وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چرا ایدز سرلوحه فعالیتهای بهداشتی جهان شده است ؟

ناگهان در سال ۱۹۸۱ نوعی بیماری نقص ایمنی ناشناخته در دنیا گزارش گردید و ایدز ( AIDS ) سندرم نقص ایمنی اکتسابی Acquired immuno deficiency syndrome نامیده شد تخمین زده شده که در انتهای سال ۲۰۰۱ حدود ۶۳ میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز شده اند که تا به حال ۲۳ میلیون نفر بخاطر این بیماری جان خود را از دست داده اند . سرعت پیشرفت آن در جهان سوم ( آفریقا و آسیا ) بسیار نگران کننده می باشد . در سال ۲۰۰۱ در هر ۲۴ ساعت ۱۴۰۰۰ مورد جدید آلوده شده اند که نیمی از آنها بین ۲۴-۱۵ سال سن دارند و اگر مراقبت لازم انجام پذیرد قبل از ۳۵ سالگی یعنی در اوج جوانی فوت می کنند .
● عامل بیماری ایدز :
عامل بیماری ایدز ویروس است که ویروس نقص ایمنی انسانی ( HIV ) Human Immuno Deficiency Virus نامیده شد . انسان تنها میزبان این ویروس است و بیشترین سلولهای درگیر لنفوسیت ها گلبولهای سفید تک هسته ای خون ( سلولهای میکروگلیال ) سلولهای بخش خاکستری مغز و سلولهای لانگرهانس پوست می باشند . لنفوسیت ها نقش موثری در سیستم دفاعی بدن دارند و ویروس HIV با تکثیر در سلولها باعث اختلال در فعالیت و نهایتا مرگ آنان می شود .
● علائم بالینی :
فرد آلوده از زمان ورود ویروس به داخل بدن و شروع آلودگی تا پایان عمر علائم مختلفی را تجربه می کند و به همین دلیل به این بیماری سندرم یعنی مجموعه ای از علائم و بیماریهای مختلف گفته می شود . سیر طبیعی بیماری و بروز بستگی به بیماریزایی ویروس ، تعداد ویروس ، راه انتقال و وضعیت ایمنی میزبان در مراحل مختلف دارد . وضعیت ایمنی شخص بستگی به سن ، جنس ، سابقه بیماریهای مزمن ، اعتیاد ، بیماریهای عفونی بخصوص ویروسی که در سیر بیماری دچار می شود و در نهایت وضعیت روحی شخص و نحوه همکاری آن فرد با گروه مراقبت و درمان است .
● مراحل آلودگی و بیماری عبارتند از :
۱) عفونت حاد اولیه
۲) مرحله بی علامت
۳) مرحله بزرگی غدد لنفاوی منتشره پایدار
۴) مرحله سندرم ایدز
▪ علائم عمومی
▪ علائم عصبی
▪ عفونت های ثانویه
▪ سرطانهای ثانویه
▪ سایر موارد
از زمان ورود ویروس به بدن تا شروع بیماری ایدز ممکن است بیش از ۱۵-۱۰ سال طول بکشد . در این مدت افراد آلوده از نظر ظاهری سالم هستند .
● تشخیص :
تشخیص آلودگی به ویروس ایدز فقط با آزمایش خون اختصاصی میسر است از زمان ورود ویروس به بدن انسان تا زمانی که شواهد آزمایشگاهی پادتن ظاهر شود بین ۶ هفته تا ۶ ماه فاصله وجود دارد که به آن دوره پنجره ای گفته می شود در این دوران فرد آلوده است اما علائم بالینی و آزمایشگاهی را نشان نمی دهد .
● نکات مهم :
۱) پاسخ منفی نمیتواند دلیل عدم آلودگی باشد.
۲) پاسخ مثبت نمی تواند مرحله بیماری را مشخص کند .
● ایدز چگونه سرایت می کند ؟
انسان تنها منبع و مخزن ویروس ایدز است و ویروس در اکثر ترشحات بدن وجود دارد اما تنها خون و مایعات داخل بدن ترشحات جنسی زن و مرد و شیر قابلیت انتقال ویروس را دارند .
● راههای انتقال :
۱) تماس جنسی با فرد آلوده
۲) مادر آلوده به نوزاد و جنین
۳) خون و فراورده های خون
▪ تزریق خون
▪ تزریق فرآورده های خونی
▪ ورود اجسام تیز و برنده آغشته به خون آلوده در پوست
▪ اشتراک سرنگ در معتادان تزریقی
● تماس جنسی :
۸۰% آلوده شدگان به بیماری ایدز در دنیا به دلیل برقراری روابط جنسی با افراد آلوده به این بیماری مبتلا شده اند احتمال انتقال از مرد به زن ۳ تا ۵ برابر بیشتر از زن آلوده به مرد می باشد . خطر انتقال در بین گروههایی که همجنس طلب می باشند ، بمراتب بالاتر است . وجود عفونتهای مقاربتی احتمال انتقال و ابتلاء را تا ۲۰ برابر افزایش می دهد .سابقه اولین ارتباط در سنین پائین و عدم رعایت موازین اخلاقی در ارتباطات از عوامل موثر انتقال محسوب می شود.
● مادر آلوده به نوزاد و جنین :
۱۰% آلودگی های جهان را کودکان تشکیل می دهند ، آلودگی از مادر به کودک در طول حاملگی ، حین زایمان و هنگام شیردهی منتقل می شود . احتمال انتقال بدون پیشگیری ۵۰ – ۳۰ درصد است .
● خون و فرآورده های خونی :
پرخطر ترین راه انتقال ، دریافت خون آلوده است که بیش از ۹۰% احتمال آلودگی وجود دارد . ۳ % از آلوده شدگان به ویروس ایدز از این راه آلوده شده اند . هر وسیله تیز و برنده آلوده که بتواند در پوست یا مخاط خراش ایجاد کند یا وارد بدن شود مانند ابزار پزشکی و دندانپزشکی ، لوازم حجامت ، سوراخ کردن گوش ، خالکوبی ، کاشتن و برداشتن مو ، تیغ سلمانی و مسواک می تواند باعث انتقال ویروس گردد . احتمال انتقال از این راه بسیار ضعیف است ( کمتر از ۵% ) است و کمتر از ۵-۱ % آلودگان در جهان از این راه آلوده شده اند .
اشتراک سرنگ در معتادان تزریقی بعلت ورود حجم بالاتری از خون آلوده مستقیما به داخل رگ فرد دریافت کننده از سایر ابزار انتقال دهنده خون پر خطر تر می باشد و امکان دارد تا ۶۰% احتمال انتقال افزایش یابد . ۱۰% آلوده شدگان به ویروس ایدز در جهان از این راه آلوده شده اند .
انتقال آلودگی علاوه بر اشتراک در سرنگ و سوزن آلوده با استفاده از ابزار تهیه مواد بصورت مشترک و تزریق مواد توسط افراد دیگر نیز امکان پذیر است
● راههای عدم سرایت :
علیرغم جداسازی ویروس ایدز از بزاق ، ادرار ، اشک سرایت در اثر تماس با آنها صورت نمی گیرد . لذا ویروس از راههای تماسهای عادی مثل با هم کارکردن ، همسفر شدن ، غذا خوردن و همچنین استفاده از حمام و استخر و توالت قابل سرایت نمی باشد . ویروس نمی تواند در جامدات زنده بماند ونیش حشرات انتقال دهنده ویروس نمی باشد .
● راههای پیشگیری :
۱) بهترین راه پیشگیری از ایدز خویشتن داری ، پایبندی به اصول اخلاقی ، خانوادگی و اجتناب از بی بندوباری جنسی می باشد .
۲) استفاده از وسیله رایج پیشگیری از بیماریهای جنسی ، در ضمن به منظور آگاهی بیشتر و در صورت نیاز می توان به مراکز بهداشتی – درمانی مراجعه شود .
۳) عدم اعتیاد و عدم تزریق در افراد معتاد توصیه می شود .
۴) از استفاده سرنگ و سوزن مشترک ، ظرف تهیه مواد مخدر مشترک و تزریق توسط فرد دیگر در معتاد تزریقی خودداری شود .
۵) ضد عفونی نمودن سرنگ مصرف شده با مایع سفیدکننده .
۶) قبل از بکار بردن هر گونه وسیله سوراخ کننده پوست از عدم آلودگی ، استریل بودن آن اطمینان حاصل شود .
۷) هرگز از مسواک و تیغ صورت تراشی و سوزن خالکوبی و هر وسیله برنده مشترک استفاده نشود .
اگر بهر علت در معرض خطر باشید با مراجعه به مراکز بهداشت استان و شهرستان و انجام مشاوره و آزمایش ترس و نگرانی را از خود دور نمائید .
● راههای مبارزه :
در برابر تعارفات خانمان سوز مثل سیگار ، مواد مخدر ، شرکت درمجامع خطرناک ، وسوسه در انجام کارهای ناسالم از طرف دوستان و حتی بستگان مقاومت کنید . با ورزش ، مطالعه و انجام کارهای هنری و علمی زندگی خود را پربار ، سودمند و ساالم کنید . به اصول و موازین اخلاقی و انسانی دین مبین اسلام و همه ادیان الهی پایبند باشیم و بدانیم که یکی از مهمترین دلیل انتشار این بیماری در دنیا رفتارهای پر خطر بشر می باشد .
مصرف هر نوع مواد مخدر و الکل باعث هوشیاری و خویشتن داری می گردد ، لذا می تواند انسان را در برابر رفتارهای پرخطر قراردهد .
با آگاهی و کسب نگرش صحیح رفتارهای بهداشتی خود را ارتقاء دهیم .


پایگاه فرهنگی هنری ایران ناز