وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

واکنش به پخش سخنان مردی 3زنه در سیما

واکنش به پخش سخنان مردی 3زنه در سیما
فارس: در یك برنامه زنده تلویزیونی كه چندی پیش از شبكه دوم سیما پخش شد، از مردی دارای سه همسر به برنامه دعوت شده و مجری در گفت و گو با این مرد دلایل تعدد زوجاتش را از او جویا می‌شود. در بخشی از این برنامه مصاحبه شونده دلیل سه بار ازدواجش را «سرگرمی» ،«تنوع»،‌ «میلم می‌كشید»،‌ «خوش‌گذرانی» و …
 
 
بیان می‌كند و در پاسخ به سؤال خانم مجری درباره رضایت همسرانش از ازدواج‌های متعددش عنوان می‌كند كه همسر اولش را بسیار دوست دارد، او با ازدواج‌هایش موافق بوده است چرا كه به طور كلی با همه موافق است، ولی مشكل جسمانی او باعث ازدواج دومش شده است و با همسر دومش نیز چندان تفاهم فكری نداشته است و اقدام به ازدواج سوم كرده است كه از این بابت خوشحال است و احساس خوشبختی می‌كند.
 
پخش این برنامه واكنش‌هایی را درسطح جامعه به خصوص در میان بانوان به همراه داشت كه در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌كنیم:
 
*تعدد زوجات در اسلام شرایط خاص و سنگینی دارد «حسینی» بانویی كه به تازگی وارد زندگی مشترك شده است، درباره حضور مردی كه در یك برنامه تلویزیونی یكی از دلایل داشتن سه همسر را سرگرمی و تنوع عنوان كرده است می‌گوید: شخصیت این مرد از نظر من بسیار ضعیف و غیر قابل دفاع است از آن جهت كه در شریعت اسلام تعدد زوجات شرایط خاص و سنگینی داد و صرف این كه مردی مثل ایشان به واسطه این كه «میلشان كشیده» و یا از روی سرگرمی اقدام به سه بار ازدواج كند اصلاً دلیل موجهی برای تجدید فراش نیست و به نظرم این استدلال خوار و ضعیف كردن وجه زنان است.
 
* پخش برنامه‌ای با موضوع آسیب‌های اجتماعی خوب است وی درباره پخش چنین برنامه‌ای از تلویزیون هم توضیح داد: با پخش این برنامه اصلاً مخالف نیستم چرا كه معتقدم نگفتن از چنین مسائلی نشان دهنده عدم وجود آن در جامعه نیست و بر خلاف كسانی كه می‌گویند قبح تعدد زوجات در این برنامه ریخته شده است، من نظر عكسی دارم و گفت و گوی این مرد با خانم مجری و پاسخ‌های مضحك این مرد به مجری باعث مطرود ساختن این تفكر شد. حسینی معتقد است: پخش برنامه‌هایی كه به موضوع آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد و با حضور كارشناس مجری به نقد و بررسی این مسائل در جامعه می‌پردازد اقدام بسیار خوبی است.
 
*حكمت دعوت از چنینی شخصیتی را متوجه نمی‌شوم محمدی بانوی دیگری كه كارشناس زبان انگلیسی و متأهل است نیز در این باره می‌گوید: تا آن جا كه می‌دانم معمولاً در یك برنامه زنده تلویزیونی از یك شخصیت مثبت كه كار مهم و شاخصی را انجام داده است دعوت می‌كنند تا با بیان دیدگاه‌هایش و اقداماتی كه داشته است، الگویی برای جوانان باشد و یا كسانی را كه در گذشته كارهای نابهنجاری را انجام می‌دادند و اكنون نادم و پشیمان هستند دعوت می‌شود تا با بیان اتفاقات ناخوشایند زندگی‌اش باز هم درس عبرتی برای دیگران باشد.
 
اما من با دیدن این برنامه اصلاً متوجه نشدم كه حكمت دعوت از چنین شخصیتی به یك برنامه تلویزیونی چه بوده است. وی ادامه می‌دهد: اگر بگویند تعداد زوجات كار پسندیده‌ای نیست كه در آن صورت حكم شرعی تعدد زوجات را زیر سؤال برده‌اند،‌اگر می‌خواهند بگویند كه این شخص به زنانش همچون ابزاری برای سرگرمی و خوشگذرانی می‌نگرد و كاری بس خارق‌العاده انجام داده است كه وای بر ما كه غربی‌ها را به استفاده ابزاری از زنان متهم و محكوم می‌كنیم و خودمان مروج آن از طریق رسانه ملی هستم با این حال فكر می‌كنم قبل از پرداختن به یك چنین موضوعاتی به بازخورد نهایی آن هم فكركنند.
 
* مسئولان در پخش زنده برنامه‌ای با این مضامین دقت كنند «ر.ر» یكی از بانوان هنرمند كه از دیدن این برنامه به خشم آمده است دراین باره به فارس می‌گوید: انتخاب چنین موضوع مسئله‌داری كه موافقان و مخالفان بسیاری دارد و حساسیت بسیاری را در بین اقشار مختلف مردم ایجاد می‌كند باید با دقت بیشتری انتخاب و سپس مورد بررسی قرار بگیرد و صرفاً به جذابیت ظاهری این مسائل اكتفا نكنند، ضمن این كه باید مسئولان صدا وسیما درباره پخش زنده این برنامه‌ها تجدید نظر كنند تا در صورت بروز مسائل و مشكلاتی كه در حین اجرای برنامه پیش می‌آید بتوانند از آن پیشگیری كنند.
 
* قبح این مسائل در رسانه ملی ریخته می‌شود ا. معتمدی یكی دیگر از منتقدان پخش این برنامه معتقد است: پخش این برنامه نوعی توهین به شعور مخاطبانش محسوب می‌شود كه با دلایلی واهی و سطحی انگیزه این مرد را در سه ازدواجش به تصویر می‌كشد، به نظر من اگر چه ممكن است این برنامه برای برخی آموزنده و بازدارنده باشد اما به هر حال قبح این گونه مسائل با پخش از رسانه ملی ریخته می‌شود و شاید برای برخی دیگر مهر تأییدی باشد بر تفكر كسانی كه تعدد زوجات را به دلایلی چون سرگرمی، تنوع و خوشگذارنی انجام می‌دهند.