وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نگرانی و بی خوابی موجب افزایش بیماری قند و دیابت میشود

بنا بر تحقیقی که در سوئد انجام شده ،اضطراب، افسردگی و بی خوابی خطر ابتلا به بیماری قند را در مردان افزایش می دهد. به گزارش ایرنا, این محققان کشف کرده اند که خطر ابتلا به نوع دوم از بیماری دیابت در مردانی که "فشار روحی" زیادی دارند بیش از دو برابر مردانی است که کمتر دچار تنش می شوند.
به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی این تحقیق که با مشارکت دو هزار و 217 مرد 70 تا 51 ساله و همچنین سه هزار و 100 زن انجام گرفته است، ارتباطی میان تنش با ابتلا به بیماری قند در زنان پیدا نکرده است.
محققان سوئدی نتیجه تحقیقات خود را در مجله "طب دیابت" چاپ کرده اند و در آن آورده اند که تنش روانی ممکن است بر تنظیم هورمون ها توسط مغز تاثیر بگذارد. 10 سال پیش محققان از مردانی که قند خون آنها در حد نرمال بوده است درباره میزان فشارهای روانی آنها از جمله اضطراب، بی خوابی و افسردگی سوال کردند بعد از هشت تا 10 سال قند خون آنها را آزمایش کردند. مردانی که بیشترین تنش روحی داشته اند بیش از دو برابر مردانی که تنش کمتری داشته اند به بیماری دیابت مبتلا شده بودند.
تحلیل بیشتر نتیجه تحقیقات نشان داد که این ارتباط مستقل از سایر عوامل، از جمله سن، وزن بدن، سابقه دیابت در خانواده، مصرف سیگار، فعالیت جسمانی و طبقه اجتماعی و وضع مادی بوده است.
پرفسور آندرس اکبوم، از موسسه کارولینسکای سوئد، گفت که پیش از این محققان ارتباط میان افسردگی و امراض قلبی را کشف کرده بودند و به ارتباط میان افسردگی و دیابت نیز مشکوک شده بودند. او گفت: "ممکن است این ارتباط نتیجه تاثیر تنش روانی بر تنظیم هورمون ها توسط مغز باشد، چون افسردگی روی رژیم غذایی فرد و همچنین فعالیت بدنی او اثر منفی می گذارد."
پرفسور اکبوم، افزود که زنان و مردان معمولا از استراتژی های متفاوتی برای تحمل تنش روانی استفاده می کنند که ممکن است تفاوت در تاثیر استرس بر قند خون را توضیح دهد: "زنان به طرق مختلف علائم تنش و افسردگی خود را ابراز می کنند در حالی که مردان کمتر حاضرند اذعان کنند که چنین احساساتی دارند و معمولا با مشروب خواری و مصرف مواد مخدر و دیگر رفتارها این نوع احساسات را سرکوب می کنند."
خواب پریشان خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد
مطالعات قبلی نشان داده بود که میان دیابت و کمبود خواب ارتباط وجود دارد اما بر اساس تحقیق دیگری محققان آمریکا نیز می گویند خواب پریشان می تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش دهد. تیم محققان دریافت که تعدادی داوطلب پس از چند شب بدخوابی، به خاطر بیدار شدن در اثر صدای بلند درست در هنگام فرو رفتن به خواب عمیق، نسبت به انسولین مقاومت نشان دادند.
این ناتوانی بدن در عدم تشخیص علائم انسولین به بالا رفتن سطح قند خون، افزایش وزن، و در نهایت ابتلا به دیابت نوع دوم منجر می شود. مطالعات قبلی نشان داده بود که میان دیابت و کمبود خواب ارتباط وجود دارد.
همچنین از قبل معلوم بود که عمیق ترین خواب، موسوم به خواب موج-آرام، به تغییراتی در بدن که بر متابولیسم تاثیر می گذارد مربوط است. برای آزمایش کردن تاثیر کیفیت خواب بر کنترل گلوکوز خون، 9 مرد و زن سالم ابتدا برای دو شب متوالی تحت نظر قرار گرفتند تا الگوهای عادی خواب در آنها مشخص شود. سپس برای سه شب متوالی پس از آن، محققان آنان را هر گاه به خواب عمیق فرو می رفتند با صدای بلند بیدار کردند. البته در این مدت میزان خواب آنها در مجموع ثابت ماند.
پس از تزریق گلوکوز به داوطلبان و اندازه گیری میزان قند خون و واکنش انسولینی آنان در ساعات روز، محققان دریافتند که حساسیت هشت نفر از آنها در مقابل انسولین کمتر شده است.
دکتر ارسا تاسالی، سرپرست تحقیقات، گفت که افزایش موارد دیابت نوع دوم نگران کننده است و مهم است عوامل آن به خوبی درک شود. وی گفت: "ما قبلا نشان داده بودیم که محدود کردن مقدار خواب در افراد بالغ اما جوان تحمل بدن در برابر گلوکوز را پایین می آورد." "داده های جدید نشان می دهد که نه تنها کاهش میزان خواب، بلکه افت کیفیت خواب نیز در خطر ابتلا به دیابت نقش دارد."


پایگاه فرهنگی هنری ایران ناز