاوران اقتصادی مسوولان ارشد دولت معتقدند تسهیلات خرید اگر افزایش یابد بلافاصله شرایط تحریك قیمت مسكن مهیا خواهد شد و اگر چه نیت این افزایش وام ارتقای قدرت خرید است، اما در نهایت به ضرر خریداران مسكن تمام می‌شود. اما در بانك‌مركزی نظرها بر این است كه تسهیلات خرید مسكن لااقل باید برای خرید‌های مصرفی متناسب با قیمت‌ روز ملك، افزایش یابد.

با ابلاغ بسته سیاستی نظارتی بانك‌مركزی ظرف روزهای آینده، بانك‌مسكن اجازه پیدا می‌كند به سپرده‌گذارانی كه حداقل یك‌سال مبلغی معادل 9 میلیون تومان را در بانك سپرده‌گذاری می‌كنند، 20 میلیون تومان تسهیلات خرید مسكن با نرخ سود 11 درصد پرداخت كند.

بانك‌مركزی برای وام 27 میلیونی كه رای نیاورد پیشنهاد كرده بود كه متقاضیان تسهیلات خرید با 18 ماه سپرده‌گذاری، بتوانند 27 میلیون تومان وام دریافت كنند.

گزارش دنیای‌اقتصاد از جدیدترین تصمیم گرفته شده درباره تسهیلات مسكن، همچنین حاكی است تسهیلاتی كه پیش از این سازنده‌ها می‌توانستند از صندوق سپرده‌گذاری ساخت در بانك مسكن دریافت كنند برای سال جدید 2 میلیون تومان افزایش پیدا می‌كند.

 
این صندوق كه در بانك مسكن قرار دارد بعد از یك دوره 16 ماهه سپرده‌گذاری 9 میلیونی، 18 میلیون تومان تسهیلات برای ساخت هر واحد مسكونی پرداخت می‌كرد، اما مقرر شده این تسهیلات نیز در سال 90 به 20 میلیون تومان افزایش یابد.